Souhrnné otázky, Světelné jevy Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 02/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.01_souhrnne_otazky_svetelne_jevy Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Souhrnné otázky, Světelné jevy Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou (výběr by měl odůvodnit). Materiál slouží ke zkoušení, k zopakování celku. Otázky mohou být součástí testu.
Odpověz na otázky: 1. Uveď několik příkladů zdrojů světla včetně zdrojů „studeného světla“.
2. Jak zní zákon odrazu?
Odpověď na otázku č. 2: Při dopadu světelných paprsků na rozhraní dvou prostředí se úhel odrazu rovná úhlu dopadu.
3. Jaké jsou odražené paprsky dopadající na nerovinnou plochu (viz obrázek)? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: ROVNOBĚŽNÉ KOLMÉ NA DOPADAJÍCÍ RŮZNOBĚŽNÉ
4. Jaký obraz vytváří rovinné zrcadlo? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: přímý, zvětšený, zdánlivý přímý, zdánlivý, stranově převrácený převrácený, skutečný
5. úkol: popiš chody paprsků u dutého zrcadla a charakterizuj obraz
Odpověď na otázku č. 5: Paprsek jdoucí přes střed křivosti se odráží po stejné přímce zpět. Paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou, se odráží přes ohnisko. Paprsek jdoucí přes ohnisko, se odráží rovnoběžně s optickou osou. OBRAZ JE PŘEVRÁCENÝ, ZMENŠENÝ.
6. Na čem závisejí vlastnosti obrazu, který vzniká v dutém zrcadle 6. Na čem závisejí vlastnosti obrazu, který vzniká v dutém zrcadle? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: NA VZDÁLENOSTI PŘEDMĚTU OD ZRCADLA. NA VELIKOSTI SVĚTELNÉHO ZDROJE. NA VELIKOSTI DUTÉHO ZRCADLA.
7. Popiš chody paprsků u vypuklého zrcadla a charakterizuj obraz: Fialová přímka je paprsek směřující do středu křivosti. Červená přímka je paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou. Zelená přímka je paprsek směřující do ohniska.
Odpověď na otázku č.7: Paprsek směřující do středu křivosti, se odráží po stejné přímce zpět. Paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou, se odráží, jakoby vycházel z ohniska. Paprsek směřující do ohniska, se odráží rovnoběžně s optickou osou. OBRAZ JE ZDÁNLIVÝ, PŘÍMÝ A ZMENŠENÝ.
8. Pojmenuj čočky: VYBER SPRÁVNOU VARIANTU: 1.dvojdutá, 2.ploskodutá, 3.vypuklodutá, 4.dvojvypuklá, 5.ploskovypuklá, 6.dutovypuklá. 1.dvojvypuklá, 2.ploskovypuklá, 3.dutovypuklá, 4.dvojdutá, 5.ploskodutá, 6.vypuklodutá.
9. Který z paprsků 1, 2, 3, 4 je správně podle zákona lomu? Paprsek č.1 Paprsek č.3 Paprsek č.2 Paprsek č.4
10. Popiš lomy světelných paprsků u spojky a rozptylky: b) ROZPTYLKA a) SPOJKA
11.Podle obrázku vysvětli pojmy „mezní úhel“ a „úplný odraz“:
Odpověď na otázku č.11: Mezní úhel: úhel, při kterém nastane lom do rozhraní. Úhel je přibližně 42° (pro variantu sklo-vzduch). Úplný odraz nastane, zvětšuje-li se nadále úhel dopadu (>42°).
12. Podle obrázku charakterizuj oční vadu KRÁTKOZRAKOST:
Odpověď na úkol č. 12: Krátkozraké oko vidí dobře blízké předměty. Nedokáže zaostřit při pohledu na vzdálené předměty. Obraz vzdáleného předmětu vznikne před sítnicí. Upravuje se brýlemi s rozptylkami.
13. Podle obrázku charakterizuj oční vadu DALEKOZRAKOST:
Odpověď na úkol č. 13: Dalekozraké oko vidí dobře vzdálené předměty. Není schopno zaostřit při pohledu na blízké předměty. Obraz blízkých předmětů vznikne až za sítnicí. Tuto vadu oka upravují brýle se spojkami.
14. Který optický přístroj se používá v biologii, lékařství a mineralogii? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: LUPA DALEKOHLED MIKROSKOP FOTOAPARÁT
15. Který optický přístroj má jednu spojnou čočku 15. Který optický přístroj má jednu spojnou čočku? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: MIKROSKOP DALEKOHLED LUPA
16. Vyřeš tajenku: 1. 2. 3. 4. 5. 6. s k l o d a l e k o h l e d 2. 3. 4. 5. 6. s k l o d a l e k o h l e d t u b u s z á k o n s í t n i c e o b j e k t i v optické prostředí optický přístroj část mikroskopu 4. dané pravidlo, výrok 5. část oka 6. spojná soustava u mikroskopu, dalekohledu..
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://www.twinsdici.estranky.cz/img/mid/101/zdroje-svetla.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://3zscheb.unas.cz/e-learning/fyzika%20web/odraz%20svetla/zakon%20odrazu1.jpg [cit.: 2012- 02-08 ] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/Mirror.jpg/220px-Mirror.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://www.gymhol.cz/projekt/fyzika/04_zrcadla/04_zrcadla_soubory/image047.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Lens_types.png [cit.: 2012-02-08 ] http://www.gymhol.cz/projekt/fyzika/02_odraz_a_lom/02_odraz_soubory/image058.jpg [cit.: 2012- 02-08 ] http://rejoicegirl.ic.cz/zobraz7.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://www.szssumperk.cz/SOC/images/odraz.png [cit.: 2012-02-08 ] http://www.cocky-online.cz/wp-content/uploads/2007/04/myoptia.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://www.cocky-online.cz/wp-content/uploads/2007/04/hypermetroia.jpg [cit.: 2012-02-08 ]
Metodika prezentace: Žák odpovídá na zadané otázky. Žák sám tvoří odpověď. Žák má na výběr, vybere správnou odpověď a výběr odůvodní. Otázky slouží ke zkoušení jednotlivce. K zopakování učiva ve třídě. Můžou být součástí testu.