Souhrnné otázky, Světelné jevy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Advertisements

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_20_ Zrcadla Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Snellův zákon Číslo DUM: III/2/FY/2/3/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
F YZIKA Optické vlastnosti oka Vypracoval: Lukáš Karlík.
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Odraz světla na rovinném zrcadle
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_21_FYZIKA
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
Zobrazení dutým zrcadlem
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Barva světla, šíření světla a stín
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Další součástky s jedním přechodem PN
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Příčné zvětšení zrcadla
Pohybová (kinetická) energie tělesa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
Teplota – souhrnná cvičení II.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Z očí do očí Fyzikální Část.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zobrazení zrcadlem a čočkou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Těžiště a stabilita těles
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Čočky Název : VY_32_inovace_13 Fyzika - čočky Autor: Jana Pěničková
Zobrazení dutým zrcadlem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Dalekohled
Zobrazování optickými soustavami
Souhrnné opakování-VESMÍR
Duté zrcadlo Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo
Světelné jevy -shrnutí
Optika – vady oka a jejich odstranění.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
F-Pn-P055-cocka_Spojka PAPRSKOVÁ OPTIKA 5. SPOJNÁ ČOČKA.
Zobrazování optickými soustavami
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vypuklé zrcadlo Název : VY_32_inovace_12 Fyzika - vypuklé zrcadlo
Transkript prezentace:

Souhrnné otázky, Světelné jevy Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 02/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.01_souhrnne_otazky_svetelne_jevy Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Souhrnné otázky, Světelné jevy Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou (výběr by měl odůvodnit). Materiál slouží ke zkoušení, k zopakování celku. Otázky mohou být součástí testu.

Odpověz na otázky: 1. Uveď několik příkladů zdrojů světla včetně zdrojů „studeného světla“.

2. Jak zní zákon odrazu?

Odpověď na otázku č. 2: Při dopadu světelných paprsků na rozhraní dvou prostředí se úhel odrazu rovná úhlu dopadu.

3. Jaké jsou odražené paprsky dopadající na nerovinnou plochu (viz obrázek)? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: ROVNOBĚŽNÉ KOLMÉ NA DOPADAJÍCÍ RŮZNOBĚŽNÉ

4. Jaký obraz vytváří rovinné zrcadlo? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: přímý, zvětšený, zdánlivý přímý, zdánlivý, stranově převrácený převrácený, skutečný

5. úkol: popiš chody paprsků u dutého zrcadla a charakterizuj obraz

Odpověď na otázku č. 5: Paprsek jdoucí přes střed křivosti se odráží po stejné přímce zpět. Paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou, se odráží přes ohnisko. Paprsek jdoucí přes ohnisko, se odráží rovnoběžně s optickou osou. OBRAZ JE PŘEVRÁCENÝ, ZMENŠENÝ.

6. Na čem závisejí vlastnosti obrazu, který vzniká v dutém zrcadle 6. Na čem závisejí vlastnosti obrazu, který vzniká v dutém zrcadle? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: NA VZDÁLENOSTI PŘEDMĚTU OD ZRCADLA. NA VELIKOSTI SVĚTELNÉHO ZDROJE. NA VELIKOSTI DUTÉHO ZRCADLA.

7. Popiš chody paprsků u vypuklého zrcadla a charakterizuj obraz: Fialová přímka je paprsek směřující do středu křivosti. Červená přímka je paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou. Zelená přímka je paprsek směřující do ohniska.

Odpověď na otázku č.7: Paprsek směřující do středu křivosti, se odráží po stejné přímce zpět. Paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou, se odráží, jakoby vycházel z ohniska. Paprsek směřující do ohniska, se odráží rovnoběžně s optickou osou. OBRAZ JE ZDÁNLIVÝ, PŘÍMÝ A ZMENŠENÝ.

8. Pojmenuj čočky: VYBER SPRÁVNOU VARIANTU: 1.dvojdutá, 2.ploskodutá, 3.vypuklodutá, 4.dvojvypuklá, 5.ploskovypuklá, 6.dutovypuklá. 1.dvojvypuklá, 2.ploskovypuklá, 3.dutovypuklá, 4.dvojdutá, 5.ploskodutá, 6.vypuklodutá.

9. Který z paprsků 1, 2, 3, 4 je správně podle zákona lomu? Paprsek č.1 Paprsek č.3 Paprsek č.2 Paprsek č.4

10. Popiš lomy světelných paprsků u spojky a rozptylky: b) ROZPTYLKA a) SPOJKA

11.Podle obrázku vysvětli pojmy „mezní úhel“ a „úplný odraz“:

Odpověď na otázku č.11: Mezní úhel: úhel, při kterém nastane lom do rozhraní. Úhel  je přibližně 42° (pro variantu sklo-vzduch). Úplný odraz nastane, zvětšuje-li se nadále úhel dopadu (>42°).

12. Podle obrázku charakterizuj oční vadu KRÁTKOZRAKOST:

Odpověď na úkol č. 12: Krátkozraké oko vidí dobře blízké předměty. Nedokáže zaostřit při pohledu na vzdálené předměty. Obraz vzdáleného předmětu vznikne před sítnicí. Upravuje se brýlemi s rozptylkami.

13. Podle obrázku charakterizuj oční vadu DALEKOZRAKOST:

Odpověď na úkol č. 13: Dalekozraké oko vidí dobře vzdálené předměty. Není schopno zaostřit při pohledu na blízké předměty. Obraz blízkých předmětů vznikne až za sítnicí. Tuto vadu oka upravují brýle se spojkami.

14. Který optický přístroj se používá v biologii, lékařství a mineralogii? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: LUPA DALEKOHLED MIKROSKOP FOTOAPARÁT

15. Který optický přístroj má jednu spojnou čočku 15. Který optický přístroj má jednu spojnou čočku? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: MIKROSKOP DALEKOHLED LUPA

16. Vyřeš tajenku: 1. 2. 3. 4. 5. 6. s k l o d a l e k o h l e d   2. 3. 4. 5. 6. s k l o d a l e k o h l e d t u b u s z á k o n s í t n i c e o b j e k t i v optické prostředí optický přístroj část mikroskopu 4. dané pravidlo, výrok 5. část oka 6. spojná soustava u mikroskopu, dalekohledu..

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://www.twinsdici.estranky.cz/img/mid/101/zdroje-svetla.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://3zscheb.unas.cz/e-learning/fyzika%20web/odraz%20svetla/zakon%20odrazu1.jpg [cit.: 2012- 02-08 ] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/Mirror.jpg/220px-Mirror.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://www.gymhol.cz/projekt/fyzika/04_zrcadla/04_zrcadla_soubory/image047.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Lens_types.png [cit.: 2012-02-08 ] http://www.gymhol.cz/projekt/fyzika/02_odraz_a_lom/02_odraz_soubory/image058.jpg [cit.: 2012- 02-08 ] http://rejoicegirl.ic.cz/zobraz7.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://www.szssumperk.cz/SOC/images/odraz.png [cit.: 2012-02-08 ] http://www.cocky-online.cz/wp-content/uploads/2007/04/myoptia.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://www.cocky-online.cz/wp-content/uploads/2007/04/hypermetroia.jpg [cit.: 2012-02-08 ]

Metodika prezentace: Žák odpovídá na zadané otázky. Žák sám tvoří odpověď. Žák má na výběr, vybere správnou odpověď a výběr odůvodní. Otázky slouží ke zkoušení jednotlivce. K zopakování učiva ve třídě. Můžou být součástí testu.