CZ.1.07/1.4.00/21.0697 Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola ZŠ a MŠ Stožec, okres Prachatice Téma Práce s básní Název materiálu VY_12_INOVACE_25_TŘESKY_A_PLESKY Sada 2 Předmět Český jazyk a literatura Ročník 3. a 5. Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0697 Datum vytvoření 14. 1. 2013 Klíčová slova sloka, verš, rým, jazykolam
Anotace Prezentace je určena pro čtení ve 3. a 5. ročníku. Cílem je umět srovnat rozházené verše básně složit do správného pořadí tak, jak jdou za sebou. Pro okamžitou kontrolu vždy ke každému verši přiletí jeho číslo. Prostřednictvím básně si žáci procvičí i sílu intonace a rytmu.
Začneme jazykolamy, říkej nahlas: Čistý s Čistou čistili činčilový věnec. Kotě v bytě hbitě motá nitě. Kyklop koulí kouli od poklopu ku poklopu. Kopyto klopýtlo. Kobyla kopyty klapala.
Třesky a plesky Byl jeden dědeček pod Karlovým Týnem, co chodil po patách, a po ničem jiném. Když se ptali na důvod, mlčel vždycky jako hrob, ten záhadný dědeček pod Karlovým Týnem. Byla jedna stará dáma z Kamenice, dostala se do strašlivé tlačenice. Půl jí však odkopla a zbytek potloukla. Ta průrazná babice z Kamenice.
Byla jedna mladá dáma v Kynšperku, Koupila si jezevčíka příšerku. Dávala mu meruňky Zabalené do šunky, Ta nešetrná mladá dáma v Kynšperku. (Edward Lear: Kniha třesků a plesků)
Úkoly k práci s básní: 1. Z kolika slok se báseň skládá? 2. Kolik veršů má každá sloka? 3. Vyznač všechny rýmy v každé sloce. 4. Zkus najít zmiňovaná města na mapě. 5. V dnešní hodině budeme mluvit pouze pomocí rýmů.
Zdroje: MICHALOVÁ, Zdeňka. Čítanka pro dyslektiky. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1997, s. 17. Speciální pedagogika (Tobiáš). ISBN 808580851x.