Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sestavení kombinační logické funkce
Advertisements

PRIPO Principy počítačů
Tato prezentace byla vytvořena
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Minimalizace logických funkcí - pomocí Booleovy algebry
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
LOGICKÉ ŘÍZENÍ GEORGE BOOLE
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
KOMBINAČNÍ LOGICKÉ FUNKCE
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
minimalizace kombinační logické funkce Karnaughovou mapou
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Kombinační logické funkce
Kombinační logické funkce
Zákony Booleovy algebry
Výpis z pravdivostní tabulky a následná minimalizace
sestavení 1. kanonického tvaru kombinační logické funkce
Sestavení kombinační logické funkce
ZÁKLADNÍ LOGICKÉ FUNKCE
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Realizace logických obvodů
Kombinační logické funkce
minimalizace kombinační logické funkce pomocí Booleovy algebry
Kombinační logické funkce
Logické funkce dvou proměnných, hradlo
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceVysvětlení.
VY_32_INOVACE_CIT_01. Logická proměnná – nabývá dvou hodnot log 0 a log 1 (L, H) Logická funkce – vzájemná závislost vstupních a výstupních proměnných.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotacePostup.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceMinimalizace.
Logické funkce a obvody VY_32_INOVACE_pszczolka_ OR_NOT_NOR Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Kombinační logické obvody
minimalizace kombinační logické funkce Karnaughovou mapou
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Číslicová technika.
VY_32_INOVACE_CIT_12 Komparátory.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Číslicová technika.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Logické funkce a obvody
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Minimalizace logické funkce
Syntéza kombinačních logických obvodů
Číslicová technika.
Tato prezentace byla vytvořena
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Číslicová technika.
Logické funkce a obvody
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Logické funkce a obvody
Číslicová technika - realizace logických operátorů -
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
minimalizace kombinační logické funkce Karnaughovou mapou
Transkript prezentace:

Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0734 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CT-2-11-Bc2 Předmět: Číslicová technika Ročník: 2. Tematický celek: Kombinační obvody ÚDNF a ÚKNF Autor: Ing. Pavel Bachura Datum tvorby: 02.08.2013

Obsah tematického celku Zadání logické funkce ÚDNF logické funkce ÚKNF logické funkce ÚDNF a ÚKNF - samostatná práce Použitá literatura

Klíčová slova ÚDNF Součtový tvar logické funkce Minterm ÚKNF Součinový tvar logické funkce Maxterm

Zadání logické funkce Hradla a základní prvky liniových schémat slouží k realizaci složitějších logických funkcí. Tyto funkce jsou zadávány zpravidla jedním z následujících způsobů: pravdivostní tabulka úplná disjunktivní normální forma – ÚDNF, tzv. součtový tvar logické funkce úplná konjunktivní normální forma – ÚKNF, tzv. součinový tvar logické funkce Nyní si na příkladech ukážeme, jak je možno z pravdivostní tabulky logické funkce vytvořit její úplnou disjunktivní normální formu – ÚDNF a úplnou konjunktivní normální formu – ÚKNF

ÚDNF logické funkce Mějme logickou funkci G tří vstupních proměnných r, s, t definovanou následující pravdivostní tabulkou: r s t G 1 1. Vybereme všechny případy, pro které je funkce pravdivá (true), tzn. pro které nabývá hodnoty log. 1 2. Pro každý vybraný řádek napíšeme tzv. minterm (zkráceně term), tj. logický součin (AND) všech vstupních proměnných. Tzn. 5 jedniček = 5 termů. Mintermy sečteme, resp. aplikujeme na ně funkci logický součet (OR). G = r ∙ s ∙ t + r ∙ s ∙ t + r ∙ s ∙ t + r ∙ s ∙ t + r ∙ s ∙ t A ÚDNF JE HOTOVÁ  !!! 3. V každém vybraném řádku, pro který jsme napsali minterm, se podíváme na logické hodnoty vstupních proměnných. Je-li hodnota vstupní proměnné log. 1, vstupuje tato do termu přímo. Je-li hodnota vstupní proměnné log. 0, bude proměnná v daném termu negovaná.

ÚKNF logické funkce G = (r + s + t) ∙ (r + s + t) ∙ (r + s + t) Samostatně vytvořte ÚKNF stejné logické funkce G tří vstupních proměnných r, s, t. Vše uděláme naopak, než v předchozím případě. r s t G 1 1. Vybereme všechny případy, pro které je funkce nepravdivá (false), tzn. pro které nabývá hodnoty log. 0 . 2. Pro každý vybraný řádek napíšeme tzv. maxterm (zkráceně term), tj. logický součet (OR) všech vstupních proměnných. Tzn. 3 nuly = 3 termy. Maxtermy násobíme, resp. aplikujeme na ně funkci logický součin (AND). G = (r + s + t) ∙ (r + s + t) ∙ (r + s + t) VYŠLO VÁM TO TAKÉ TAK ?  3. V každém vybraném řádku, pro který jsme napsali maxterm, se podíváme na logické hodnoty vstupních proměnných. Je-li hodnota vstupní proměnné log. 0, vstupuje tato do termu přímo. Je-li hodnota vstupní proměnné log. 1, bude proměnná v daném termu negovaná.

ÚDNF a ÚKNF - samostatná práce Samostatně vytvořte ÚDNF a ÚKNF následujících logických funkcí dvou a tří vstupních proměnných. a b c F 1 a b Q 1 a b P 1

ÚDNF a ÚKNF - samostatná práce Samostatně vytvořte z následujících ÚDNF a ÚKNF pravdivostní tabulky logických funkcí dvou a tří vstupních proměnných. F = x ∙ y ∙ z + x ∙ y ∙ z + x ∙ y ∙ z + x ∙ y ∙ z H = (r + s + t) ∙ (r + s + t) ∙ (r + s + t) ∙ (r + s + t) S = x ∙ y + x ∙ y + x ∙ y

Použitá literatura 1. Antošová, M., Davídek V.: Číslicová technika. Nakl. KOPP, 2009.