Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Komplexní jazykový rozbor Autor Chňoupková Martina
KOMPLEXNÍ JAZYKOVÝ ROZBOR Mgr. Martina Chňoupková
Když jí pověděla o všem, co Vojta zničil a zkazil, Alenka se zasmála a řekla: „Měli jsme s naším Alešem stejný problém. Začal se vrtat v gramofonu a v mixéru. Rozebral je na kousky. Když potom dal všechno dohromady, mohli jsme si přehrávat desky na mixéru a koktejly dělat v gramofonu. Jednou zase přimontoval motor ze sekačky na trávu ke kočárku, kde byla malá Eliška. Tehdy jí byly teprve čtyři měsíce. Odfrčela potom i s kočárkem na náměstí a my jsme o tom neměli ani tušení až nám zavolal zaměstnanec autodílny a oznámil nám že našemu kočárku došel benzín.“ (Betty Mac Donaldová, Farma paní Láryfáry)
Rozbor komunikační situace a výstavby textu: Objevuje se v textu přímá řeč? Pokud ano, tak ji podtrhněte a napište jak jste ji poznali. Znáte i jiné knihy od Betty Mac Donaldové? Kolik vystupuje v ukázce postav?
Rozbor syntaktický Spočítej, kolik je v ukázce jednoduchých vět. V posledním souvětí určete počet vět a jeho druh. Naznačte graficky stavbu tohoto souvětí a určete druh vět vedlejších. Z první věty v úryvku vypište skladební skupinu. Určete větné členy: oznámil, zaměstnanec, nám, na trávu
Rozbor lexikální a slovotvorný V úryvku se pokuste najít slovo složené. Z jakých dvou slov je tato složenina utvořena? U slov zničit, přimontovat, náměstí určete slovotvorný základ. Proveďte rozbor stavby slova přehrávat a utvořte od něho tři slova příbuzná. Napište antonymum ke slovu malá. Slovo zaměstnanec nahraďte synonymem. Vyskytuje se v ukázce hovorové slovo? Pokud ano, vypište ho a nahraďte slovem z pásma neutrálního. Výraz tušení nahraďte synonymem z obecné češtiny. Do jakých slovotvorných kategorií patří slova zaměstnanec, autodílna, tušení, náměstí. Jakým způsobem bylo utvořeno slovo rozebral? Vyskytuje se v úryvku přirovnání? Pokud ano, vypište ho, pokud ne vymyslete vlastní přirovnání.
Rozbor slovnědruhový a tvaroslovný Vypište z textu všechna zájmena a určete jejich druh. Vypište všechna vlastní jména rodu mužského. Najděte v ukázce podstatné jméno látkové. Určete druh a vzor slova stejný. U slova sekačky určete mluvnické kategorie. Určete slovní druhy: dohromady, čtyři, tušení, oznámil, ani. Určete druh zájmena naším a převeďte ho do 1.osoby čísla jednotného. U slovesa zničil určete osobu, číslo, způsob, čas, rod, vid, třídu, vzor a poté utvořte od tohoto slovesa 3.osobu čísla jednotného způsobu podmiňovacího času minulého rodu trpného. Ze substantiva tušení vytvořte sloveso v infinitivu. Vypište z úryvku všechny spojky podřadicí.
Rozbor zvukové a grafické stránky jazyka Ze slova pověděla vypište všechny samohlásky. Ve slově jednou najděte dvojhlásku. Určete přízvučné slabiky ve větě: „Začal se vrtat v gramofonu a v mixéru.“ Vyhledejte v článku všechna slova přejatá. Píšeme tato slova pravopisem původním nebo počeštěným? Odůvodněte pravopis slov: my, měli, náměstí, jí, zkazil V poslední větě úryvku chybí interpunkce, doplňte ji. Proč se ve spojení zničil a zkazil nepíše před „a“ čárka? (odůvodněte) Vysvětlete rozdíl v pravopise slov byly X bily. Ukažte na větě.
Rozbor stylistický Určete, z ukázky, o jaký styl se jedná. (hovorový, odborný, publicistický či umělecký) Vymyslete krátký příběh (minimálně o pěti větách), který bude vypravováním. Vymyslete nadpis výše uvedené ukázky.