Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů) Výzkumný problém Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů) Kauzální (ptáme se na příčinu) Obvykle se rozlišují tři typy vymezení výzkumného problému: popisný, vztahový a kauzální. Uveďte tyto tři možné způsoby výzkumného problému, který se bude konkrétně zabývat proměnnými: inteligence a absolvování VŠ. Popisný: Jaká je inteligence VŠ absolventů? Vztahový: Jaký je vztah mezi inteligencí a úspěšným/neúspěšným absolvováním VŠ? Kauzální: Je úspěšné absolvování VŠ podmíněno nadprůměrnou inteligencí?
definování POJMU Výzkumný problém nominální - pomocí známého pojmu operacionální - prostřednictvím pozorovatelné proměnné Někdy preference pouze operacionalistických definic. Je to jediné, co můžeme opravdu prokázat. Na druhou stranu je to limitující. Co se má zkoumat? převést na Jak to lze postihnout?
Výzkumný problém Strategie rostouci perly - hodi se pokud neni znama terminologie, udelam nastrel a vytezim terminy a klicova slova u nalezeneho dokumentu - u ERICa staci kliknout nektere databaze nabizeji relatite articles začíná vyhledáváním záznamu k nejužšímu možnému pojmu v požadavku s cílem nalézt alespoň jeden relevantní záznam
Výzkumný problém Literatura: Maňák, Švec, Švec: Slovník pedagogické metodologie. Paido. Brno 2005 Kerlinger: Základy výzkumu chování. ČSAV. Praha 1972 Švaříček, Šeďová: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál. Praha 2007
Proměnná Typy proměnných závislá x nezávislá příklady (Kerlinger str. 43): pohlaví, sociální vrstva, příjem, úzkost, předsudek, inteligence, výkon, introverze... Typy proměnných závislá x nezávislá aktivní x určené (assigned) V psychologii: podnětové a odpověďové
Proměnná – Typy proměnných závislá x nezávislá A => B většinou neříkáme přímo, co je příčina Experimentátor manipuluje s NEzávisle proměnnou. Př. vztah mezi inteligencí a školním výkonem Př. vztah mezi školním výkonem a úspěšností studia na VŠ Př. vztah mezi inteligencí a školním výkonem – závislá proměnná Př. vztah mezi školním výkonem – nezávislá proměnná a úspěšností studia na VŠ Úloha 6 Statistickými metodami zjistíme, že existuje vztah mezi proměnnou A a B. Na základě čeho se můžeme domnívat, že např. proměnná A vyvolává proměnnou B? Flegr. Box 16 - zdravý rozum-zkušenost - časová následnost – kritérium temporality
Proměnná – Typy proměnných aktivní x určené rušivé (confounding) manipulované vzorek třídíme podle určených proměnných! experiment provádíme za stejných podmínek Určené: pohlaví, inteligence, socio-ekonomický statut, nadání, rasa Jako rušivá proměnná se obvykle označuje proměnná, jejíž vliv nás primárně nezajímá, nicméně do sledovaného vztahu vstupuje a může ho ovlivnit. Jaké rušivé proměnné můžeme očekávat ve výši uvedeném experimentu? - inteligence a absolvování VŠ pohlaví, socio-ekonomický statut
Proměnná – podle měřítka Dle Hendla str. 45 Kvalitativní Dichotomická pohlaví Polytomická rasa, barva, město Intenzivní Ordinální prospěch (A,B,C,D...), dosažené vzdělání, socio-ekonomický statut Metrická intervalová teplota poměrová věk nominální - ordinální - intervalová – poměrová Transformace dat vyšší úrovně na nižší úroveň! Intervalová – nemá přirozenou nulu Které typy proměnných jsou spojité? Které nespojité? U kterého typu proměnných nemá smyl počítat průměr?