Edukátor Profese učitele Roman Kolínský, 360160
Obsah Edukátor – profese učitele Profesní kompetence Vlastnosti učitele § pozitivní klima vyučování Profesní znalosti a pedagogické dovednosti
Edukátor Podle Průchy: „Profesionál, který provádí edukaci (někoho vyučuje, vychovává, školí, zacvičuje, trénuje, instruuje aj.). “ Charakteristika nejen pro učitele
Profese učitele Patří do skupiny pedagogických pracovníků „Učitel je jedním ze základních činitelů vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, spoluodpovědný za přípravu, řízení, organizaci a výsledky tohoto procesu.“ (Průcha, 2002) v současnosti ↑ nároky a zátěž Sledování cílů výuky, řešení problémů, kázeň, vyrušování, skluz oproti plánu, individuální přístup k žákům ↓ podpora rodin žáků ↑ agresivita, apatie, negativismus žáků Technologická a cestovatelská propast Přeplněné třídy, kázeňské postihy, vztah učitel X žák http://www.youtube.com/watch?v=khC57liVeVE&feature=s hare&list=PLavSJa8iTvITX0io5tfTbx-Ap4sWPSUQy
Feminizace školství: MŠ – 98% ZŠ – 83% Gymnázia – 67% SOŠ – 60% 1. stupeň – 94% 2. stupeň – 75% Gymnázia – 67% SOŠ – 60% SOU – 57% Speciální školy – 81% VŠ – 31% Profese učitele
Profesní kompetence „Způsobilost, vyjadřující soubor kvalifikačních a osobnostních předpokladů nezbytných pro úspěšný výkon profese.“ (Fialová, 2010) Budují se v průběhu kariéry
Kompetence učitele se vytvářejí: Teoretickou přípravou Zkušenostmi Vlivem profesionálního prostředí Přizpůsobení se změnám ve školství Sebepoznáním Profesní kompetence
Dělení profesních kompetencí: Osobnostní předpoklady Formální autorita Přirozená autorita Odborné předpoklady k předmětu k pedagog. práci učitele Profesní kompetence Odborné předpoklady zahrnují vědomosti, dovednosti a postoje (Fialová, 2010)
Požadované profesní kompetence: Analyzovat učivo do dílčích cílových kroků Třídit kroky na vědomosti, dovednosti, postoje, hodnoty Vytvářet otázky, úlohy, cvičení, testy k těmto krokům Podněty pro žáky k sebehodnocení/kontrole Náměty k sebezdokonalování a k výtvorům Vystavení vzorových prací, ukázek, řešení úloh Slovní+věcné hodnocení výsledků a výkonů jedince před spolužáky Oprava chyb a nedokonalostí taktně, trpělivě Osvojení si požadovaných dovedností u žáků (vzor) Vytvářet didaktické testy k učivu Diagnostikovat vzdělávací potřeby, nároky i zájmy Pedagogický takt a etika Profesní kompetence (Fialová, 2010)
Vlastnosti učitele § pozitivní klima vyučování Vlastnosti reflexivní Emocionální stabilita Přiměřenost sebepojetí Vyšší potřeba kontroly, rozhodnost a odpovědnost Pedagogická komunikace Životní situace mimo pracoviště
(Scio,2011-2012) 9407 žáků 2. stupně ZŠ; 85 škol Vlastnosti učitele (Scio,2011-2012) 9407 žáků 2. stupně ZŠ; 85 škol
Profesní znalosti a pedagogické dovednosti Profesionalita učitele sestává z profesních znalostí, teoretického základu a pedagogické dovednosti Adept učitelství se musí opakovaně účastnit ped. situací a jednat s žáky Každý se dopracovává sám ke znalostem „know- how“ ped. dovedností Profesní znalosti Pedagogické dovednosti Řešení pedagogických situací
Profesní znalosti a pedagogické dovednosti Zahrnují vědomostní, dovednostní, zkušenostní, postojovou a hodnotovou stránku Obsah vyučovacího předmětu, obecně ped., didaktické a psychologické znalosti, znalosti školského systému, žáků a sociokulturní kontext Dělení dle Janíka, 2007: Znalosti obecné didaktiky Znalosti kurikula Znalosti kontextu Znalosti sebe sama Profesní znalosti a pedagogické dovednosti Dělení dle Vašutové, 2004: Kauzální Normativní Empirické Předmětové Všeobecné
Profesní znalosti a pedagogické dovednosti Účelná a cílená činnost učitele Formují se na základě zděděných dispozic k učitelské profesi nebo kladným vztahem k učitelství a dětem Důležitá role sebereflexe a sebehodnocení Jednotlivé dovednosti na sebe navazují/prolínají se Profesní znalosti a pedagogické dovednosti Dělení dle Fialové, 2010: Vědomosti Rozhodování Činnost Plánování a příprava Realizace vyučovací jednotky Řízení vyučovací jednotky Vyhodnocení výkonu či efektu edukace
Literatura DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636 FIALOVÁ, Ludmila. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010, 151 s. ISBN 9788024618548 PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 8071786217 VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 9788024717340 VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2. přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 s. ISBN 9788021049369