Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vymezení slovních druhů
Advertisements

III/2 III. 2 9.C
opakování a procvičování
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Neohebné slovní druhy Český jazyk - 7. ročník.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Jazykový rozbor všestranný
VYPRAVOVÁNÍ.
Stylistika Marcela Jurková.
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_739_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_737_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Věta jednoduchá a souvětí“
Zelené úterý Jazykový rozbor. Určete v souvětí slovní druhy. (kartičky) Za zelenou barvu rostlin odpovídá chlorofyl, který pohlcováním slunečního světla.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
VY_32_INOVACE_CVIKLOVA. CEJTEXTO2 Komplexní rozbor textu 2.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Řešíme logický problém (všeobecný jazykový rozbor) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné z Metodického.
VY_32_INOVACE_CVIKLOVA. CEJTEXTO3 Komplexní rozbor textu 3.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ: leden 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_Český jazyk a literatura.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Odvozování adjektiv Autor Chňoupková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Větné rozbory pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Větný rozbor č.10 Autor Fulínová.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Skladba (pojmy); VJ a SOU Autor Chňoupková.
VY_32_INOVACE_C VIKLOVA. CEJTEXTO1 Komplexní jazykový rozbor 1.
Čtvrtletní prověrka – IX.B Termín: středa
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Všestranné jazykové rozbory
KOMPLEXNÍ VĚTNÝ ROZBOR
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Všestranné jazykové rozbory
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy:ZÁKLADNÍ ŠKOLA NOVÝ KOSTEL,OKRES CHEB
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Funkční styl odborný.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_9.ročník
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Komplexní jazykový rozbor Autor Chňoupková Martina

KOMPLEXNÍ JAZYKOVÝ ROZBOR Mgr. Martina Chňoupková

Když jí pověděla o všem, co Vojta zničil a zkazil, Alenka se zasmála a řekla: „Měli jsme s naším Alešem stejný problém. Začal se vrtat v gramofonu a v mixéru. Rozebral je na kousky. Když potom dal všechno dohromady, mohli jsme si přehrávat desky na mixéru a koktejly dělat v gramofonu. Jednou zase přimontoval motor ze sekačky na trávu ke kočárku, kde byla malá Eliška. Tehdy jí byly teprve čtyři měsíce. Odfrčela potom i s kočárkem na náměstí a my jsme o tom neměli ani tušení až nám zavolal zaměstnanec autodílny a oznámil nám že našemu kočárku došel benzín.“   (Betty Mac Donaldová, Farma paní Láryfáry)

Rozbor komunikační situace a výstavby textu: Objevuje se v textu přímá řeč? Pokud ano, tak ji podtrhněte a napište jak jste ji poznali. Znáte i jiné knihy od Betty Mac Donaldové? Kolik vystupuje v ukázce postav?

Rozbor syntaktický   Spočítej, kolik je v ukázce jednoduchých vět. V posledním souvětí určete počet vět a jeho druh. Naznačte graficky stavbu tohoto souvětí a určete druh vět vedlejších. Z první věty v úryvku vypište skladební skupinu. Určete větné členy: oznámil, zaměstnanec, nám, na trávu

Rozbor lexikální a slovotvorný   V úryvku se pokuste najít slovo složené. Z jakých dvou slov je tato složenina utvořena? U slov zničit, přimontovat, náměstí určete slovotvorný základ. Proveďte rozbor stavby slova přehrávat a utvořte od něho tři slova příbuzná. Napište antonymum ke slovu malá. Slovo zaměstnanec nahraďte synonymem. Vyskytuje se v ukázce hovorové slovo? Pokud ano, vypište ho a nahraďte slovem z pásma neutrálního. Výraz tušení nahraďte synonymem z obecné češtiny. Do jakých slovotvorných kategorií patří slova zaměstnanec, autodílna, tušení, náměstí. Jakým způsobem bylo utvořeno slovo rozebral? Vyskytuje se v úryvku přirovnání? Pokud ano, vypište ho, pokud ne vymyslete vlastní přirovnání.

Rozbor slovnědruhový a tvaroslovný Vypište z textu všechna zájmena a určete jejich druh. Vypište všechna vlastní jména rodu mužského. Najděte v ukázce podstatné jméno látkové. Určete druh a vzor slova stejný. U slova sekačky určete mluvnické kategorie. Určete slovní druhy: dohromady, čtyři, tušení, oznámil, ani. Určete druh zájmena naším a převeďte ho do 1.osoby čísla jednotného. U slovesa zničil určete osobu, číslo, způsob, čas, rod, vid, třídu, vzor a poté utvořte od tohoto slovesa 3.osobu čísla jednotného způsobu podmiňovacího času minulého rodu trpného. Ze substantiva tušení vytvořte sloveso v infinitivu. Vypište z úryvku všechny spojky podřadicí.

Rozbor zvukové a grafické stránky jazyka   Ze slova pověděla vypište všechny samohlásky. Ve slově jednou najděte dvojhlásku. Určete přízvučné slabiky ve větě: „Začal se vrtat v gramofonu a v mixéru.“ Vyhledejte v článku všechna slova přejatá. Píšeme tato slova pravopisem původním nebo počeštěným? Odůvodněte pravopis slov: my, měli, náměstí, jí, zkazil V poslední větě úryvku chybí interpunkce, doplňte ji. Proč se ve spojení zničil a zkazil nepíše před „a“ čárka? (odůvodněte) Vysvětlete rozdíl v pravopise slov byly X bily. Ukažte na větě.

Rozbor stylistický Určete, z ukázky, o jaký styl se jedná. (hovorový, odborný, publicistický či umělecký) Vymyslete krátký příběh (minimálně o pěti větách), který bude vypravováním. Vymyslete nadpis výše uvedené ukázky.