EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.1857 Fakultní základní škola Olomouc, Hálkova 4, příspěvková organizace EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.1857 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Šiřická. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Poslechové činnosti – Fuga. Autor Mgr. Jarmila Šiřická Datum 1. 12. 2011 Ročník 8. Vzdělávací oblast/obor Umění a kultura/Hudební výchova Tematický okruh/téma Poslechové činnosti – Fuga. Klíčová slova Hudební forma, fuga, polyfonie, kánon, poslech. Výstup Orientuje se v proudu znějící hudby, vnímá užité hudebně výrazové prostředky a charakteristické sémantické prvky, chápe jejich význam v hudbě a na základě toho přistupuje k hudebnímu dílu jako k logicky utvářenému celku. Anotace Prezentace vysvětluje pojem fuga a srovnává ji s již známou formou kánon. 2
Patří k nejdokonalejším mnohohlasým (polyfonním) hudebním formám. Vznikla v období baroka. Za dovršitele této hudební formy je považován J. S. Bach. Poslechneme si jednu z jeho skladeb: Umění fugy CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 7. ročník základní školy [CD]. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998.,152 s. ISBN: 80-7235-297-0. Pohovoř o slyšené hudbě. Zanotuj téma fugy.
Má tři části: 1. Expozice 2. Provedení 3. Závěr – představí hlavní téma fugy, které zazní postupně ve všech hlasech. - autor s tématem pracuje, doplňuje, mění, rozšiřuje. - návrat k původnímu tématu fugy.
Jsou polyfonní skladby. Mají jedno téma. Říkáme, že jsou monotematické. Téma nastupuje v jednotlivých hlasech postupně. V kánonu mají všechny hlasy stejnou melodii od začátku do konce. Ve fuze začnou hlasy stejným tématem, ale jeho zpracování je u každého hlasu jiné. Zatímco v kánonu postupně jednotlivé hlasy nastupují a ve stejném pořadí i končí, ve fuze hlasy postupně nastupují, ale končí ve stejném okamžiku. Poslechneme si další ukázku. Zanotuj téma fugy. Během poslechu skladby se pokus zapsat pořadí hlasů, ve kterých téma zaznívá.
Poslouchat budeme skladbu J. S. Bacha – Toccata a fuga d moll. CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 7. ročník základní školy [CD]. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 152 s. ISBN: 80-7235-297-0. Pro orientaci v hudební formě nám poslouží grafické zpracování. Poslouchej a pozoruj. http://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o SMALIN. Bach, Toccata and Fugue in D minor, organ. YOU TUBE. [online]. 10. 12. 2005. [cit. 2013-03-11]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o
Zdroje: Foto: autorka DUM HURNÍK, L. Tajemství hudby odtajněno: hudební nauka s nadhledem ,1. vyd. Praha: Grada, 2000, 133 s. ISBN 80-716-9278-6. Pro další poslech fugy lze zvolit některou část Mozartova Requiem nebo Dvořákova Stabat Mater CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 7. ročník základní školy [CD]. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 152 s. ISBN: 80-7235-297-0. SMALIN. Bach, Toccata and Fugue in D minor, organ. YOU TUBE. [online]. 10. 12. 2005. [cit. 2013-03-11]. Dostupné z: http://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o