Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Pedosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Prvouka, Jaro Autor: Mgr. Vendula Janešová Název materiálu:
PŮDY Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Závěrečné opakování pedosféra a biosféra materiál pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami autor: Tereza Kamenická.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Přírodověda – 5. ročník, Půda
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti Autor: Pavla.
Fotosyntéza je váš kamarád
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Fyzika, Pohyby těles ve Sluneční soustavě Autor: Kamil.
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Nejbližší předkové člověka Autor: Kamil Bujárek,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-04
Přírodní zdroje na Zemi
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Neživá příroda - horniny.
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Platit se dá i jinak než penězi.
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6C_01
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Zeměpis, Liberecký kraj Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Základní škola Lednice Břeclavská 510
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Fyzika, Dalekohledy Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název materiálu:
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk, Skloňování podstatných jmen Autor:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Prezentace – výklad učiva
Chráníme přírodu Škola: SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hulejová VY_32_INOVACE_19_CHRÁNÍME PŘÍRODU_HULEJOVÁ Člověk a jeho.
Pedosféra = půdní obal země.
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Autor: Mgr. Helena Nováková
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Fyzika, Zábavné úlohy - rychlost Autor: Kamil Bujárek,
PŮDA Přírodověda 5.tř. Mgr. Renata Šimková.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_10 Zvukové jevy –opakování B
Usazené horniny = sedimenty
Neživá příroda - vzduch
VY_32_INOVACE_
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Pedosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název materiálu: VY_52_INOVACE_05/IV.SADA Anotace: Prezentace je určena pro žáky 9. ročníku, je určena k výkladu učiva Pedosféra. Období: září – prosinec 2011

Pedosféra - půdní obal Země (z řečtina: pedon = půda, výzkumem půdy se zabývá pedologie - neplést!) - je to tedy tenká slupka na povrchu litosféry; od povrchu až po tzv. matečnou horninu – zvětralou podložní horninu či nerost - vzniká přeměnou litosféry spolupůsobením organismů, podnebí, vzduchu, vody... - půdy jsou více či méně úrodné, tak či onak jsou zdrojem potravy pro téměř veškeré suchozemské rostlinstvo a v potravním řetězci i živočišstvo – tedy i pro celé lidstvo!!!

Vrstevnatá pedosféra Průřez černozemí: O – Organická (živá) hmota, vrstva A – Humusový horizont (nejůrodnější vrstva, nejcennější a nejohroženější) B – Anorganická (neživá hmota, vrstva) C – podložní hornina

Půdní typy a druhy - opakování - vzpomeňte: půdní typy rozeznáváme u půd na základě způsobu její vrstevnatosti (viz obrázek) - nejúrodnější je černozem a hnědozem (kde se vyskytují v ČR?) - v Česku nejčastější je hnědá lesní půda půdní druhy rozlišujeme dle převažující velikosti zrn v ní: kamenité, štěrkovité, písčité, hlinité, jílovité - v Česku jsou nejčastěji půdy hlinité (ty jsou také základem půd nejúrodnějších); půdy písčité zase bývají zásobarnou kvalitní pitné vody...

Ohrožená pedosféra - civilizační tlak na pedosféru je enormní - důvodem je zejména vytváření nových zemědělských ploch (rozvojový svět – kácení lesů) - ve vyspělých zemích se kvalitní půdy ničí zejména díky růstu měst (obytné zóny a průmyslové zóny) a dopravním stavbám (silnice, železnice, letiště) - otevírání nových ložisek nerostných surovin je problém bez ohledu na vyspělost zemí - v okolí aglomerací měst a průmyslových závodů je půda znečišťována civilizačními produkty

Ohrožená pedosféra - samotný způsob využívání půdy vede k jejímu znehodnocování či dokonce ničení: Přehnojování: problém vyspělého světa – půda je chemicky zúrodňována obrovskými dávkami dusičnanů, fosforečnanů atp. což ji kontaminuje škodlivými látkami a ty se projevují i v plodinách na ní vypěstovaných (a v podzemních vodách...) Zhutnění: rovněž ve vyspělém světě; půda je udusávána obrovskými mechanismy, které ji obdělávají (traktory, osevní stroje, postřikové stroje, kombajny...)

Ohrožená pedosféra Krátkodobá úrodnost: v rozvojových zemích se používají půdy např. zpod trop. d. pralesů, které mají málo humusu a po max. pěti letech se vyčerpají a přestanou plodit Eroze: celosvětový problém – na hodně svažitých půdách či půdách v oblastech, kde přívalově prší, se extrémně odplavuje hlavně vrchní humusová vrstva, a proto jsou půdy méně úrodné Dezertifikace a zasolování: v oblastech kolem pouští dochází díky glob. oteplování a nadměrnému zalévaní k hromadění solí v půdách

Ochrana pedosféry - je spíše virtuální realitou - poptávka po potravinách je tak velká, že nejsou prostředky ani čas ji chránit Přesto: někde se přiklánějí k biozemědělství (?) šlechtí se odolnější plodiny, které nepotřebují tolik postřiků proti nemocem minimalizují se počty vjezdů na pole (kombinované multifunkční stroje) opouštějí se přiliš sklonité pozemky, nebo se oře tzv. po vrstevnici (vysvětlete) Máte další návrhy?

Použité zdroje: Vališ, Jaroslav - Přírodopis pro 8. ročník ZŠ, 6., upravené vydání, SPN Praha, 1992. 157 stran, ISBN 80-04-26325-9 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Soil_profile.jpg (obrázek) (citace 28.11.2011)