AUTOR: Kateřina Křížová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Martina Buršová 9.B Viktor Dyk. Životopis Český básník, prozaik, dramatik, publicista a politik, překladatel z němčiny a francouzštiny. Narození-1877.
Karel Toman Anarchistický buřič.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_08.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11.
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_16 Značky.
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_01_ Dopravní značky
Vypracoval: Ondřej Dutka
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11 Tepelné motory –opakování
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_13_01 Co je přírodopis?
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_07 Vlastnictví majetku
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_03 Měření objemu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_07 RKZ
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_04 Hmotnost
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_14_20 Doprava
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02 Objem
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_11 Poměr II
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_14 Domov, vlast
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_10
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_18 poměr příčinný
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_16 Výrazy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_19 poměr důsledkový
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_01
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_13 Rýsování čtyřúhelníků
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_11_ Zlomky
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_12 Komunikace
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_03 Objem a povrch
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_02
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_10 F. Gellner, anarchisté TEMA: Literatura pro devátý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.

Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na představitele anarchismu – F. Gellner, Viktor Dyk, Karel Toman, Fráňa Šrámek Klíčová slova: F. Gellner, Viktor Dyk, Karel Toman, Fráňa Šrámek Klíčové kompetence: kompetenci k učení, k řešení problému, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání

František Gellner anarchista „Nečekám nic od reforem nových zásad, nových norem, miluji jen kladivo, které bije na zdivo, na zvětralé zdivo.“ neohlížel se nad důsledky svých činů záměrně provokoval měšťáky,záměrně se stylizoval do zhýralého mladíka

po zkušenostech s bídou a společenskými poměry ve Francii z anarchismu vystřízlivěl odchází do Brna – pracuje jako redaktor Lidových novin ironický, cynický nádech v době I.SV narukoval do armády a v roce 1914 zmizel neznámo kde

Za ženu vezmu si gorilu, myslím, že shodneme se, sbírky: Po nás ať přijde potopa Radosti života Báseň bez názvu Za ženu vezmu si gorilu, myslím, že shodneme se, má srdce divoké jako já a též je bez konfese

Karel Toman nejmírumilovnější anarchista k anarchistům se řadí spíše věkem a svoji nezakotveností, nestálostí cestoval – Paříž, Londýn, Berlín, Vídeň psal 40 let, ale napsal pouze 200 básní nesmírně propracoval formu – anarchistická, jednoduchá, srozumitelní, rád používal paralelismus

sbírky: Měsíce 12 básní – každá k jednomu měsíci Sluneční hodiny

Viktor Dyk bojoval za samostatnost českého národa poslanec a senátor za buržoazně národně demokratickou stranu x TGM za I.SV vězněn za velezradu krátké verše bez složitých symbolů, metafor svoji generaci nazývá generaci ztracenců

tvorba poezie – Pohádky z naší vesnice - balada Milá 7 loupežníků drama – Zmoudření Dona Quichota próza - Krysař

Krysař podle saské pověsti odvedl 26.6.1284 krysař 130 dětí z města Hameln postavy: krysař, Agnes, Sepp Jörgen skutečný (reálný) základ – kolonizace Drang nach osten – směrem na západ kolonizátor najal lokátora (krysař) a ten sháněl mladé lidi, kteří potom založili vesnici

Fráňa Šrámek antimilitarista – proti vojákům „Vojna deformuje člověka“ „Na vojně se člověk vejde do několika škatulek.“ nespokojenost v armádě ho převedla mezi anarchisty- přivedl ho F. Gellner své verše publikoval v čas. Nový Kult sám v armádě – nevhodné chování, proto nemohl odejít

účast na anarchistických demonstracích – 2x vězněn sbírka – Modrý a rudý (modrý = barva uniformy, rudý = barva anarchismu – krev, násilí) „Jsem rudý anarchista, modrý rezervista.“ sbírka Splav reakce na válečnou destrukci

po I.SV opouští anarchismus a píše milostnou poezii – Ještě zní začínající láska mladých lidí – má pro ně pochopení „Mladí – křič na ně a střepů se nedosbíráš.“ drama Měsíc nad řekou román Stříbrný vítr (zfilmováno) …kdo slyší stříbrný vítr, nikdy nezestárne…

Najdi v básní Fráni Šrámka Píšou mu psaní slova, která do básně nepatří. Počáteční písmena slov ti dají název básně, v níž jsou vylíčeny negativa a hrůzy války.

Píšou mi psaní Píšou mi psaní Zdrávi vzkázali, rudí vojanští páni, zdrávi napsali a tam stojí psáno, já jsem reservista dvanáctého ale ráno, básník, anarchista že já musím rukovat, zpívám si rád a proklínám, oh, rukovat. oh, proklínám. Voják je voják, Pomašíruju, musí pětkrát bojovat – zpívat si budu: vloží k líci pušku, modrý reservista, vezme si na mušku rudý anarchista, třeba o vlastní srdce své, v modré dálce ten rudý květ, oh, srdce své. oh, rudý květ …!

Píšou mi psaní Rudí vojanští páni, zdrávi napsali Píšou mi psaní Zdrávi vzkázali, Rudí vojanští páni, zdrávi napsali a tam stojí psáno, já jsem reservista dvanáctého Ale ráno, básník, anarchista že já musím rukovat, zpívám si Rád a proklínám, oh, rukovat. oh, proklínám. Voják je voják, Pomašíruju, musí Pětkrát bojovat – zpívat si budu: vloží k líci pušku, modrý reservista, vezme si na mušku rudý anarchista, třeba O vlastní srdce své, v modré dálce Ten rudý květ, oh, srdce své. oh, rudý květ …!

citace LEDERBUCHOVÁ L., STEHLÍKOVÁ M.: Čítanka učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006