PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
TÉMA: JEDNORAMENNÁ A DVOURAMENNÁ PÁKA Obr. č.1.
Páka Klacek, kterým si pračlověk pomáhal při lovu zvěře, je v podstatě jednoramenná páka. Na jejím konci má síla mnohem větší účinek, než jakého dosáhne člověk při vyvinutí síly bez použití páky (Bradáč et al., 2006). Obr. č.2.
JEDNORAMENNÁ PÁKA Gravitační síla břemene i síla, kterou vyvíjíme my, jsou za opěrným bodem, tj. na jednom ramenu páky. Při použití jednoramenné páky působíme silou směrem nahoru. Čím je rameno páky delší, tím menší sílu potřebujeme ke zvednutí břemene. Pákou je například otvírák na lahve, kolečko na převážení břemen apod. (Bradáč et al., 2006). Obr. č. 3. Obr. č. 4.
DVOURAMENNÁ PÁKA Na jednom ramenu působí gravitační síla břemene, na druhé rameno vyvíjíme sílu my. Při zvedání tělesa pomocí dvouramenné páky působíme silou směrem dolů, což je výhodnější. Úpravou délky ramen můžeme různě měnit potřebnou sílu (Bradáč et al., 2006). Obr. č.1. Obr. č. 5.
Žabák přemýšlí, kam si má na houpačce sednout, aby se mohl houpat s těžším kamarádem slonem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_V_3_04_JEDNORAMENNÁ A DVOURAMENNÁ PÁKA Šablona číslo: V Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 04 Autor: Mgr. Jiřina Jeršovová
Anotace: Prezentace slouží k představení systému jednoramenné a dvouramenné páky. Pro lepší pochopení těchto systémů jsou připraveny názorné příklady. Očekávaný výstup: Žáci lépe pochopí systém jednoramenné a dvouramenné páky. Dovedou poznat, kde tyto systémy ulehčují lidem práci. Druh učebního materiálu: prezentace zpracovaná v programu Powerpoint Typická věková skupina: 10 - 11 let Klíčová slova: jednoramenná páka, dvouramenná páka, jednoduché stroje Pomůcky a materiál: počítač, interaktivní tabule, učebnice - Bradáč P.et al., (1996): Přírodověda 5 – Člověk a technika. – Alter, Všeň. ISBN 80-85775-58-1 Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Prezentace obsahuje texty popisující systém páky. Jednotlivé druhy pák jsou zobrazeny schématickými obrázky. Díky těmto obrázkům žáci pochopí tento systém snadněji. V závěru prezentace je zobrazen příklad, na kterém si vyučující ověří, zda žáci pochopili danou problematiku.
Zdroje: FOTODOKUMENTACE Obrázky čerpány z galerie Microsoft office http://office.microsoft.com Obr. č.1. http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=houpa%C4%8Dka&ctt=1#ai:MP900405232|mt:0| Obr. č.2. http://www.google.cz/imgres?q=pra%C4%8Dlov%C4%9Bk&hl=cs&biw=1366&bih=673&gbv=2&tbm=isch&tbnid=Z2zBAE5e1Gc9VM:&imgrefurl=http://www.papo.cz/zbozi/1906/Praclovek-s-ostepem.htm&docid=_MxtsRjmLlamzM&imgurl=http://www.papo.cz/Fotografie/Zbozi/Original/39701.jpg&w=800&h=731&ei=fb7dT_vuFazP4QTo6OmBCg&zoom=1&iact=hc&vpx=184&vpy=140&dur=2217&hovh=215&hovw=235&tx=164&ty=120&sig=118355392090458326783&page=1&tbnh=141&tbnw=154&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:0,s:0,i:71 Obr. č. 3. http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=kole%C4%8Dko&ctt=1#ai:MC900441289|mt:0| Obr. č. 4. http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=otv%C3%ADr%C3%A1k&ex=1&ctt=1#ai:MC900330930| Obr. č. 5. http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=v%C3%A1hy&ex=1&ctt=1#ai:MP900409268| kámen - http://www.clker.com/clipart-23243.html ruka - http://www.clker.com/clipart-9627.html slon - http://www.clker.com/clipart-23248.html žába - http://www.clker.com/clipart-1751.html POUŽITÉ TEXTY Bradáč P.et al., (1996): Přírodověda 5 – Člověk a technika. – Alter, Všeň. ISBN 80-85775-58-1