Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Advertisements

Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Namáhání na tah a tlak Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: USB zařízení Číslo DUM: III/2/VT/2/1/17 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - dutá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické příslušenství Číslo DUM: III/2/VT/2/3/46 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Finální úpravy fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/60 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrické vlastnosti látek Číslo DUM: III/2/FY/2/2/1 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti OS Windows Číslo DUM: III/2/VT/2/2/23 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Publikování fotografií Číslo DUM: III/2/VT/2/3/56 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové prohlížeče Číslo DUM: III/2/VT/2/2/26 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Fotografické retuše Číslo DUM: III/2/VT/2/3/55 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přenos snímků do počítače Číslo DUM: III/2/VT/2/3/50 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Snellův zákon Číslo DUM: III/2/FY/2/3/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín Číslo DUM: III/2/FY/2/3/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vodič a izolant v elektrickém poli Číslo DUM: III/2/FY/2/2/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Tělesa –S krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vysvětlení elektrování těles Číslo DUM: III/2/FY/2/2/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Barevné úpravy snímku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Světlo, světelné zdroje
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Lom světla I. část Číslo DUM: III/2/FY/2/3/7 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta Střelcová Anotace: Žák se seznámí se zákonitostmi lomu světelných paprsků na rozhraní dvou optických prostředí Klíčová slova: optické prostředí, světelný paprsek, úhel dopadu, úhel lomu, lom ke kolmici, lom od kolmice Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 7. ročníku Datum vzniku DUM: 15.8.2013

Lom světla I.část Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Markéta Střelcová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Lom světla Pozorujeme-li brčko ve sklenici s vodou, zdá se nám, jako by bylo zalomené směrem vzhůru. Tato zdánlivá deformace brčka je způsobena lomem světla. Světlo se na rozhraní dvou různých optických prostředí láme, světelný paprsek se do našeho oka dostává až po průchodu vodou a vzduchem. Lom světla ve vodě

Víme, že nejrychleji se světlo šíří ve vakuu, ve všech ostatních prostředích je jeho rychlost menší. Podle toho zda se světlo šíří z prostředí s větší rychlostí světla do prostředí s menší rychlostí světla a naopak, rozlišujeme lom paprsku ke kolmici a lom paprsku od kolmice. Úhel mezi kolmicí dopadu a paprskem, který dopadá na rozhraní dvou prostředí se nazývá úhel dopadu. Úhel mezi kolmicí dopadu a lomeným paprskem se nazývá úhel lomu.

Lom světla ke kolmici Nastává šíří-li se světlo z prostředí s větší rychlostí světla do prostředí s menší rychlostí světla. Např. vzduch – sklo, vzduch – voda atd. Porovnáme-li úhel dopadu a úhel lomu zjistíme, že úhel dopadu je vždy větší než úhel lomu. Lomený paprsek zůstává v rovině dopadu.

Lom světla od kolmice Nastává šíří-li se světlo z prostředí s menší rychlostí světla do prostředí s větší rychlostí světla. Např. sklo - vzduch, voda – vzduch atd. Porovnáme-li úhel dopadu a úhel lomu zjistíme, že úhel dopadu je vždy menší než úhel lomu. Lomený paprsek zůstává v rovině dopadu.

Otázky a úkoly: 1.Vysvětli pojem úhel dopadu. Je to úhel, který svírá dopadající paprsek s kolmicí dopadu. 2. Vysvětli pojem úhel lomu. Je to úhel, který svírá lomený paprsek s kolmicí dopadu. 3. Kdy nastává lom světla ? Lom světla nastává na rozhraní dvou různých optických prostředí. 4.Kdy nastává lom světla ke kolmici? Lom světla ke kolmici nastává šíří-li se světlo z prostředí s větší rychlostí světla do prostředí s menší rychlostí světla.

Otázky a úkoly: 5. Kdy nastává lom světla od kolmice. Lom světla od kolmice nastává šíří-li se světlo z prostředí s menší rychlostí světla do prostředí s větší rychlostí světla. 6.Načrtni lom světla ke kolmici a lom světla od kolmice. Pomocí znamének nerovnosti vyjádři velikost úhlu dopadu a velikost úhlu lomu.

Použité zdroje: KNOTT, Theresa. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pencil_in_a_bowl_of_water.png