LJP Mluvidla 2. část – hlasové ústrojí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Advertisements

Z DROJ A ŠÍŘENÍ ZVUKU Ing. Jan Havel Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Otázky ověřující získané znalosti na téma magnety 1. Jaké druhy magnetů znáš? Přírodním magnetem je nerost magnetovec. Umělé magnety se nazývají ferity.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BOZENA_SEDIVA_HOLENI A UPRAVA VLASU A VOUSU_11 Název školy Střední škola služeb, obchodu.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Senzory pro EZS.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Vedení elektrického proudu v látkách
Měření síly.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Předběžná příprava drůbeže
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dýchací soustava a její choroby
Sušení vlasů – vliv teplého vzduchu na vlasy
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Metody psychologie IV.část – Pomocné metody
Název Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_14_Krevní oběh
Neodkladná resuscitace
Autor: Mgr. Radana Marelová
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Ústrojí sluchu a ústrojí pro vnímání polohy a pohybu těla opakování
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Fyzika, Dalekohledy Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název materiálu:
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Integrovaná střední škola Vysoké nad Jizerou
Elektrické měřící přístroje
Dýchací soustava.
Badminton zajímavé ukázky
CO JE A JAK VZNIKÁ ZVUK ?.
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
Lidské smysly Naše tělo. ČLOVĚK A JEHO SVĚT Lidské smysly Radka Smetanová VY_32_INOVACE_lidskesmysly_03.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
ŠKOLNÍ ŘÁD JAKO ŽÁCI ČTVRTÉHO ROČNÍKU BYCHOM UŽ MĚLI VĚDĚT , JAK SE VE ŠKOLE A MIMO ŠKOLU CHOVAT ZOPAKUJEME SI ZÁSADY SPRÁVNÉHO CHOVÁNÍ.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Zvukové jevy.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

LJP Mluvidla 2. část – hlasové ústrojí Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika

Obsah: 1. Hlasové ústrojí 2. Vznik hlasu 3. Vlastnosti hlasu 4. Hlasová hygiena 5. Hlasová cvičení 6. Opakování

1. Hlasové ústrojí Hlasové ústrojí je uloženo v hrtanu, jehož obal tvoří několik chrupavek. Hmatem ho najdeme na přední straně krku. V hrtanu jsou dva pružné vazy - hlasivky. Délka hlasivek je různá. Záleží na věku a pohlaví. U dospělých bývá velikost 1,5 – 2,5 cm.

Hrtan a hlasivky

2. Vznik hlasu Hlas vzniká kmitáním hlasivek. Výdechový proud oddálí svým tlakem obě hlasivky. Štěrbinou, která vznikne, uniká malé množství vzduchu. Samotný zvuk – hlas – vzniká při průchodu vzduchu nadhrtanovými dutinami. Pozn.: Při klidném dýchání jsou hlasivky povoleny a vzduch proudí štěrbinou volně. Při tzv. „vnitřní mluvě“ se hlasivky napínají a může dojít k únavě hlasivek.

3. Vlastnosti hlasu: Výška závisí na délce hlasivek. Čím jsou hlasivky kratší, tím je hlas vyšší. Síla je dána silou výdechového proudu na rozkmitané hlasivky. Pozor: Hlasitější mluva vede ke zvyšování hlasu. Barva je dána anatomií hlasového ústrojí.

4. Hlasová hygiena Hlas nepřepínáme, nekřičíme do hluku. Raději počkáme na klid, případně upoutáme pozornost posluchačů jinak. Nepřekonáváme své přirozené schopnosti. Nevytváříme hlučné prostředí. Správně artikulujeme, vyslovujeme. To kompenzuje případnou nedostatečnou sílu hlasu. Ztišení hlasu je někdy více než křik.

5. Hlasová cvičení Pomalu se nadechneme. Při výdechu se zavřenými ústy na jednom tónu lehce zazní mmmm… Položíme si lehce dlaň na hrtan. Co cítíme? Obměna: Hra na zvony: bim…… bam…… bom…….bum V brumendu se zavřenými ústy měníme podle nálady melodii hlasu, jako bychom mluvili „tajnou řečí“…

6. Opakování Kde jsou uloženy hlasivky? Popište, jak vypadají hlasivky. Jak vzniká hlas? Může dojít k únavě hlasu, i když nemluvíme nahlas? Jakými pravidly by se měl řídit učitel, aby ochránil svůj hlas před poškozením?

Použitá literatura a obrázky Mluvený projev a přednes, SPN Praha J. Hůrková-Novotná, V. Šrámková Obrázky: Home.zcu.cz Umm.edu