Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
Základní definice Mechanismus, jehož prostřednictvím vstupuje kupující a prodávající zboží do interakce, jejímž výsledkem je určení ceny a množství směňovaného zboží.
Trh odpovídá na 3 základní otázky Co se má vyrábět a v jakém množství? Jak, jakou technologií? Pro koho se má vyrábět? Trh je řízen pouze zákazníkem a ohraničen technickými možnostmi.
Tržní subjekty Domácnosti: subjekty přicházejí na trh za účelem uspokojení potřeb. (Kupují zboží a služby a prodávají pracovní sílu.) C Firmy: nakupují pracovní sílu a prodávají výrobky a služby. (Vyrábějí za účelem prodeje.) I
Tržní subjekty Stát: ovlivňuje trh (cla, daně) a stanovuje podmínky podnikání. G
Typy trhů Podle počtu zboží: dílčí (trh automobilů) agregátní (veškeré zboží)
Typy trhů Podle předmětu koupě a prodeje: trh práce, půdy a kapitálu – trh výrobních faktorů trh peněz trh výrobků a služeb
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí