Pedagogika PhDr. Natália Beharková, Ph.D. jarní semestr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Σ Vznik sociologie. zakladatelem je Auguste Comte ( ) francouzský pozitivista řídí se třemi zásadami: POZNAT, PŘEDVÍDAT a JEDNAT Sociologie se.
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Gramotnost: definice pojmu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
dotazníkové šetření na vysokých školách
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
XII. ročník konference ČAPV
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do psychologie
FSpS MU Androdidaktika Mgr. Lucie Mlejnková. Literatura Hroník, F.: Rozvoj a vzdělávání zamestnancu. Praha, GRADA 2007 Koubek,J.: Řízení lidských zdroju.
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Základy speciální pedagogiky
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
UPVK_0009 Úvod do pedagogiky Eva Trnová. Uměním všech umění je vzdělávat člověka, tvora ze všech nejvšestrannějšího a nejzáhadnějšího. (J. A. Komenský)
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Didaktické zásady edukačního procesu
Pedagogické disciplíny
Pedagogická diagnostika
4. Pedagogika sportu v systému věd
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Edukátor Profese učitele
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Lucie Škarková Základy pedagogiky Mgr. Lucie Škarková
Konflikt, koření života
Kurikulum: obsah školní edukace
Základné pojmy v pedagogike
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Studijní obory Speciální edukace bezpečnostních složek Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek.
Úvod do psychologie II. přednáška
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Pedagogika PhDr. Natália Beharková, Ph.D. jarní semestr VS kombinovaná forma 2. ročník LF MU

Osnova: vymezení pojmů, struktura oboru, vztah pedagogiky k ostatním vědám vztah ošetřovatelství a pedagogiky Použité zkratky: Pg.= pedagogika; Ed.=edukace; P/K= pacient/klient

Pedagogika Paidagógos – termín z antického Řecka Paedagogus – antická latina Pojetí Pg. → laici → odborníci v dané oblasti přístupy k pojetí Pg. → věda o výchově (výchova= záměrné působení na jedince za účelem dosažení změn v jeho osobnosti (znalosti, dovednosti, hodnot. systém, postoje…), pojem zahrnuje i vzdělávání – normativní charakter vědy → věda o edukační realitě tč. nový přístup, předmětem jsou – typy edukace, Ed. prostředí, Ed. procesy a subjekty; cíl – prozkoumat a objasňovat NE normovat Paidagógos (termín z antického Řecka) – otrok, kt. pečoval o syna svého pána (doprovázel na cvičení a do školy) Paedagogus (antická latina) – nejen otrok-průvodce, ale i učitel, vychovatel Předpokládáme, že již v antickém světě byly speciální profese pedagoga-učitele se „zvláštní“ kvalifikací i když byl otrok Pojetí Pg: Laici: „receptář na výchovu dětí ve škole“ Průcha (2009) výzkum – zúžené a nepřesné pojetí Pg.; ne jako věda; rutinní obor, potřeba vlastních zkušeností učitele a teoretické poznatky nejsou potřebné (formulace respondentů – rodičů žáků: když jsem já chodil do školy, tak učitelé byly…) působnost Pg. školská (event. předškolská), jinou populaci/působení Pg jinde nevnímají Odborníci: vzhledem k nedokonalé úrovni terminologii - nejednoznačná Nelze vymezovat postavení normativní Pg a moderní Pg. do protikladu, protože moderní pojetí Pg. představuje dokonalejší stupeň (staví na předchozím vývoji) Omezenost normativní Pg – soustředěnost hlavně na školu, výchovu a vzděl. dětí a mládeže – nebere v potaz komplex edukačních jevů a procesů fungujících ve společnosti tzn. i mimo školu- nízká propojenost mezi obory (sociologie, teorie komunikaci apod.)

Pedagogika Normativní teorie Teorie výchovy Věda filozofující Z hlediska Normativní Moderní Normativní teorie Teorie výchovy Věda filozofující účelovosti Explorativní a explanační teorie Teorie edukační reality Věda sociální předmětu Explorace – (exploratio=zkoumání) výzkum, terénní průzkum - vyhledávání nových informací, dat, souvislostí Explanace – (explanatio=vysvětlení) metoda zaměřená na logickou rekonstrukci vysvětlení nebo pochopení nějakého jevu nebo procesu postavení mezi vědami Průcha, 2009. In Průcha: Pedagogická encyklopedie, 2009

Pedagogika jako věda interdisciplinární charakter vědy (zejména v důsledku nového pojetí Pg.) ▲objasňování vzdělávacích výsledků žáků ve školách – nestačí pouze Pg. aparát – měření pomocí testů, nutnost využívat poznatky ze sociologie (vliv rodinného prostředí), interkulturní psychologie (vlivy etnické, národní apod)

Struktura pg. vědy – tč: > 20 disciplín Obecná Pg., Teorie výchovy, Filozofie výchovy Historická Pg., Srovnávací Pg., Obecná didaktika, Speciální didaktika (oborů a předmětů), Pg. psychologie, Sociologie výchovy, Sociální Pg. Pg. diagnostika a poradenství Pg. volného času Speciální pedagogika Ekonomie vzdělávání a školství Pg. evaluace Pg. prognostika Teorie vzdělávací politiky Teorie učitelské profesie (pedeutologie) Etnopedagogika Andragogika Komeniologie Pg. dle nového zaměřena na edukační reality, avšak jádro zůstává teorie a výzkum školního Ed. procesu (protože ten je nejrozšířenějším typem edukace)

Struktura Pg. dle determinujících hledisk: Věkové kategorie – předškolní, primární, středoškolská, vysokoškolská, andragogika, gerontopedagogika Oblastí edukační reality – rodinná, školní, sportovní, vojenská, mediální, medicínská Pg., léčebná, náboženská… Hraniční disciplíny – propojení s jinými vědami (kybernetická Pg., multikulturní výchova…), tč. již nepoužívané vymezení ▲obecná didaktika Aplikované disciplíny tč. již nepoužívané vymezení Disciplína Pg. & Autonomnost oboru ▲speciální Pg, andragogika Obecná didaktika – využívá poznatky a přístupy Pg., psychologie teorie učení, teorie kognitivního vývoje… Andragogika – má již vlastní subdisciplíny – androdidaktika, srovnávací andragogika, historie vzdělávání dospělých, teorie vzdělávání manažerů.

Pg jako věda o edukaci Předmět Pg.: Pg. se zabývá vším tím, co vytváří a determinuje edukační prostředí, procesy, jež se v těchto prostředích realizují, výsledky a efekty těchto procesů Struktura Pg.: teorie výzkum Obsahová náplň Pg.: soubor disciplín (někdy považovaných i za samostatné vědy)

→ současná Pg. je obohacena o širokou problematiku mimoškolní edukace Pedagogika jako věda Tematická šíře Pg. : minulost + laické vnímání – Pg. doména výchovy a vzdělávání Tč. nové témata a problémy ▲minulost profesní vzdělávání – pouze příprava mladých, tč. rekvalifikace dospělých; ▲celoživotní vzdělávání (v zahraničí - termín celoživotní učení) → současná Pg. je obohacena o širokou problematiku mimoškolní edukace

Pedagogika jako věda Sociální a sociokulturní orientace Pg. sociální Pg. = zabývá se edukačním působením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny mládeže a dospělých multikulturní edukace (inkluzivní vzdělávání, multik. výchova) – etnické předsudky Pg. metodologie kvanti i kvalit. výzkum Protože po 2. světové válce vstupují do výzkumu sociální determinanty edukačních procesů → rozvoj sociální Pg. Multik. edukace (inkluzivní vzdělávání, multik. výchova) potřeba na základě migrace ▲turecké rodiny/kurdi v Německu, africké rodiny ve Francii Zkoumá etnické předsudky, jež mohou být v dětech vytvářeny např. i v učebnicích Inkluzivní vzdělávání - Inkluze (z lat. inclusio, zahrnutí) znamená zahrnutí nebo přijetí do nějakého celku. Opak je exkluze – vyloučení. Moderní pedagogika má v sobě vlastnosti - složka plnící funkci základního výzkumu, převážně teoretický výzkum - složka aplikační – instrumentálně zaměřená, k praktickému využití, opírá se zejména o empirickou analýzy „každodennosti“ Začlenění Pg. mezi vědami – názory – humanitní (jako filozofie, filologie, historie, vědy o kultuře a umění) jiní „vědy o člověku (antropologie), tč. lze chápat Pg. jako jednu ze sociálních věd (sociologie, sociální psychologie, kulturní a sociální antropologie, demografie, ekonomie, politologie, edukační vědy, vědy o komunikaci

Literatura: Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80-247- 2171-2 Průcha J. Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936. ISBN 978-80-7367-546-2. Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80- 262-0456-5.