Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Lom světla I. část Číslo DUM: III/2/FY/2/3/7 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta Střelcová Anotace: Žák se seznámí se zákonitostmi lomu světelných paprsků na rozhraní dvou optických prostředí Klíčová slova: optické prostředí, světelný paprsek, úhel dopadu, úhel lomu, lom ke kolmici, lom od kolmice Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 7. ročníku Datum vzniku DUM: 15.8.2013
Lom světla I.část Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Markéta Střelcová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Lom světla Pozorujeme-li brčko ve sklenici s vodou, zdá se nám, jako by bylo zalomené směrem vzhůru. Tato zdánlivá deformace brčka je způsobena lomem světla. Světlo se na rozhraní dvou různých optických prostředí láme, světelný paprsek se do našeho oka dostává až po průchodu vodou a vzduchem. Lom světla ve vodě
Víme, že nejrychleji se světlo šíří ve vakuu, ve všech ostatních prostředích je jeho rychlost menší. Podle toho zda se světlo šíří z prostředí s větší rychlostí světla do prostředí s menší rychlostí světla a naopak, rozlišujeme lom paprsku ke kolmici a lom paprsku od kolmice. Úhel mezi kolmicí dopadu a paprskem, který dopadá na rozhraní dvou prostředí se nazývá úhel dopadu. Úhel mezi kolmicí dopadu a lomeným paprskem se nazývá úhel lomu.
Lom světla ke kolmici Nastává šíří-li se světlo z prostředí s větší rychlostí světla do prostředí s menší rychlostí světla. Např. vzduch – sklo, vzduch – voda atd. Porovnáme-li úhel dopadu a úhel lomu zjistíme, že úhel dopadu je vždy větší než úhel lomu. Lomený paprsek zůstává v rovině dopadu.
Lom světla od kolmice Nastává šíří-li se světlo z prostředí s menší rychlostí světla do prostředí s větší rychlostí světla. Např. sklo - vzduch, voda – vzduch atd. Porovnáme-li úhel dopadu a úhel lomu zjistíme, že úhel dopadu je vždy menší než úhel lomu. Lomený paprsek zůstává v rovině dopadu.
Otázky a úkoly: 1.Vysvětli pojem úhel dopadu. Je to úhel, který svírá dopadající paprsek s kolmicí dopadu. 2. Vysvětli pojem úhel lomu. Je to úhel, který svírá lomený paprsek s kolmicí dopadu. 3. Kdy nastává lom světla ? Lom světla nastává na rozhraní dvou různých optických prostředí. 4.Kdy nastává lom světla ke kolmici? Lom světla ke kolmici nastává šíří-li se světlo z prostředí s větší rychlostí světla do prostředí s menší rychlostí světla.
Otázky a úkoly: 5. Kdy nastává lom světla od kolmice. Lom světla od kolmice nastává šíří-li se světlo z prostředí s menší rychlostí světla do prostředí s větší rychlostí světla. 6.Načrtni lom světla ke kolmici a lom světla od kolmice. Pomocí znamének nerovnosti vyjádři velikost úhlu dopadu a velikost úhlu lomu.
Použité zdroje: KNOTT, Theresa. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pencil_in_a_bowl_of_water.png