Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK 1.4 Výukový materiál Název DUMu: VY_32_INOVACE_07_20_Rostliny - znaky Číslo skupiny: 2 Autor: Mgr. Veronika Gábelová Vzdělávací obor/Předmět/Téma: Člověk a jeho svět/Prvouka/Rozmanitost přírody Druh učebního materiálu: prezentace Metodický list: ne Anotace: Prezentace slouží k výkladu znaků rostlin. Ověřeno ve třídě: III.C Datum ověření: 4.3. 2013 Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: 4.3.2013 Podpis:
Rostliny
rostliny Patří mezi živé organismy, protože: Vyživují se. Dýchají. Reagují na prostředí. Pohybují se. Rostou. Vyvíjí se. Rozmnožují se. Umírají.
VODA + OXID UHLIČITÝ + SVĚTLO Výživa rostlin Probíhá jinak než u živočichů. Probíhá v listech, pouze během dne. Listy obsahují ZELEŇ LISTOVOU. Listová zeleň pohlcuje světlo. Ze vzduchu rostliny přijímají oxid uhličitý. Z půdy čerpají vodu. VODA + OXID UHLIČITÝ + SVĚTLO = LÁTKY NUTNÉ PRO ŽIVOT (CUKR, KYSLÍK)
Děj, při kterém si rostliny vyrábějí výživu a kyslík nazýváme… FOTOSYNTÉZA světlo kyslík oxid uhličitý voda
Dýchání rostlin oxid uhličitý kyslík Dýchají kyslík. Uvolňují oxid uhličitý. Dýchají všemi částmi svého těla. Dýchají celý den. oxid uhličitý kyslík
Reakce na prostředí Reakce na změnu tepla Některé kvetoucí rostliny za chladu nebo deště zavírají své květy. V zimě některé stromy shazují listí, byliny nerostou, přečkávají zimu jako semena nebo podzemní části.
Pohyb rostlin Rostliny jsou citlivé celým tělem. Reagují také na světlo a vlhko. Pohybují částmi svého těla. Slunečnice otáčí svůj květ za sluncem. Pohybují se i semena rostlin.
Růst a vývoj rostlin Rostliny se během svého života mění Mění svou velikost Mění svůj vzhled
Rozmnožování rostlin SEMENY ČÁSTMI TĚLA VÝTRUSY Rostliny se rozmnožují : SEMENY ČÁSTMI TĚLA VÝTRUSY
Rozmnožování semeny
Rozmnožování částmi těla
Rozmnožování výtrusy
Opakování Proč rostliny patří mezi živé organismy? Vyživují se. Dýchají. Reagují na prostředí. Pohybují se. Rostou. Vyvíjí se. Rozmnožují se. Umírají. Co je nutné k výživě rostlin? VODA + OXID UHLIČITÝ + SVĚTLO Jak se nazývá děj, při kterém si rostliny vyrábí výživu? FOTOSYNTÉZA Jak dýchají rostliny? Kyslík a vylučují oxid uhličitý Jak reagují na prostředí? Opad listí, zavírání květů.
opakování Jak se rostliny pohybují. Otáčí se za sluncem, šíření semen Čím se rostliny rozmnožují? Semeny, částmi těla, výtrusy Udej příklad rostliny, která se rozmnožuje semenem. Slunečnice, jabloň Udej příklad rostliny, která se rozmnožuje částí těla. Cibule, brambor Udej příklad rostliny, která se rozmnožuje výtrusem. Kapradí, přeslička
Rostliny Živé organismy Výživa fotosyntézou Zápis: Rostliny Živé organismy Výživa fotosyntézou Voda + oxid uhličitý + světlo → kyslík a výživa Dýchají kyslík a vylučují oxid uhličitý Reakce na prostředí – zavírání květů, opad listí Pohyb – otáčení za sluncem, šíření semen Rozmnožování Semeny (slunečnice) Částmi těla (narcis) Výtrusy (kapradí)
Použitá literatura ŠTIKOVÁ, Věra. Já a můj svět prvouka pro 3.ročník. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2011, ISBN 978-80-7289-266-2. Použity obrázky z vlastního archivu a z klipartu, www.office.microsoft.com Výtrusy: FISCHER, Christian. wikipedia.cz [online]. [cit. 2.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SporangienAsplenScol.jpg