Základy pedagogické metodologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Advertisements

Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
FORENZNÍ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Úvod do speciální pedagogiky Mgr. Dana Brožová.  katedra SP, Poříčí 9 (1. patro, dveře č.104)  konzultační hodiny: úterý 14,30 – 15,30 hodin čtvrtek8.
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Zlín, Jana Vodáková Krajský akční plán rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje Seznámení s výsledky analýzy potřeb ve ZK.
ZÁKLADNÍ POTŘEBY DĚTÍ MUDr. EVA VANÍČKOVÁ,CSc. Ústav zdraví dětí a mládeže.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. Učebna IBA1, 17:00
Komplexní systém hodnocení
Systém odměňování pracovníků
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Metody psychologie IV.část – Pomocné metody
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Organizace a požadavky
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Pedagogická psychologie
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Logika a metody výběru vzorku
Název projektu: Moderní škola
Marketingový informační systém
3. Metody pedagogické diagnostiky
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Výběr výzkumného vzorku
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Z0026 FYZICKÁ GEOGRAFIE Semestr: podzim 2013.
Digitální učební materiál
Test z Metodologie – náměty k přípravě
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Projekt diplomové práce
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_13 Romantismus Amerika
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015

Obsah předmětu https://is.muni.cz/auth/predmety/uplny_vypis?fakulta=1441;obdobi= 6343;predmet=837013 Okruhy Literatura Studijní materiály (přednášky aj.) Ukázky výzkumů, odkazy na výzkumy Ukázka otázek testu

Přednášky datum téma 22.9. K čemu je metodologie? Co potřebuji ke splnění předmětu? 29.9. O výzkumu (otázky, design, vzorek, etika) 13.10. Dotazník, rozhovor 27.10. Testování 10.11. Experiment ve třídě, pozorování, obsahová analýza 24.11. Analýza dat, psaní sdělení z výzkumu Leden/únor Zápočtový test

Témata Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum. Cíle výzkumu, výzkumné problémy, hypotézy. Proměnné, operacionalizace. Výzkumný soubor. Dotazník (konstrukce, položky, administrace, vyhodnocování). Test (konstrukce, typy otázek, vyhodnocování). Pozorování (získávání dat, analýza). Interview (konstrukce, transkript dat, vyhodnocování). Obsahová analýza textu, sekundární analýza dat, kresba. Experiment (typy, efekty, intervence, vyhodnocování). Validita a reliabilita. Zpracování získaných dat, interpretace výsledků, psaní výzkumné zprávy.

Literatura   Úvod do pedagogického výzkumu. Edited by Peter Gavora. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. 207 s. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. Metody pedagogického výzkumu :základy kvantitativního výzkumu. Edited by Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 374 s. KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972. 705 s. MARTIN, Paul R. a P. P. G. BATESON. Úvod do teorie a metodologie měření chování. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 221 s. REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 184 s. ISBN 978-80-247-3006-6. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 407 s. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 583 s. Walker, I. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013, 218 s. ISBN 978-80-247-3920-5 GALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Educational research :an introduction. 8th ed. Boston: Pearson/Allyn & Bacon, 2007. xxxi, 672. GALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Applying educational research :how to read, do, and use research to solve problems of practice. 6th ed. Boston: Pearson, 2010. xxvi, 573. CRESWELL, John W. Educational research :planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson, 2014. 672 s.

Kde jste se setkali s pedagogickým výzkumem?

Jakou máte zkušenost s pedagogickým výzkumem?

K čemu může být pedagogický výzkum užitečný?

Pro koho může být užitečný? Student učitelství, student pedagogiky a příbuzných disciplín Učitel Ředitel Škola Rodiče Žáci Vzdělavatelé učitelů Vzdělávací politika/politici Lidé pracující ve vzdělávání Lidé se vzdělávající Pro koho dál?

Jaké vidíte nedostatky pedagogického výzkumu? Jak jim lze předcházet? Jak je lze kompenzovat, pokud jim nelze předcházet?

K čemu může být pedagogický výzkum a metodologie pro Vás osobně užitečný?