Živá a neživá příroda IV

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pěstitelství Živá a neživá příroda IV
Advertisements

Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_ZAPADNI_CECHY_LAZNE.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Afrika – SAHARA, SAHEL.
POCHUTINY VY_32_INOVACE_17_PRAKTICKÉ ČINNOSTI Příjemce: ZŠ Břidličná, okres Bruntál Komenského Břidličná Doporučeno pro: ročník Předmět:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_09_Př7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: čeleď bobovité.
Léčivé rostliny a jejich využití u koní. Přírodními léčivy můžeme: Udržet koně v dobré kondici Předcházet nemocem Přispět ke zkrácení léčby mnoha zdravotních.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_7_Mechorosty,
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablony VY_32_INOVACE.
Léčivé části rostliny. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor:Mgr. Kamil Tabášek Období:listopad 2012 – duben 2013 Ročník:9. Tematický okruh: životní.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_33_Přírodopis 7.ročník_Mákovité Téma: Mákovité CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: březen 2012.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 9 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
Základy automatického řízení 1
1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_PŘBOT.18 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Virginský tabák Sadil,Fadrný,Mazal.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Návykové látky Název projektu: OP VK
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Projekt: CZ / / „SŠHL Frýdlant
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
HÁJ NA JAŘE I..
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Věcné učení Ochrana přírody
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Věcné učení Bezpečné chování ve škole, při hrách, výletech, koupání
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Věcné učení Zdravá výživa, zdravé a nezdravé potraviny
Název školy: Základní škola Městec Králové
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AROMATICKÉ KOŘENÍ.
Léčivé rostliny Michaela Housková 3.A.
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Bylinky Šťovík kyselý Hana a Petr Ulrychovi Užívá se převážně zevně
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Drogerie – Osobní hygiena III.
Neživá příroda - vzduch
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Letní pozdrav.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Živá a neživá příroda IV Charakteristika jednotlivých skupin užitkových organismů Přednáška č. 7 Léčivé rostliny Ing. Helena Jedličková Mgr. Hiklová Ivana

Obsah: Úvod Dějiny pěstování léčivých rostlin Klíčové pojmy Sběr a sušení léčivých rostlin Využití léčivých rostlin Homeopatie Modeloví zástupci léčivých rostlin

Dějiny pěstování léčivých rostlin a léčitelství –zajímavosti: Nejstarší zprávy o pěstování rostlin pocházejí z starověkého Egypta – znali již 65 druhů léčivých rostlin. Dochovala se řada kreseb na stěnách v chrámech a pyramidách. Z východních oblastí měla pro evropské lékařství značný význam Indie. Léčiva se rozlišovala jednak podle účinku,podle chuťových kvalit i podle mechanismu působení. Znamenitými obchodníky s drogami a kořením byli Féničané. Pak nastoupila éra známých řeckých a římských filozofů, přírodopisců a lékařů – Hippokrates, Aristoteles ad. Zakladatelem lékařské botaniky byl Řek Theofrastos. Pevný základ lékařství postavil Galenos. Měl ve velké oblibě léčivé rostliny a přípravky z nich. Napsal 131 lékařských spisů. Arabský lékař Ibn Sína, který je znám pod jménem Avicenna. Jeho dílo přetrvalo století a má nevyčerpatelný zdroj lékařské moudrosti. Z botaniků 16. stol. měl největší význam Petr Ondřej Mattioli - sepsal lidový bylinář, který pak z němčiny do čeština přeložil Tadeáš Hájek z Hájku. Z českých bylinářů a lidových léčitelů jsou nejvýznamnější: Jan Černý, Vincenc Priessnitz, Charlotta Hanselová aj.

Klíčové pojmy Léčivá rostlina - bylina, která buď přímo nebo po určité úpravě, a to celá nebo její části jsou užívány jako droga s biologicky aktivními účinky na náš organismus. - rostlina rostoucí volně v přírodě nebo z ní vyšlechtěný kultivar, jež obsahuje terapeutické látky používané k léčení. Léčivá rostlina je léčivá pouze tehdy užíváme-li ji v době kdy jsme nemocní ! Droga – za rostlinnou drogu považujeme sušenou rostlinu nebo její část (listy, kořen, plody, květy. Čerstvá rostlina drogou není. Konzervace – zachování obsahu a složení účinných látek v usušené rostlině.

Léčivé rostliny jako základ lidového léčitelství Základem lidového léčitelství je rostlina.Celkem je známo přes 4000 druhů léčivých rostlin. V dnešní době se u nás využívá asi 250 druhů. Řada rostlin má protichůdné vlastnosti a proto je nelze bez znalostí vzájemně kombinovat. Při nesprávném použití některé léčivé rostliny se může nejenom zhoršit zdravotní stav, může dojít i k vážnému poškození organismu, otravě, či úmrtí. Nutná je dobrá znalost: - rostlin samotných - i jejich účinků - dávkování.

Třídění léčivých rostlin Podle délky vegetace: Podle účinku: Jednoleté Byliny Dvouleté Léčivé rostliny Víceleté Jedovaté rostliny Valeologická stupnice 1. zelenina 2. ovoce 3. polní plodiny 4. bylinky 5. koření 6. léčivé rostliny 7. jedovaté rostliny Léčivé rostliny můžeme také dělit na: 1. jedovaté (blín, durman, ocún ad.) obsahují prudce účinné látky – alkaloidy 2. nejedovaté (řebříček, heřmánek ad.)  ♥

Pěstování léčivých rostlin Pěstují se ve speciálních osevních postupech, kde se střídají jen léčivé rostliny. Pěstování - přímým výsevem na stanoviště (jitrocel) - předpěstovanou sadbou (meduňka) Podle nároků na hnojení můžeme rozlišit velmi náročné, středně náročné, méně náročné léčivé rostliny. Hnojením se ovlivňuje obsah účinných látek. Podle délky vegetace: jednoleté – heřmánek pravý dvouleté – divizna velkokvětá vytrvalé – meduňka lékařská Pěstování léčivých rostlin ZŠ na speciální části školního pozemku s vhodnými ukázkami zástupců, nesmí se pěstovat alergenní a jedovaté rostliny (náprstník, rulík ad.)

Sběr léčivých rostlin Při sběru léčivých rostlin dbáme několika pokynů Nejlepší léčivé účinky mají léčivé rostliny čerstvě nasbírané. Při sběru léčivých rostlin dbáme několika pokynů 1. Léčivé rostliny sbíráme v době, kdy obsahují největší množství účinných látek: KVĚTY - na začátku vykvétání LISTY - nejlépe před, ale i po odkvetení KOŘENY - časně z jara nebo na podzim PLODY - v jejich zralosti

Další zásady sběru 2. Sbíráme za suchého slunného počasí. 3. Sbíráme jen zdravé a čisté rostliny bez jakýchkoliv příměsí. 4. Pokud sbíráme ve volné přírodě, nevysbíráváme všechno. 5. Nesbíráme na chemicky hnojených polích a loukách, na železničních náspech a v blízkosti dopravních cest, průmyslových podniků. Při sběru nestlačujeme listy a květy, nepoužíváme sáčky a tašky z plastických hmot - může dojít k zapaření a následnému zčernání při sušení.

Sušení rostlin Sušení – proces odnímání vody při vhodné teplotě, za účelem znemožnění činnosti nežádoucích mikroorganismů, které způsobují poškození a zkázu sklizeného rostlinného materiálu. Při sušení by se měla zachovat původní barva, vůně a chuť. Nesušíme na přímém slunci, ale v kůlnách, půdách, v místnostech, které lze dobře provětrávat. Nasbírané rostliny můžeme volně rozložit na plachtu nebo na nepotištěný bílý papír. Teplota by neměla překročit 35°C. Nové způsoby konzervace – zmrazování, silážování atd.

Využití léčivých rostlin Ideální způsob přípravy rostlinných léčiv je z čerstvých rostlin.To není ve většině případů možné – proto se rostliny konzervují (suší) a dále používají různými způsoby: 1. Nejužívanější léčebný prostředek – ČAJ Čaj připravujeme 3 způsoby: macerát (studený výluh) nálev (výluh za tepla) odvar (výluh za varu) 2. Prášky 3. Šťávy – ze surového rostlinného materiálu 4. Tinktury – výtažky z rostlinných materiálu 5. Sirupy – koncentrované roztoky cukru ve vodě 6. Masti, likéry, obklady, náplasti, koupele ad.

Homeopatie Zakladatelem je německý lékař Ch.F.S. Hahnemann Pojem homeopatie vznikl z řeckých slov „homios“= podobný a „pathein“= cítit, trpět. Homeopatie - léčení podáváním nepatrných dávek léků vycházející ze zásady léčení podobného podobným. Ch.F.S. Hahnemann Homeopatické léky se připravují z původní substance rostlinného či živočišného původu, která se předepsaným způsobem ředí a promíchává.

Jednoleté léčivé rostliny Heřmánek pravý (Matricaria recutita) Sbíraná část: květ Pěstování: veškeré půdy, výslunné stanoviště vysévá se každý rok Využití: Je „všelékém“ zvlášť u malých dětí. Napomáhá pocení, mírní křeče, působí protizánětlivě, dobrý vliv na nervový systém regenerační účinky Významné je uplatnění v kosmetice.

Divizna velkokvětá (Verbascum densiflorum) Dvouleté léčivé rostliny Divizna velkokvětá (Verbascum densiflorum) Sbíraná část: květ Pěstování: V jednom roce vytvoří listovou růžici v druhém roce vyroste lodyha s květem (až 3 m) Využití: při zánětlivých chorobách průdušek, astmatu potopudný prostředek při nachlazení

Meduňka lékařská (Melissa officinalis) Vytrvalé léčivé rostliny Meduňka lékařská (Melissa officinalis) Sbíraná část: list a nať Pěstování: náročná ne teplo. množí se dělením trsů Využití: Snižuje nadýmání Snižuje krevní tlak Uvolňuje křeče žaludku

Máta peprná (Mentha piperita) Sbíraná část: list a nať Pěstování: vyžaduje teplo, odstatečně vlhké a stíněné prostředí množí se vegetativně z řízků Využití: Při léčbě žaludečních potíží inhalace při chorobách dýchacích cest Účinnou látkou máty je silice s obsahem asi 50% mentolu

Šalvěj lékařská (Salvia officinalis) Sbíraná část: list a nať Pěstování: nenáročná, slunné teplé stanoviště množí se dělením trsů Využití: Působí antibakteriálně a protizánětlivě. Účinné kloktadlo při zánětech mandlí. Čaj se pije proti pocení Pro obsah jedovatého thujonu se nesmí užívat dlouhodobě. thujonu se

Kostival lékařský (Symphytum officinale) Sbíraná část: kořen Pěstování: nenáročná vlhké půdy množí se kořenovými řízky Využití: Vnitřně se užívá jen v malých dávkách - při zánětlivých procesech v žaludku Vnější použití - na špatně se hojící rány, pohmožděniny a zlomeniny.

Použitá literatura Bodlák J. a kol: Příroda léčí bylinář na konci 20.století, Granit. Praha. 1995, ISBN 80-85805-30-8 Traxl V.: Léčivé rostliny ze zahrady, Květ. Most. 1992, ISBN 80-85362-08-2 http://lecive-rostliny.yc.cz/ http://www.biolib.cz/

Pěkný zbytek dnešního dne Děkuji za pozornost Pěkný zbytek dnešního dne Hiklová Ivana 