9. ročník Michaela Hantková Publicistický styl 9. ročník Michaela Hantková
Charakteristika Styl k publikování Styl médií Vliv na osobní a veřejné mínění Čtenáře má informovat, poučit, přesvědčit Aktuální Věcný Přesvědčivý Srozumitelný
Funkce Informační Přesvědčovací Zábavná
Jazyk Spisovný, občas hovorové výrazy Odborná slova Metafory, slovní hříčky – aktualizace Ustálené výrazy – klišé – automatizace Titulky – základní informace + přitahuje čtenáře
Slohové útvary Zpravodajské Analytické Umělecké Propagační
Zpravodajské útvary Zpráva Oznámení 5W – kdo, co, kdy, kde, jak, (proč) – bylo Krátký útvar podávající výstižnou informaci o aktuální události Oznámení bude
Analytické útvary Komentář Recenze Kritika Autorovy názory podložené argumenty Recenze Posuzuje událost nebo dílo Subjektivní hodnocení přizpůsobuje faktům Kritika
Umělecké útvary Fejeton Reportáž Interview Neotřele seznamuje adresáta s reáliemi a událostmi Interview Rozhovor – otázky + odpovědi + otázky reagující na odpovědi
Propagační útvary Inzerát Reklama