Edukátor Profese učitele

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
PROFESNÍ STANDARD V PROFESIONALIZACI UČITELŮ ODBORNÝCH ŠKOL
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Výstupy z Úvodního semináře
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Katedra primární pedagogiky PdF MU v Brně
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Pedagogická diagnostika
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
XII. ročník konference ČAPV
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Západočeská univerzita v Plzni
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Pedagogická komunikace
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Seminář Reg. č: CZ.1.07/1.3.49/
STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce: Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Významn é faktory v hodnocen í osobnosti.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Edukátor – učitel TV Ondřej Mikeska. Kdo je to edukátor ?
Organizační formy práce v tělesné výchově
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Pedagogické disciplíny
Obecná didaktika ÚVOD.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Kurikulum: obsah školní edukace
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
VIKBA32 Informační vzdělávání
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Pedagog.
Transkript prezentace:

Edukátor Profese učitele Roman Kolínský, 360160

Obsah Edukátor – profese učitele Profesní kompetence Vlastnosti učitele § pozitivní klima vyučování Profesní znalosti a pedagogické dovednosti

Edukátor Podle Průchy: „Profesionál, který provádí edukaci (někoho vyučuje, vychovává, školí, zacvičuje, trénuje, instruuje aj.). “ Charakteristika nejen pro učitele

Profese učitele Patří do skupiny pedagogických pracovníků „Učitel je jedním ze základních činitelů vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, spoluodpovědný za přípravu, řízení, organizaci a výsledky tohoto procesu.“ (Průcha, 2002) v současnosti ↑ nároky a zátěž Sledování cílů výuky, řešení problémů, kázeň, vyrušování, skluz oproti plánu, individuální přístup k žákům ↓ podpora rodin žáků ↑ agresivita, apatie, negativismus žáků Technologická a cestovatelská propast Přeplněné třídy, kázeňské postihy, vztah učitel X žák http://www.youtube.com/watch?v=khC57liVeVE&feature=s hare&list=PLavSJa8iTvITX0io5tfTbx-Ap4sWPSUQy

Feminizace školství: MŠ – 98% ZŠ – 83% Gymnázia – 67% SOŠ – 60% 1. stupeň – 94% 2. stupeň – 75% Gymnázia – 67% SOŠ – 60% SOU – 57% Speciální školy – 81% VŠ – 31% Profese učitele

Profesní kompetence „Způsobilost, vyjadřující soubor kvalifikačních a osobnostních předpokladů nezbytných pro úspěšný výkon profese.“ (Fialová, 2010) Budují se v průběhu kariéry

Kompetence učitele se vytvářejí: Teoretickou přípravou Zkušenostmi Vlivem profesionálního prostředí Přizpůsobení se změnám ve školství Sebepoznáním Profesní kompetence

Dělení profesních kompetencí: Osobnostní předpoklady Formální autorita Přirozená autorita Odborné předpoklady k předmětu k pedagog. práci učitele Profesní kompetence Odborné předpoklady zahrnují vědomosti, dovednosti a postoje (Fialová, 2010)

Požadované profesní kompetence: Analyzovat učivo do dílčích cílových kroků Třídit kroky na vědomosti, dovednosti, postoje, hodnoty Vytvářet otázky, úlohy, cvičení, testy k těmto krokům Podněty pro žáky k sebehodnocení/kontrole Náměty k sebezdokonalování a k výtvorům Vystavení vzorových prací, ukázek, řešení úloh Slovní+věcné hodnocení výsledků a výkonů jedince před spolužáky Oprava chyb a nedokonalostí taktně, trpělivě Osvojení si požadovaných dovedností u žáků (vzor) Vytvářet didaktické testy k učivu Diagnostikovat vzdělávací potřeby, nároky i zájmy Pedagogický takt a etika Profesní kompetence (Fialová, 2010)

Vlastnosti učitele § pozitivní klima vyučování Vlastnosti reflexivní Emocionální stabilita Přiměřenost sebepojetí Vyšší potřeba kontroly, rozhodnost a odpovědnost Pedagogická komunikace Životní situace mimo pracoviště

(Scio,2011-2012) 9407 žáků 2. stupně ZŠ; 85 škol Vlastnosti učitele (Scio,2011-2012) 9407 žáků 2. stupně ZŠ; 85 škol

Profesní znalosti a pedagogické dovednosti Profesionalita učitele sestává z profesních znalostí, teoretického základu a pedagogické dovednosti Adept učitelství se musí opakovaně účastnit ped. situací a jednat s žáky Každý se dopracovává sám ke znalostem „know- how“ ped. dovedností Profesní znalosti Pedagogické dovednosti Řešení pedagogických situací

Profesní znalosti a pedagogické dovednosti Zahrnují vědomostní, dovednostní, zkušenostní, postojovou a hodnotovou stránku Obsah vyučovacího předmětu, obecně ped., didaktické a psychologické znalosti, znalosti školského systému, žáků a sociokulturní kontext Dělení dle Janíka, 2007: Znalosti obecné didaktiky Znalosti kurikula Znalosti kontextu Znalosti sebe sama Profesní znalosti a pedagogické dovednosti Dělení dle Vašutové, 2004: Kauzální Normativní Empirické Předmětové Všeobecné

Profesní znalosti a pedagogické dovednosti Účelná a cílená činnost učitele Formují se na základě zděděných dispozic k učitelské profesi nebo kladným vztahem k učitelství a dětem Důležitá role sebereflexe a sebehodnocení Jednotlivé dovednosti na sebe navazují/prolínají se Profesní znalosti a pedagogické dovednosti Dělení dle Fialové, 2010: Vědomosti Rozhodování Činnost Plánování a příprava Realizace vyučovací jednotky Řízení vyučovací jednotky Vyhodnocení výkonu či efektu edukace

Literatura DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636 FIALOVÁ, Ludmila. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010, 151 s. ISBN 9788024618548 PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 8071786217 VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 9788024717340 VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2. přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 s. ISBN 9788021049369