VZNIK GENETICKÉ PROMĚNLIVOSTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MECHANISMY MIKROEVOLUCE
Advertisements

STRUKTURA POPULACE: SYSTÉM PÁROVÁNÍ GAMET.
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
 VZNIK GENETICKÉ PROMĚNLIVOSTI = nejdůležitější mikroevoluční
HW model: jedna zcela izolovaná populace  populace často rozděleny do subpopulací genetická výměna mezi lokálními populacemi = tok genů (gene flow) A.
VZNIK GENETICKÉ PROMĚNLIVOSTI
Exonové, intronové, promotorové mutace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
SPECIACE = vznik nových druhů (obrázek z
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Teoretické principy šlechtění a selekce Tomáš Kopec.
Genetické parametry Heritabilita, korelace. primární GP genetický rozptyl prostřeďový rozptyl kovariance sekundární GP heritabilita opakovatelnost genetické.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Genetika. Genetika – nauka o dědičnosti a proměnlivosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY HETEROCHROMOZÓMY X A Y.
Exonové, intronové, promotorové mutace
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů
Narušení genetické rovnováhy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Co je to NATURA 2000? NATURA 2000 je soustavou chráněných území evropského významu. Jejím prostřednictvím se chrání nejvzácnější a nejvíce ohrožené druhy.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Rozhodování 1.
NENÁHODNÉ PÁROVÁNÍ GAMET
Vlastnosti plynů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
MOLEKULÁRNÍ EVOLUCE.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
VZNIK GENETICKÉ PROMĚNLIVOSTI
PŘÍRODNÍ VÝBĚR (SELEKCE)
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Molekulární genetika Tok genetické informace:
Použití molekulárních markerů k analýze liniové migrace podél řek
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Organizace lidského genomu, mutace a instabilita lidské DNA
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
GENETICKÉ RIZIKO FAKTORŮ VNĚJŠÍHO PROSTŘEDÍ
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Mutace.
GENETIKA Vazba genů.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
FSS MUNI, katedra SPSP Kvantitativní výzkum x118 Téma 11: Korelace
Jana Michalová Tereza Nováková Radka Ocásková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Vypracoval : Matyáš Fritscher
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetické patologické stavy
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Populace.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Lineární regrese.
Vlastnosti plynů.
Exonové, intronové, promotorové mutace
DRUHOVÁ ROZMANITOST …neboli biodiverzita. Vztahy mezi druhy jsou důležité viz. potravní řetězec. Vyhynutím některého druhu se přeruší. Červená kniha ohrožených.
DRIFT II.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
VY_32_INOVACE-4-12-BIO -9. VY_32_INOVACE-4-12-BIO -9.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

VZNIK GENETICKÉ PROMĚNLIVOSTI

Důsledek H-W principu: při platnosti předpokladů H-W populace k udržení polymorfismu stačí náhodné oplození a mendelovská dědičnost ALE! reálné populace se od modelové situace zpravidla liší: velikost populace omezená oplození nemusí být náhodné migrace selekce vznik nových alel mutací

HLAVNÍ MIKROEVOLUČNÍ MECHANISMY: mutace (transpozice) rekombinace migrace (tok genů) nenáhodné oplození přírodní výběr (selekce) náhodný genetický posun (drift) + bottleneck, efekt zakladatele molekulární tah (molecular drive)

MUTACE spontánní  indukované v zárodečných buňkách  somatické podle škodlivosti/prospěšnosti účinku: prospěšné škodlivé neutrální

MUTACE Podle rozsahu Bodové genové (bodové) chromozomové genomové substituce (tranzice, transverze) synonymní nesynonymní (záměnové) měnící smysl (missense) nesmyslné (nonsense) GTC  GTA Val  Val GTC  TTC Val  Phe AAG  TAG Lys  ochre (stop)

} Bodové mutace inzerce ACGGT  ACAGGT indels  posunutí čtecího rámce } inzerce ACGGT  ACAGGT delece ACGGT  AGGT zpětné mutace: frekvence zpravidla 10 nižší rekurentní (opakované) mutace  mutační tlak: např. při frekvenci alely A1 = 0,500: po 1. generaci  zvýšení na 0,5000495 70 000 generací  0,750 ... dalších 70 000 generací  0,875  změna frekvence alely mutací velmi pomalá

Chromozomové mutace (chr. přestavby) inverze pericentrické paracentrické

Chromozomové mutace (chr. přestavby) translokace fúze a disociace (robertsonské translokace) reciproké translokace celých ramen (WART) myš domácí

Chromozomové mutace (chr. přestavby) delece duplikace inzerce

Genomové mutace -zomie (monozomie, trizomie) - většinou neslučitelné se životem - monozomie: jediná životaschopná = X0 (Turnerův syndrom) - trizomie: nerovnováha dávky genů (zvýšená exprese trizomického páru) - životaschopné trizomie : XXY, XXX, XYY, Patau syndrom (chr. 13), Edwardsův s. (chr. 18), Downův s. (chr. 21)

Genomové mutace -ploidie (polyploidie) - především rostliny - u živočichů méně (bezobratlí, ryby, obojživelníci) - během evoluce obratlovců došlo ke 2 kolům duplikace celého genomu (2R-hypotéza) - polyploidní jedinci zpravidla větší (zvýšený objem buněk) - liché násobky genomu  problémy v meióze  reprodukční bariéra (ne vždy – např. triploidní skokani) autopolyploidie: kombinace dvou stejných genomů - fúze buněk - endoreplikace - abortivní buněčný cyklus alopolyploidie: kombinace dvou různých genomů - fúze diploidních gamet - polyspermie

Náhodnost a rychlost mutací () mutace náhodné co do účinku, nenáhodné co do pozice a rychlosti tranzice > transverze mutační „hotspots“: CpG u živočichů (metylovaný C  T); TpT prokaryot „SOS reakce“ bakterií, minisatelity (VNTR), mikrosatelity (STR) mtDNA > jad. DNA pohlavní chromozomy > autozomy: Y > Z > A > X > W vliv blízkosti počátku replikace, centromery, telomery, repetitivních sekvencí, intenzity transkripce studenokrevní živočichové: > t  >  RNA viry (HIV) paraziti protilátky, imunoglobuliny >  somatických mutací samci > samice: člověk 6x, hlodavci, liška: 2x … více buněčných dělení v zárodečných buňkách

Adaptivní (směrované) mutace? Max Delbrück, Salvador Luria (1943): fluktuační test

REKOMBINACE mutace  nové alely rekombinace  nové genotypy (výjimkou vnitrogenové rekombinace) Vytvoření zlomu na jednom chromozomu. Invaze řetězce do homologního chromozomu. Spojení řetězců homologních chromozomů. Holidayův spoj Migrace Holidayova spoje. Vytvoření heteroduplexu. Štěpení Holidayova spoje Heteroduplex

REKOMBINACE u mnoha organismů crossing-over důležitý pro správný průběh meiózy (aspoň 1 c-o na chromozom, jinak vznik aneuploidií) ženy s  c-o   dětí děti starších žen   rekombinací rozdíly v různých částech chromozomu (poblíž centromer a telomer apod., rozdíly mezi organismy) malé chromozomy  frekvence rekombinací rekombinační „hotspots“: - u člověka 25 000 - chybí u Drosophila a Caenorhabditis elegans - častý vznik a zánik - zánik 1 místa často kompenzován zvýšenou aktivitou sousedního místa

rozdíly v míře rekombinace mezi pohlavími: - Haldaneovo-Huxleyovo pravidlo: pokud jedno pohlaví nerekombinuje, jde o pohlaví heterogametické - pokud rekombinují obě pohlaví, u samic většinou  rekombinací (člověk 1,7x, myš 1,3x) rozdíly mezi druhy: - druhy s více malými chromozomy  více rekombinací než druhy s menším počtem velkých chromozomů - korelace s počtem ramen: více rekombinací v karyotypech s velkým množstvím chrom. ramen (aspoň 1 c-o/rameno, aby nedocházelo k aneuploidiím?)

Evoluční důsledky rekombinace: a polymorfismus: absence rekombinace  vazbová nerovnováha selective sweep (selekční smetení) - hitchhiking - častější výskyt vzácných alel background selection  ztráta polymorfismu

MIGRACE (TOK GENŮ) Míra toku genů, m: Modely: = podíl genových kopií, který se do populace dostal v dané generaci imigrací z jiných populací Modely: ostrovní model (island model) stepping stone - jednorozměrný - dvourozměrný isolation by distance Linanthus parryae

MIGRACE (TOK GENŮ) Metody odhadu: 1. přímé 2. nepřímé zpětný odchyt (capture-mark-recapture, CMR) „toe clipping“, speciální barvy, genetické značení ... podhodnocení, nezachycení dálkových migrací dálkové sledování pohybu – telemetrie vysílačky, antény; GPS systémy ... nákladnější, časová náročnost 2. nepřímé molekulární markery, populačně-genetické modely Sewall Wright – F-statistika: FST = 1/(4Nm + 1)  Nm = (1/FST - 1)/4 … Nm = počet migrantů na generaci programy s využitím maximální věrohodnosti (maximum likelihood) nebo bayesiánského přístupu

Důsledky toku genů: genetická homogenizace subpopulací, zabraňující jejich genetické divergenci u mnoha druhů migrace velmi omezená Př.: výskyt melanických forem můr v Anglii

drsnokřídlec březový (Biston betularia) zejkovec dvojzubý (Odontoptera [Gonodontis] bidentata)

PŘÍBUZENSKÉ KŘÍŽENÍ (INBREEDING) Př.: opakované samooplození (samosprašnost): výchozí generace - HW rovnováha: 1/4 AA, 1/2 Aa, 1/4 aa 1. generace samooplození: 3/8 AA, 2/8 Aa, 3/8 aa 2. generace samooplození: 7/16 AA, 2/16 Aa, 7/16 aa inbreedingem se mění frekvence genotypů, frekvence alel se nemění inbreeding postihuje všechny lokusy vzniká vazbová nerovnováha Koeficienty inbreedingu, F rodokmenový F pravděpodobnost autozygotnosti démový F snížení heterozygotnosti (i. jako odchylka od panmixie)

1. Rodokmenový inbreeding: autozygotnost: alely identické původem (identical by descent, IBD), vždy homozygot alozygotnost: buď heterozygot, nebo homozygot, kde alely identické stavem (identical by state, IBS)

1. Rodokmenový inbreeding: Inbrední populace = taková, u níž pravděpodobnost autozygotnosti v důsledku křížení mezi příbuznými  v panmiktické populaci F = pravděpodobnost, že jedinec zdědil obě alely téhož genu od jednoho předka (má obě alely IBD) F = (1/2)n+1 (1 + FA) 0  F  1 n = počet kroků v genealogii

1. Rodokmenový inbreeding: a) Amenhotep I. a Ahotep II. 25% b) Ames 37.5% c) Hatšepsut 25% d) The rest of the individuals in the pedigree are not inbred, i.e. F = 0.

2. Koeficient inbreedingu jako odchylka od panmixie: FIS = (He – Ho)/He -1  FIS  +1 Ho= skutečná heterozygotnost He= očekávaná heterozygotnost F-statistika: koeficient inbreedingu FIS snížení HZ v subpopulaci v důsledku příbuzenského křížení fixační index FST snížení HZ v důsledku strukturace populace snížení HZ v celé populaci S. Wright FIS = (HS - HI)/HS -1  FIS  +1 T I S FST = (HT - HS)/HT 0  FST  +1 FIT = (HT - HI)/HT (1- FIS) (1- FST) = 1- FIT

F je individuální, FIS je skupinový Rozdíly mezi F a FIS: F je individuální, FIS je skupinový Gazella spekei, St. Louis ZOO: 1♂ + 3♀ (1969-1972) z Afriky 1982: všechny původní gazely mrtvé protože zakladatelem stáda jen 1 samec, všichni potomci nutně inbrední bez ohledu na systém páření prům. F = 0,149  indikace silného inbreedingu  prům. FIS = -0,291  indikace silného vyhýbání se inbreedingu! G. spekei hutterité (anabaptisté = novokřtěnci) z Velkých plání v USA a Kanadě: malá skupina protestantů z Tyrolských Alp navzdory striktnímu dodržování tabu incestu F = 0,0255  jedna z nejvíce inbredních známých skupin lidí příčinou malý počet zakladatelů

Genetické důsledky inbreedingu: zvýšení frekvence homozygotů zvýšení rozptylu fenotypového znaku vazbová nerovnováha

v závislosti na vnějším prostředí. Genetické důsledky inbreedingu: inbrední deprese výskyt chorob, snížení plodnosti nebo životaschopnosti Leavenworthia alabamica Pozor! Ne vždy musí být inbreeding škodlivý (např. řada druhů vyšších rostlin je samosprašná). Navíc důsledky inbreedingu se mohou lišit v rámci jednoho druhu v závislosti na vnějším prostředí.

inbrední deprese u člověka: amišové: hemofilie B, anémie, pletencová dystrofie, Ellis-Van Creveldův syndrom (zakrslost, polydaktylie), poruchy vývoje nehtů, defekty zubů kmen Vandoma, Zimbabwe (tzv. „Pštrosí lidé“): ektrodaktylie mormoni v Hilldale (Utah) a Colorado City (Arizona) amazonští indiáni šlechtické rody Rudolf II. a jeho syn Julius Caesar, markýz d’Austria

inbrední deprese u člověka: amišové: hemofilie B, anémie, pletencová dystrofie, Ellis-Van Creveldův syndrom (zakrslost, polydaktylie), poruchy vývoje nehtů, defekty zubů kmen Vandoma, Zimbabwe (tzv. „Pštrosí lidé“): ektrodaktylie mormoni v Hilldale (Utah) a Colorado City (Arizona) amazonští indiáni šlechtické rody Karel II. Španělský František I. Karel II.: nepřirozeně velká hlava, deformovaná čelist, slabé tělo, potíže s chůzí a další defekty, mentální a psychické poruchy, impotence, neplodnost František I.: u potomků mentální retardace, hydrocefalie, záchvaty, některé nebyly schopny samostatného života

“hybrid vigour” (heteróze) František Štěpán Lotrinský Marie Terezie “hybrid vigour” (heteróze)

ASORTATIVNÍ PÁŘENÍ = vyšší pravděpodobnost páření mezi jedinci se stejným fenotypem příčinou může být preference partnera se stejným fenotypem, ale mohou existovat i jiné příčiny př.: fytofágní hmyz – jedinci žijící na různých druzích hostitelské rostliny můžou dospívat v odlišnou dobu  častější páření jedinců se stejným fenotypem (život na hostiteli) bez aktivní preference partnera  jde pouze o pozitivní fenotypovou korelaci asortativní páření způsobuje úbytek heterozygotů asortativní páření způsobuje vazbovou nerovnováhu (LD)

NEGATIVNÍ ASORTATIVNÍ (DISASORTATIVNÍ) PÁŘENÍ Rozdíly mezi inbreedingem a asortativním pářením: působí pouze na lokus(y) spojené s preferovaným fenotypem × inbreeding ovlivňuje všechny lokusy as. páření je mocnou evoluční silou (silná LD na více lokusech)  inbreeding pouze zesiluje LD tam, kde byla už na počátku, a to jen v případě samooplození (samosprašnosti), v ostatních případech rekombinace „úspěšnější“  redukce LD NEGATIVNÍ ASORTATIVNÍ (DISASORTATIVNÍ) PÁŘENÍ = preference partnera s odlišným fenotypem výsledkem intermediární frekvence alel a vazbová nerovnováha př. preference samců s odlišným MHC (myš, člověk) – důvodem zřejmě snaha o co nejvariabilnější imunitní systém