Dělitelnost přirozených čísel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prvočísla a čísla složená
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál pro 8.ročník
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Pravděpodobnosti jevů
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
Elektronická učebnice - II
Neguj výroky. Urči jejich pravdivostní hodnotu
Variace bez opakování 25. srpna 2013 VY_42_INOVACE_190202
CZ.1.07/1.4.00/ číslo a název klíčové aktivity III/2
Pojem zlomek a jeho zápis.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Opakování na 4.písmenou práci 6.ročník
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_01 Dělitel a násobek
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Matematická gramotnost Znaky dělitelnosti
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Prvňáci a matematika Počítáme do KA 3 TI 2 TE MA
Vlastnosti trojúhelníku
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Násobíme, dělíme 5 2 Druháci a matematika 17 MA 1 TE 3 TI 4 KA
Kritéria dělitelnosti
pedagogických pracovníků.
Matematický rychlokvíz 3
Matematický rychlokvíz 3
Poměr v základním tvaru.
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
Zlomky Část celku VY_42_INOVACE_20_01.
VY_32_INOVACE_Roz_II_01 Čtení a zápis čísel v oboru do
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Dělitelnost přirozených čísel
Násobíme, dělíme 3 2 Druháci a matematika 18
Společný dělitel … a jak ho najít.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Komplexní čísla - 5 Číslo opačné Číslo komplexně sdružené
Dělitelnost J. Šiřická Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
VY_32_INOVACE_VJ36.
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Dělitelnost přirozených čísel
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Aritmetické operace s binárními čísly
Početní výkony s celými čísly: násobení
Poměr v základním tvaru.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Opakování 2. písemná práce
Dělitelnost přirozených čísel
Prvňáci a matematika Počítáme do KA 3 TI 2 TE MA
NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK
Lineární rovnice Druhy řešení.
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3A_05
Dělitelnost přirozených čísel
Pojem zlomek a jeho zápis.
Dneska se něco naučíme o matematice
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Dělitelnost přirozených čísel Prvočísla a čísla složená

1 hromádka s devíti jablky Příklad č. 1: Rozdělte 9 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 1. možnost: 1 hromádka s devíti jablky

3 hromádky se třemi jablky Příklad č. 1: Rozdělte 9 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 2. možnost: 3 hromádky se třemi jablky

9 hromádek s jedním jablkem Příklad č. 1: Rozdělte 9 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 3. možnost: 9 hromádek s jedním jablkem

Jak tedy lze rozdělit 9 jablek? Nechat všechny pohromadě. Udělat jednu hromádku s devíti jablky. 1 . 9 = 9 Rozdělit jablka na tři hromádky po třech jablcích. 3 . 3 = 9 Rozdělit jablka po jednom. Udělat devět hromádek po jednom jablku. 9 . 1 = 9

Příklad č. 2: 1 hromádka s osmi jablky Rozdělte 8 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 1. možnost: 1 hromádka s osmi jablky

2 hromádky se čtyřmi jablky Příklad č. 2: Rozdělte 8 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 2. možnost: 2 hromádky se čtyřmi jablky

4 hromádky se dvěma jablky Příklad č. 2: Rozdělte 8 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 3. možnost: 4 hromádky se dvěma jablky

8 hromádek s jedním jablkem Příklad č. 2: Rozdělte 8 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 4. možnost: 8 hromádek s jedním jablkem

Jak tedy lze rozdělit 8 jablek? Nechat všechny pohromadě. Udělat jednu hromádku s osmi jablky. 1 . 8 = 8 Rozdělit jablka na dvě hromádky po čtyřech jablcích. 2 . 4 = 8 Rozdělit jablka na čtyři hromádky po dvou jablcích. 4 . 2 = 8 Rozdělit jablka po jednom. Udělat osm hromádek po jednom jablku. 8 . 1 = 8

1 hromádka se sedmi jablky Příklad č. 3: Rozdělte 7 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 1. možnost: 1 hromádka se sedmi jablky

7 hromádek s jedním jablkem Příklad č. 2: Rozdělte 7 jablek na hromádky o stejném počtu jablek. Existuje-li více možností, ukažte všechny. 2. možnost: 7 hromádek s jedním jablkem

Jak tedy lze rozdělit 7 jablek? Nechat všechny pohromadě. Udělat jednu hromádku se sedmi jablky. 1 . 7 = 7 Rozdělit jablka po jednom. Udělat sedm hromádek po jednom jablku. 7 . 1 = 7

Co jsme tedy zjistili? 9 jablek lze rozdělit na: - Jednu hromádku se všemi jablky. 1 . 9 = 9 - Tři hromádky se třemi jablky. 3 . 3 = 9 - Devět hromádek s jedním jablkem. 9 . 1 = 9 Číslo 9 má tři dělitele: 1, 3 a 9. 8 jablek lze rozdělit na: - Jednu hromádku se všemi jablky. 1 . 8 = 8 - Dvě hromádky se čtyřmi jablky. 2 . 4 = 8 - Čtyři hromádky se dvěma jablky. 4 . 2 = 8 - Osm hromádek s jedním jablkem. 8 . 1 = 8 Číslo 8 má čtyři dělitele: 1, 2, 4 a 8. 7 jablek lze rozdělit na: - Jednu hromádku se všemi jablky. 1 . 7 = 7 - Sedm hromádek s jedním jablkem. 7 . 1 = 7 Číslo 7 má dva dělitele: 1 a 7.

Jaká čísla podle počtu dělitelů tedy existují? 1.) Existují čísla, která mají právě dva různé dělitele – číslo jedna a sama sebe. 13 = 1 . 13 Takovým číslům říkáme prvočísla. 2.) Existují čísla, která mají více než dva různé dělitele. 12 = 1 . 12 12 = 2 . 6 12 = 3 . 4 Takovým číslům říkáme čísla složená. 3.) Existuje číslo, která má právě jednoho dělitele – samo sebe. 1 = 1 . 1 Je to číslo 1.

A nyní něco na procvičení. Podtrhni červeně prvočísla: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

A nyní něco na procvičení. Podtrhni červeně prvočísla: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

A nyní něco na procvičení. Podtrhni zeleně čísla složená: 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40

A nyní něco na procvičení. Podtrhni zeleně čísla složená: 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40

Závěr Druhy čísel podle počtu dělitelů: Prvočíslo je číslo, které má právě dva různé dělitele (číslo jedna a samo sebe). Složené číslo je číslo, které má víc než dva různé dělitele. Číslo 1 není ani prvočíslo ani číslo složené, neboť má jediného dělitele, samo sebe.