Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 4.5.2012 Název: VY_52_INOVACE_24_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky- Spojené nádoby, vlastnosti kapalin Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Spojené nádoby, vlastnosti kapalin Opakování tématu, využití spojených nádob v praxi, vlastnosti kapalných látek
Oprav obrázek, kde je hladina kapaliny v nádobě zakreslena špatně. Hladina kapaliny v druhé nádobě je špatně – hladina není vodorovná.
Zvol správnou odpověď: Ve spojených nádobách hladiny jsou x nejsou ve všech částech ve stejné vodorovné rovině, záleží x nezáleží na tvaru nádoby, záleží x nezáleží na počtu nádob.
Kde se spojené nádoby využívají? sifon u umyvadla odpad u toalety vodoznak u rychlovarné konve Doplň další příklady.
Škrtni špatnou odpověď: Kapaliny jsou x nejsou stlačitelné. V různých kapalinách je x není různé tření mezi molekulami, projevuje se to jejich stejnou x různou tekutostí. Volna hladina je x není v klidu vodorovná.
Jaká může být příčina, že vodováha nefunguje? Kde se používá? Například: Je poškozena trubička vodováhy –není tam voda. Odřely se nám zakreslené proužky – nemůžeme posoudit, zda je vzduchová bublina uprostřed. Vymysli další důvody. Užití ve stavebnictví, výrobě nábytku,…
Kde se využívá zařízení na obrázku? Jak se nazývá? zdymadlo, plavební komory Využití: v lodní dopravě (ekologičtější způsob dopravy než kamiony na silnicích) Využívá princip spojených nádob. Najdi na internetu, kde najdeš plavební komory v ČR
Vyber správnou možnost - jaké vlastnosti má volná hadina kapaliny? Volná hladina kapaliny je - není vodorovná. Na hladině vody je – není povrchová blána. Hladina kapaliny má – nemá svou pevnost , pružnost. Pokud přejedeme rukou po stěně stanu v dešti, bude – nebude do stanu protékat voda. Zdůvodnění najdi na internetu nebo v literatuře.
Domácí úkol: Najdi zařízení využívající princip spojených nádob. Vysvětli, proč se některý hmyz – například vodoměrka - udrží na hladině vody. Najdi způsob, jak lze využít spojené nádoby při zalévání rostlin. Nakresli konvičku, která je vhodná na čaj, navrhni i konvičku nepraktickou, zdůvodni, kresby.
Anotace Opakování pojmu spojené nádoby, vlastnosti kapalných látek, využití v praxi. Cíl hodiny: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro 7. 8. ročník při fyzice. Práce s prezentací: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D. Průřezová témata:
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 2. Praha: SPN a.s., 2008. ISBN 978-80-7235-381-1. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992. BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, 2000, ISBN 80-7196-119-1.