Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
Výpočet práce z výkonu a času Práci, např. stroje, můžeme také vypočítat, pokud známe jeho výkon P a dobu t, po kterou pracoval: Platí: W = P ∙ t.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_107_Nebezpečí elektřiny Vypracoval:
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM REZISTORY VEDLE SEBE PARALELNĚ.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/15 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav AUTOR: Jana Valášková NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_FYZIKA TÉMA: Jak měříme elektrickou energii ČÍSLO PROJEKTU:cz.1.07/1.4.00/
NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST MATEMATIKA 7. ROČNÍK ZŠ výklad Základní škola Ostrava – Hrabová Paskovská 46 Software: Microsoft Office PowerPoint 2003.
Práce a výkon Základy elektrotechniky 1 Práce a výkon Ing. Jaroslav Bernkopf.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Mechanika VY_32_INOVACE_05-02 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Termika – Fotovoltaika
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Polohová energie, výkon – úlohy 2
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Vznik střídavého proudu
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Elektromotor a jeho využití
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
Elektrická energie Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Denisa Trubirohová Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_36_ Reostat Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Příkon, výkon, práce, účinnost elektrického proudu
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Elektrické spotřebiče
ELEKTŘINA VY_32_INOVACE_05-22 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Teplota – souhrnná cvičení II.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-30 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
VY_32_INOVACE_
zpracovaný v rámci projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Termika VY_32_INOVACE_05-55 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Polohová energie VY_32_INOVACE_07_Polohová energie - zavedení pojmu
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Mechanika VY_32_INOVACE_05-08 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Denisa Trubirohová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_36_ Paralelní zapojení rezistorů Číslo projektu:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Elektřina Téma: Elektrická energie Jméno autora: Jaroslava Vondráčková  Vytvořeno dne: 3.8.2011 Metodický popis, (anotace):  Materiál seznamuje s elektrickou energií, jejími charakterizujícími veličinami a úlohami na procvičení VY_32_INOVACE_05-29

Elektrická energie

Proč se vodič elektrickým proudem zahřívá? Elektrická energie Proč se vodič elektrickým proudem zahřívá? Elektron, který se pohybuje v krystalu kovu, každou chvíli narazí na některý z iontů, které tvoří krystalovou mřížku. Při nárazu odevzdá iontu trochu své energie: elektron se trochu zabrzdí a iont naopak urychlí, tak ionty kmitají stále rychleji – teplota kovu roste. Zbrzděný elektron se dál může pohybovat jen proto, že na ně neustále působí elektrická síla a po každém nárazu je zase urychlí. Jinak by se hned zastavily. Otázka: Kde se bere ve vodiči elektrická síla?

Proč elektrický proud koná práci? Baterie vykonala práci a dopravila elektrony k zápornému pólu. Elektrony tam mají polohovou energii. Mohou konat práci: když proudí od záporného pólu ke kladnému, mohou roztočit třeba motorek. Nebo se jejich polohová energie může přeměnit v tepelnou – vodič se trochu zahřeje.

Výkon a příkon Příkon P´ říká, kolik elektrické energie spotřebič spotřebuje za sekundu. Výkon P říká kolik užitečné práce spotřebič vykoná za sekundu. Rozdíl „výkon – příkon“ jsou ztráty. Ty se obyčejně projeví tak, že vznikne teplo. Podíl výkon : příkon se nazývá účinnost Ƞ (éta) Ƞ = 𝑷´ 𝑷

Příklad Řekněme, že v této žárovce je celkový výkon elektrického proudu 40 W. Z toho se ale jen 1 W využije užitečně – na výrobu světla. Zbytek je neužitečné teplo. Řekneme tedy, že žárovka má příkon 40 W, a ne výkon 40 W. Na většině spotřebičů bývá uvedeno, jaký mají příkon a k jakému napětí mají být připojeny.

Jak závisí výkon na napětí a proudu Když je proud stejný, platí: kolikrát zvětšíme napětí, tolikrát se zvětší výkon. Při stejném napětí platí: kolikrát zvětšíme proud, tolikrát se zvětší výkon. Když spotřebičem prochází proud 1 A při napětí 1 V, je jeho výkon 1 W. Výkon elektrického proudu vypočítáme: výkon = napětí proud ∙ P = U I ∙ ∙

Jak měříme elektrickou energii I Za elektřinu, která je přivedena k našim příbytkům, se platí. Záleží na tom, kolik práce vykonaly elektrické síly v naší domácnosti. Nejen užitečnou práci – musíme zaplatit i ztráty. Proto se vyplatí, aby každý používal spotřebiče s co nejmenšími ztrátami (například místo žárovek užívat zářivky nebo úsporné žárovky).

Jak měříme elektrickou energii II Elektrickou energii obvykle neměříme v joulech, ale v kilowatthodinách. 1 kWh = 3 600 000 J práce v kWh = výkon v kW čas v hod. W = P t Spotřebovanou elektrickou energii měří elektroměr. Příklad: Elektroměr je připojen k napětí 230 V a když jím prochází proud 1 A, otočí se jeho kotouč 115krát za hodinu. Při průchodu proudu 2A se kotouč otáčí dvakrát rychleji, tedy 230krát. ∙ ∙

Úloha na procvičení - zadání Elektrický jeřáb zvedl za 2 s břemeno o hmotnosti 1 500 kg o 1 m. Jaký byl jeho výkon? Jeho elektromotorem procházel při tom proud 25 A při napětí 400 V. Jaký byl jeho příkon? Jaká byla účinnost? Kolik se během těchto dvou sekund vyrobilo v jeřábu tepla? Kde?

Úloha na procvičení – zápis, výpočet t = 2 sekundy, m = 1 500 kg F = 15 000 N, s = 1 m, P = ? P = 𝐅 𝐬 𝐭 P = 15 000 N 1 m 2 s = 15 000 N 2 s = 7 500 W Výkon jeřábu je 7 500 W. I = 25 A, U = 400 V, P´= ? P´= I U P´= 25 V 400 V = 10 000 W Příkon elektromotoru je 10 000 W = 10 kW. P = 7 500 W, P´= 10 000 W, Ƞ = ? Ƞ = P P´ Ƞ = 7 500W 10 000 W = 0,75 Ƞ = 0,75 100 = 75 % Účinnost elektromotoru je 75 %. ∙ ∙ ∙ ∙ ∙

Úloha Odpor žárovky při příkonu 40 W je 10 Ω. K jakému zdroji napětí je připojena? Jaký proud jí prochází? P´= 40 W R = 10 Ω U = ? I = ? Řešení je trochu složitější. Musíme použít dva vzorce. P´= U I U = I R P´= I R I = 𝐈 𝟐 R 40 W = I 2 10 Ω I 2 = 40 W 10Ω = 4 A I = √4 = 2 A P´= U I 40 W = U 2A U = 40 W 2 A = 20 V Má tato úloha ještě nějaké jiné řešení? ∙ ∙ ∙ ∙ ∙ ∙ ∙ ∙

Použitá literatura MACHÁČEK, Martin. Fyzika 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Dotisk 2. vydání. Praha: Prometheus, 2001. ISBN 80-7196-220-1 Fotografie z výše uvedené učebnice. Použité obrázky: www.office.microsoft.com [online]. c2011 [cit. 2011-08-03]. BOHUNĚK, Jiří. Sbírka úloh z fyziky pro žáky základních škol 3. díl. 1. vydání. Praha: Prometheus, 1994. ISBN 80-85849-04-6