Nitrosloučeniny, názvosloví CH-2 Organická chemie, DUM č. 14 Mgr. Radovan Sloup septima čtyřletého studia Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II 2
SR na nasycené uhlovodíky Nitrosloučeniny vznik vznik nitrosloučenin: substitucí SR na nasycené uhlovodíky HNO3 CH4 zdůraznit UNIVERZÁLNOST 1. způsobu názvosloví CH3NO2 obecný vzorec R-NO2 ! zbytkem nemůže být vodík !
SE na aromatické uhlovodíky Nitrosloučeniny vznik vznik nitrosloučenin: substitucí SE na aromatické uhlovodíky HNO3 , H2SO4 C6H6 C6H5NO2 zdůraznit UNIVERZÁLNOST 1. způsobu názvosloví obecný vzorec R-NO2 ! zbytkem nemůže být vodík !
Nitrosloučeniny názvosloví názvosloví: systematické nebo triviální nitrokarbol starý název nitromethan nitro + uhlovodík CH3NO2 zdůraznit UNIVERZÁLNOST 1. způsobu názvosloví
Nitrosloučeniny názvosloví primární CH3NO2 R- CH2 -NO2 sekundární (CH3)2CH- NO2 zdůraznit UNIVERZÁLNOST 1. způsobu názvosloví terciární (CH3)3C- NO2
N O Nitrosloučeniny názvosloví NO2CH2-CH2NO2 CH3CH2NO2 pojmenuj: dinitroethan nitroethan NO2CH2-CH2NO2 CH3CH2NO2 1,4-dinitrobutan 1,3-dinitrocyklopentan NO2-CH2-CH2-CH2-CH2-NO2 N O 2
Nitrosloučeniny názvosloví pojmenuj: 1,2-dinitropentan NO2 CH3-CH2-CH2-CH-CH2-NO2 nitrocyklohexan 2-nitrotoluen N O 2 N O 2 C H 3
N O O N Nitrosloučeniny názvosloví nitrobenzen 1,3-dinitrocyklopentan pojmenuj: nitrobenzen 1,3-dinitrocyklopentan N O 2 N O 2 O N 2
NITROSLOUČENINY, NÁZVOSLOVÍ Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Předmět: Chemie (Organická chemie) Třída: třetí ročník čtyřletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_Ch-2_14 Datum vytvoření: říjen 2012 Anotace a metodické poznámky Prezentace je určena pro objasnění vzniku a procvičení základního názvosloví nitrosloučenin v rozsahu SŠ. Použita jsou základní pravidla názvosloví, odvozování názvů sloučenin z jejich vzorců. Jsou znázorněny hlavní zásady názvosloví těchto derivátů, ale je dobré je doplnit dalšími příklady, např. z učebnice nebo sbírky příkladů. U každého slidu se jednotlivé části objevují postupně, není tedy problém se přizpůsobit různému tempu studentů, nebo tempo podle libosti měnit. Použité materiály: Honza, J.; Mareček, A.; Chemie pro čtyřletá gymnázia (3.díl). Brno: DaTaPrint, 2000;ISBN 80-7182-057-1 Pacák, J.; Chemie pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN, 1985 Obrázky a schémata jsou dílem autora prezentace. Vše je vytvořeno pomocí nástrojů Power Point 2003, ChemSketch 11.01 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.