CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY ČLOVĚK A ZDRAVÍ – charakteristika a cíle vzdělávací oblasti
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY Od většiny předmětů se liší v mnoha aspektech: Všestrannost a různorodost cílů Diferenciace žáků podle pohlaví Variabilnost obsahu Kompenzační charakter Vysoká fyziologická náročnost Variabilita a odlišnost podmínek Různorodost didaktických forem a metod Vysoká organizační náročnost Vyšší emocionálnost Náročnost na bezpečnost
Dělení cílů školní TV (Rychtecký, Fialová, 2004)
Vzdělávací cíle INFORMATIVNÍ poznatky z tělesné kultury osvojené postupy, metody tělesného sebezdokonalování zásad správné výživy základní pohybové dovednosti a návyky osvojení činností z gymnastiky, atletiky, dvou sportovních her, plavání, lyžování, turistiky, …
FORMATIVNÍ rozvoj základních pohybových schopnosti kvalitní pohybový projev trénink senzorických a intelektových schopností
Výchovné cíle Všeobecné pozitivní charakterové a mravní estetické prožívání a hodnocení, tvořivé schopnosti láska k přírodě a ochrana životního prostředí
Specifické cíle trvale kladný postoj k pohybové aktivitě rozvinuté zájmy o přiměřené druhy tělovýchovné a sportovní činnosti tělesný a funkční rozvoj, tělesná zdatnost snaha o přiměřený výkon v tělovýchovné a sportovní činnosti
Zdravotní cíle Kompenzační kompenzace jednostranné zátěže ve škole - sezení v lavicích regenerace duševních sil a obnovování pozornosti žáků
Hygienické hygienické návyky potřeba zdravého životního stylu
Socializační cíle Skupinové cíle spolupráce v družstvu poskytnutí záchrany a dopomoci prožívání různých rolí ve skupině důvěra ve spolucvičence, …
Individuální cíle budování kladného sebepojetí zvyšování sebedůvěry rozvoj komunikačních schopností učení se toleranci
ČLOVĚK A ZDRAVÍ Charakteristika: Co je zdraví? Čím je ovlivňováno? Změna cílů tělesné výchovy Vzdělávací oblast „člověk a zdraví“ – podněty pro ovlivňování zdraví, které žáci mohou aplikovat ve svém životě a získání potřebné míry odpovědnosti za své zdraví Cesta: pozitivní motivace jako základ, osobní příklad učitele
Vzdělávací obor „výchova ke zdraví“ Základní poznání o člověku v souvislosti s preventivní ochranou zdraví Odpovědnost za zdraví Návaznost na vzdělávací oblast „člověk a jeho svět“ Učivo Úzce spojena s průřezovým tématem „osobnostní a sociální výchova“
Vzdělávací obor „tělesná výchova“ Poznání vlastních pohybových možností a zájmů a účinků konkrétních pohybových činností Základem je prožitek z pohybu, komunikace při pohybové činnosti Cíl: uspokojení vlastních pohybových potřeb, regenerace, kompenzace zatížení, zvýšení zdatnosti a výkonnosti Součástí je i ZTV
Cíle vzdělávací oblasti „člověk a zdraví“ pro ZŠ: Poznávání a pochopení zdraví: Nejdůležitější životní hodnota Vyvážený stav podpořený pohybem a příjemným prostředím Poznávání člověka – závislý na vlastním rozhodování, na úrovni mezilidských vztahů a na kvalitě prostředí Vlastní názory – co může zdraví prospět a co mu může uškodit Prevence ochrany zdraví a ovlivňování zdraví v denním režimu Zdatnost, dobrý fyzický vzhled a duševní pohoda ovlivňují budoucí život Aktivní podpora a propagace zdraví, zapojení se do činností s tím souvisejících
Cíle vzdělávací oblasti „člověk a zdraví“ pro G: Tělesné, duševní a sociální potřeby a důsledky jejich naplňování či neuspokojování Životní hodnoty a formování postojů souvisejících se zdravím a mezilidskými vztahy Odpovědnost za zdraví, bezpečnost a kvalitu životního prostředí Upevňování vazeb: zdraví – tělesná, duševní a sociální pohoda – péče o zdraví a bezpečnost – odpovědnost – vzájemná pomoc – prožitek – vzhled – vitalita – výkonnost – úspěšnost – sociální stabilita – zdraví Uplatňování zdravého způsobu života a aktivní podpory zdraví
Problematika týkající se zdraví – diskuze o problémech, hledání a realizace řešení v rozsahu společenských možností Zprostředkování vhledu do života dospělých a rodiny Ochrana zdraví před návykovými látkami Způsoby účelného chování a poskytnutí nezbytné pomoci v krizových situacích Pohybová činnost = zdroj zdravotních účinků či uměleckých, emočních nebo společenských prožitků Historie a současnost společenského a sportovního života – hodnocení konkrétních jevů související se zdravím
Použitá literatura Maleňáková, Š. Školní TV a její cíle, obsah, organizace, učivo [Online]. Dostupné z: https://is.muni.cz/auth/el/1451/podzim2013/np2004/um/35499254/Skolni_TV_a_jeji_cile__obsah__organizace__ucivo.docx?studium=665644
Děkuji za pozornost