Elektromagnetická indukce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická indukce
Advertisements

Název projektu: Škola a sport
Magnetické pole elektrického proudu
Elektrický proud.
Měření efektivní hodnoty střídavého proudu a napětí
Elektromagnetická indukce
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 9.
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
Elektromagnetická indukce
zpracovaný v rámci projektu EU
33. Elektromagnetická indukce
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhElektrodynamika.
Elektromagnetické jevy
Působení magnetického pole na cívku s proudem
Elektromagnetické jevy Elektromagnet
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Elektromagnetická indukce
Transformátory.
Co využíváme při nabíjení mobilu
Elektromagnetická indukce
Elektromagnetická indukce
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Elektromagnetická indukce
Energie magnetického pole cívky
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
Bc. Karel Hrnčiřík Projekt: Inovace oboru Mechatronik pro Zlínský kraj Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.08/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis elektromagnetu, využití elektromagnetu v praxi. Elektromagnet a.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Vedení elektrického proudu v kapalinách
Jak lze změnit odpor polovodičů
Vedení elektrického proudu v plynech
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_18.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tepelná výměna prouděním
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektromagnet a jeho využití
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Elektromagnetická indukce
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Magnetické pole cívky s proudem
VY_32_INOVACE_B3 – 16 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Elektromagnetická indukce
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Elektromagnetická indukce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Transformátor TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
Magnetické pole cívky Elektromagnet
Fyzika 2.D 5. hodina.
Transkript prezentace:

Elektromagnetická indukce Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.9.A.04_Fyzika pro 9. ročník Název: Elektromagnetická indukce Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Elektromagnetická indukce Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis vzniku indukovaného proudu v okolí cívky bez zdroje napětí. Vysvětlení pokusů vzniku indukovaného proudu. Zavedení nového pojmu „elektromagnetická indukce.“

Elektromagnetická indukce

Víme, že kolem vodiče s elektrickým proudem je magnetické pole Víme, že kolem vodiče s elektrickým proudem je magnetické pole. Je možné, aby pomocí magnetického pole vznikl v uzavřeném obvodu elektrický proud?

Cívku připojíme ke svorkám ampérmetru s nulovou čárkou uprostřed stupnice: Tyčový magnet přiblížíme a vsuneme do cívky. Ručka ampérmetru se vychýlí. Je-li magnet v klidu, ručka ampérmetru bude na nule. Když magnet oddalujeme od cívky, ručka se vychýlí na opačnou stranu od nuly.

V uzavřeném obvodu vzniká při změně magnetického pole v okolí cívky indukovaný elektrický proud. Tento jev se nazývá elektromagnetická indukce. Pohybujeme-li magnetem nebo cívkou rychleji, je výchylka větší. Čím je změna magnetického pole rychlejší a větší, tím větší je indukovaný proud. Indukovaný proud při zesílení magnetického pole má opačný směr než při zeslabení pole.

V obvodu I zapneme spínač. V obvodu II se vychýlí ručka ampérmetru. Sestavme elektrický obvod, kde primární cívku zapojíme do obvodu I se zdrojem napětí a spínačem, sekundární cívku připojíme do obvodu II k ampérmetru. Obě cívky nasuneme na společné jádro z magneticky měkké oceli. A V obvodu I zapneme spínač. V obvodu II se vychýlí ručka ampérmetru. Když se v obvodu I nemění proud, je ručka ampérmetru na nule. Když vypneme spínač v obvodu I, v obvodu II se vychýlí ručka ampérmetru na opačnou stranu. Také při zvětšování nebo zmenšování proudu v obvodu I pomocí reostatu se v sekundární cívce indukuje proud.

K tomu, aby cívkou procházel indukovaný proud, je nutné, aby mezi jejími svorkami bylo elektrické napětí. Při změně magnetického pole v okolí cívky vzniká mezi jejími svorkami indukované napětí. Pokud je obvod cívky uzavřen, prochází cívkou indukovaný proud. Objev elektromagnetické indukce se stal základem elektrotechniky, na tomto jevu je založena výroba elektrického proudu v elektrárnách.

Michael FARADAY 1791-1867 anglický fyzik a chemik Objevil elektromagnetickou indukci, která se stala základem rozvoje elektrotechniky. Zavedl pojmy „elektrická“ a „magnetická siločára“.

Vyberte správnou odpověď: Může vzniknout v uzavřeném elektrickém obvodu bez zdroje napětí elektrický proud? a) Bez zdroje napětí NEMŮŽE vzniknout v uzavřeném elektrickém obvodu elektrický proud. b) Bez zdroje napětí MŮŽE vzniknout v uzavřeném elektrickém obvodu elektrický proud při změně magnetického pole v okolí cívky.

Čím se zabýval Michael Faraday? a) Popsal vztlakovou sílu působící na tělesa v kapalinách i v plynech. b) Zkoumal tlak v kapalinách i plynech. c) Byl jedním z objevitelů zákona zachování energie a prokázal, že teplota těles může vzrůst při konání práce. d) Zavedl pojmy „elektrická“ a „magnetická“ siločára, objevil elektromagnetickou indukci a formuloval dva zákony elektrolýzy.

Použité zdroje: http://fyzweb.cz/materialy/videopokusy/POKUSY/LENZ/lenz1.jpg (4.10.2011) http://www.cez.cz/edee/content/microsites/elektrina/anim/ani-ind.gif (4.10.2011) http://fyzika.jreichl.com/data/E_nestacionarni_pole_soubory/image003.png (4.10.2011) http://mundi.com/images/faraday17911867.jpg (4.10.2011) doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2.