Výpočet Q – obchod se zbožím OBCHODNÍ MARŽE, PŘIRÁŽKA
Vyjdu z nákupní (velkoobchodní ceny), ke které stanovím svoji obchodní marži/přirážku Obchodní marží obecně rozumíme rozdíl mezi prodejní („tržní“) a nákupní („skladovou“) cenou prodaného zboží/služeb. Je třeba mít na paměti, že obchodní marže není zisk! V účetnictví se obchodní marže vypočte velmi jednoduše, a to jako rozdíl konečného stavu účtu 604 – Tržby za prodané zboží a konečného stavu účtu 504 – Náklady na prodané zboží.
Příklad výpočtu MARŽE: Marže = (ProdC - NákC) / ProdC * 100 Nákupní cena Maže v % Marže v Kč Prodejní cena A: 7 000 Kč 30 % 3000 10 000 B: 600 25 % 200 800 C: 40 50 % 40 80 Příklad výpočtu PŘIRÁŽKY: Přirážka = (ProdC - NákC) / NákC * 100 Nákupní cena Přirážka v % Přirážka v Kč Prodejní cena A: 7 000 Kč 43 % 3000 10 000 B: 600 33,33 % 200 800 C: 40 100 % 40 80 Proč obchodníci uvádějí raději Marži? (Protože Marže v % vypadá nižší než přirážka – viz zboží C).
Úvaha: Prodávám určitou skladbu zboží. Pro každý druh zboží stanovím svoji přirážku/marži v % (s ohledem na ceny konkurence) a spočtu svoji prodejní cenu. Při předpokládaném prodeji kusů (q) každého daného zboží spočtu očekávaný celkový výnos z přirážky/marže v Kč (měsíc, rok). Tato suma přirážky/marže musí musí pokrýt veškeré náklady (fixní/provozní tj. mzdy, energie, nájem, režie; variabilní neřeším) a ještě mi musí přinést očekávaný zisk.