Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh práce v Jihomoravském kraji – dosavadní vývoj
Advertisements

Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
Obyvatelstvo zaměstnaní nezaměstnaní.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
STRUKTURA OBYVATELSTVA
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Demografie je věda, která se zabývá:
REGIONÁLNÍ ANALÝZA PRŮMYSL 4
Makroekonomie a hospodářství
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Gymnázia v kontextu systému středního školství v ČR Jana Straková, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Trh práce a politika zaměstnanosti Zuzana Hrdličková Porovnání vývoje trhu práce v zemích V4.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek Listopad 2004.
GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
Diplomová práce Dopravní dostupnost zaměstnavatelů v okrese Jeseník ve vztahu k demografickým ukazatelům Vedoucí práce: Dr.Ing. Bronislava Horáková Zpracovatel:
Trh práce a politika zaměstnanosti
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_83 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Vzdělání z hlediska teorie statků
1 SPP 728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými Diferencovaná rizika nezaměstnanosti Hana Pořízková.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
SEMINÁŘ č. 1 Základní pojmy a výpočty – obyvatelstvo, vzdělání, ekonomická aktivita, nezaměstnanost.
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | Miloš Polák, Věra Varmužová, Ivana Dušková SENIOŘI V KRÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI Tisková.
Potřeby trhu práce a vzdělávací programy škol z pohledu úřadu práce Jihlava
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
IPS Informační a poradenské středisko pro volbu povolání a změnu zaměstnání Ing. Ivana Šatrová.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
Předběžné výsledky Sčítání lidu domů a bytů 2011 Hl. m. Praha.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Postavení osob do 25 let, nad 50 let a absolventů a mladistvých na trhu práce 24. listopadu 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Ekonomika Nezaměstnanost 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_15.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Krajská správa ČSÚ v Plzni | Slovanská alej 36, Plzeň | Miloslav Chlad CHARAKTERISTIKA A VÝVOJ PLZEŇSKÉHO KRAJE Tisková konference,
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
Strukturou obyvatelstva nejčastěji rozumíme dělení obyvatel podle: pohlaví věku zaměstnání Jejím grafickým vyjádřením je věková pyramida pomáhá pochopit.
Nezaměstnanost ve městě Brně Daniel Kovář. Cíle práce Hlavní cíl: - vyhodnotit nezaměstnanost ve městě Brně.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR Tisková konference.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Z0027 Geografická analýza trhu práce
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Hospodářství (ekonomika)
Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR
Charakteristika a vývoj plzeňského kraje
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
Sčítání lidu domů a bytů 2011
VZDĚLÁVÁNÍ NADANÝCH DĚTÍ V ČR A SR
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
Škola PRO firmu firma PRO školu Zlín, 4. října 2018
Středoškolské vzdělávání ve Zlínském kraji s vazbou na pracovní trh
Důsledky oborově nerovnoměrné vzdělanostní expanze pro návratnost vzdělání na trhu práce Tomáš Doseděl, Tomáš Katrňák
Demografie je věda, která se zabývá:
Transkript prezentace:

Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 3. prosince 2015 Z0027 Geografická analýza trhu práce

Z0027 Geografická analýza trhu práce Vývoj vzdělanosti EAO vývoj sledování vzdělanosti (ne)zaměstnaného obyvatelstva - za prvorepublikových sčítání byla zjišťována pouze gramotnost obyvatelstva (tj. znalost čtení a psaní), - během sčítání 1950 poprvé zjišťováno vzdělání obyvatelstva, - po sčítání 1970 poprvé publikována vzdělanost pracujícího obyvatelstva. vzdělanost zaměstnaných osob v ČR podle sčítání lidu 1970 až 2011 Z0027 Geografická analýza trhu práce

Z0027 Geografická analýza trhu práce Vývoj vzdělanosti EAO nezaměstnanost podle nejvyššího dosaženého vzdělání - se zvyšujícím se stupněm vzdělání klesá nezaměstnanost, - „degradace hodnoty VŠ vzdělání“ v 21. století, - vzdělanost obyvatelstva x počet lidí s VŠ titulem. Z0027 Geografická analýza trhu práce

Z0027 Geografická analýza trhu práce korelace mezi nezaměstnaností a vzdělaností (I.) - rok 2001: korelační koeficient: -0,13 Z0027 Geografická analýza trhu práce

Z0027 Geografická analýza trhu práce korelace mezi nezaměstnaností a vzdělaností (II.) - rok 2001: korelační koeficient: -0,41 Z0027 Geografická analýza trhu práce

Sčítání lidu, domů a bytů 2011

Mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 97 klasifikaci vydalo UNESCO, rozpracovaly OECD a Eurostat v České republice se angažoval Ústav pro informace ve vzdělávání (dnes již zrušen) klasifikace ISCED 97 má 7 základních úrovní, kódy 0 až 6: 0 ISCED 0 Preprimární vzdělávání MŠ, jesle atd. 1 ISCED 1 Primární vzdělávání 1. stupeň ZŠ 2 ISCED 2 Nižší sekundární vzdělávání 2. stupeň ZŠ 3 ISCED 3 Vyšší sekundární vzdělávání SŠ 4 ISCED 4 Postsekundární neterciární vzdělání VOŠ 5 ISCED 5 Terciární vzdělání – první stupeň VŠ 6 ISCED 6 Terciární vzdělání – druhý stupeň VŠ ISCED 2 – v zemích, kde je zavedena povinná školní docházka, se často s jejím ukončením shoduje i konec této úrovně (2. stupeň ZŠ, víceletá gymnázia) VOŠ = postsekundární neterciární vzdělání = střední s maturitou, nikoliv vysokoškolské Z0027 Geografická analýza trhu práce

Mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 97 tradiční 4 úrovně vzdělání v ČR: ZŠ vzdělání a bez vzdělání kategorie 0, 1 a 2 SŠ vzdělání bez maturity část kategorie 3 SŠ vzdělání s maturitou část kategorie 3 a kategorie 4 VŠ vzdělání kategorie 5 a 6 ISCED 97 obsahuje i členění oborů 0 obecné vzdělání 1 vzdělávání a výchova 2 humanitní vědy a umění 3 společenské vědy, obchod a právo 4 přírodní vědy, matematika a informatika 5 technické vědy, výroba a stavebnictví 6 zemědělství a veterinářství 7 zdravotnictví a sociální péče 8 služby 9 nezačlenitelné programy Z0027 Geografická analýza trhu práce

Mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 97 pozice geografie - geografie je součástí oboru 4, konkrétně 443 Vědy o Zemi - ALE, sociální geografie je zahrnuta do oboru 312 Sociologie a kulturologie

Nezaměstnanost dle nejvyššího dosaženého vzdělání vývoj počtu nezaměstnaných osob dle VŠPS podle nejvyššího dosaženého vzdělání v období let 1993 až 2014 v ČR (roční průměry)

Nezaměstnanost dle nejvyššího dosaženého vzdělání vývoj obecné míry nezaměstnanosti podle nejvyššího dosaženého vzdělání v období let 1993 až 2014 v ČR (roční průměry)

Z0027 Geografická analýza trhu práce

Měření úrovně vzdělanosti zaměstnaného obyvatelstva podíl zaměstnaných osob s VŠ vzděláním podíl zaměstnaných osob alespoň s maturitou - součet zaměstnaných se středním vzděláním s maturitou a VŠ vzděláním syntetický ukazatel vzdělanosti (index vzdělanosti) - jednotlivým vzdělanostním skupinám jsou přisouzeny kategorie (váhy) a jimi pak vynásobeny podíly osob s dotyčným vzděláním - nejčastější příklad: ZŠ (váha 1), SŠ bez maturity (váha 2), SŠ s maturitou (váha 3) a VŠ (váha 4) - váhy se však mohou lišit (např. Hampl, Toušek atd.) Z0027 Geografická analýza trhu práce

úroveň vzdělanosti zaměstnaných osob v okresech ČR při SLDB 2011

Evropská úroveň - ČR ve skupině zemí s: a) nízkým podílem zaměstnaných osob s VŠ vzděláním, b) vysokým podílem zaměstnaných osob se SŠ vzděláním. - interpretace ? státy min. SŠ 54 % a zároveň max. VŠ 33 % ?

Z0027 Geografická analýza trhu práce

Z0027 Geografická analýza trhu práce Vzdělanost a trh práce rozpor v oborové struktuře ekonomicky aktivních (poptávka firem vs. absolventi), kdo by měl určovat směr? školy? soukromý sektor? veřejný sektor? překvalifikovanost, strach vedoucích pracovníků z projevení se vlastní nevzdělanosti nedostatek absolventů technických a přírodovědeckých oborů průměrné výdělky vysokoškoláka a kvalitního řemeslníka (snaha rodičů „aby se děti měly dobře“) snaha o výroby s vyšší přidanou hodnotou + terciarizace ekonomiky vs. skupiny osob s nízkým stupněm vzdělání Z0027 Geografická analýza trhu práce