Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv člověka na životní prostředí
Advertisements

Vývoj vztahu člověka k prostředí
Příroda ovlivňuje člověka
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Název VM
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ČLOVĚK – PASTEVEC A ROLNÍK Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z.
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
Vývoj nejstarších lidských společenství
Doporučená literatura Esf v ČR, TU Ostrava: Výukový program: Environmentální vzdělávání. Statistická ročenka ŽP ČR. MŽP ČR. Praha. Wittlingerová, Jonáš,
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Krajina a životní prostředí
Zelená revoluce Název školy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ekosystémy přírodní a umělé
Život člověka v době kamenné
VLIV ZEMĚDĚLSTVÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Krajina a životní prostředí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Opakování: Co je to SWOT analýza? Z jakých prvků se skládá SWOT analýzy? Co je to krajinný prvek?
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace Žáci si během prezentace opakují a upevňují znalosti tématického celku PRAVĚK. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření září 2011 Ročník IV. Vzdělávací.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Vzájemné vztahy mezi člověkem a ŽP. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Shrnutí vlivů člověka na biosféru Podle ZELENKA, J. (2007): Ekologie a environmentalistika. Gaudeamus Hradec Králové, ISBN , 370 str.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMY - lidské sídlo, město, vesnice
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pravěk.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Předchůdci člověka VY_32_INOVACE_15
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
1 Název školy Číslo projektu Název materiálu Autor Tematická oblast
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pravěk uč. 21.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Vzájemné vztahy mezi člověkem a životním prostředím VY_32_INOVACE_10.01.02 Autor Ing. Helena Vacková Tematická oblast Člověk a prostředí pro 4. ročník přírodovědného lycea Ročník 4. lyceum Datum tvorby srpen 2013 Anotace Materiál popisuje vznik a vývoj člověka, vývoj vztahu člověka a prostředí v historických obdobích Metodický pokyn Prezentace + procvičení formou opakovacích otázek 1

Člověk ovlivňoval své okolí od počátku Člověk ovlivňoval své okolí od počátku. Postupně ho přetvářel až do té míry, že začal ohrožovat podmínky života i svého rozvoje na místní, regionální i globální úrovni.

Vznik a vývoj člověka Člověk se vyvinul z druhů příbuzných se současnými lidoopy. Vývoj člověka byl dán změnami v přírodě. Předchůdci člověka: Australopithekus – žil před 5 mil lety – vzpřímená chůze, používal jednoduché nástroje Homo habilis (člověk zručný) – žil před 2 mil lety – štípal kameny do tzv. pěstních klínů Homo ergaster (člověk dělný) - 2 vývojové větve: 1. Homo erectus (člověk vzpřímený) – obýval Asii 2. Homo sapiens neanderthalensis (člověk neandrtálský) – obýval Evropu – žil před 200 tisíci až 30 tisíci lety Současně žijící člověk: Homo sapiens sapiens (člověk moudrý) – obýval Afriku, odtud se rozšířil do dalších světadílů v souvislosti se snížením hladiny moří

Vývoj vztahu člověka a prostředí Lovecko-sběračské období (před 40 – 10 tisíci lety) - nejdelší období lidské existence, s používáním nástrojů člověk vybíjel velká zvířata (býložravce), kromě býložravců vymíraly i šelmy, které byly jejich predátory

Vývoj vztahu člověka a prostředí Neolitická revoluce ( před 17 – 10 tisíci lety) – postupný přechod člověka k pastevectví a zemědělství, zprvu osídlování stepí a náplav úrodné země v okolí řek, postupné odlesňování a zakládání polí, první změny ve složení původních ekosystémů

Vývoj vztahu člověka a prostředí Starověk ( před 6 – 5 tisíci lety) nárůst obyvatel v úrodných oblastech (př. Mezopotámie, Egypt, Indie), větší potřeba potravin (stavba prvních zavlažovacích kanálů), odlesňování, zasolování půdy, rozšiřování pouští a polopouští, využití kovu umožňovalo zvýšit intenzitu zásahů do přírody

Vývoj vztahu člověka a prostředí Středověk (12.- 14. století) trojpolní hospodaření, vyčerpání půdy, odlesňování pro získání zemědělské půdy, eroze, těžba rud, negativní vlivy člověka jen v určité oblasti, člověk následně přesunul svou činnost do oblastí nových

Vývoj vztahu člověka a prostředí Novověk (15. – 16. století) zámořské objevy, drancování nově objevených míst, rozšíření nových plodin, u nás - rozkvět rybníkářství (16. století), barokní přeměna krajiny (Kuks, Jičín), drobné církevní stavby v krajině (boží muka), výsadba stromů Člověk je stále závislý na obnovitelných zdrojích energie.

Vývoj vztahu člověka a prostředí Průmyslová revoluce (17. – 19. století) rozvoj vědy a techniky přinesl zvýšení vlivu člověka na přírodu,využívaní fosilních paliv vedlo ke zvýšení průmyslové výroby a těžby a znečištění, v zemědělství přechod ke střídavému hospodaření Člověk začíná využívat neobnovitelných zdroje energie

Vývoj vztahu člověka a prostředí Dvacáté století Vliv člověka na ŽP roste exponenciálně, stoupá těžba paliv i těžba rud (i s menším obsahem kovu), v zemědělství jsou více využívána minerální hnojiva, pesticidy, růst počtu obyvatel vede k rostoucí spotřebě, narůstá množství odpadu, nastává synergický efekt (způsoby znečišťování a drancování přírody se sčítají a jejich efekt se může násobit) V minulosti se mohl člověk přesunout z jedné zdevastované lokality na jinou, nyní dosáhlo poškozování ŽP globálního charakteru.

Opakovací otázky 1. Popište vývoj člověka. 2. Porovnejte neolitickou revoluci a průmyslovou revoluci. 3. Co znamená synergický efekt? 4. Ve kterém období začal člověk užívat neobnovitelné zdroje energie? Jaké to mělo pro krajinu důsledky?

Zdroje EZECHEL, M., ZICHOVÁ, J., PYTLOUN, L. Ekologie a ochrana životního prostředí. Mělník: VOŠZ A SZaŠ, 2012. 211 s.