Sociální dialog - vyjednávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Advertisements

© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Sociální dialog ZÁKLADY KOMUNIKACE © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
MAM Milan Pučálka. Styl řídící práce Forma vztahu manažera k spolupracovníkům bývá označována jako styl řídící práce: Ten se liší v závislosti na: – Okamžité.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Setkání partnerů projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Dne 23.září 2013 Ústí nad Labem.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Přijímací řízení ve školním roce 2015/ ÚVOD Kde je/bylo možné získávat informace:  Návštěvy SŠ a SOU, dna otevřených dveří  Výstava EDUK ART.
Praktické zkušenosti a doporuční Praktické zkušenosti a doporuční Program Cíle 3/Ziel3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada43 AnotaceKomunikace.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Josef Středula, předseda ČMKOS
Procesní management v oddělení logistiky
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Psychologie v obchodní činnosti firmy
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Od skupiny ke kooperaci
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Pracovní porada Pracovní list.
Název vzdělávacího materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
ZÁKLADY KOMUNIKACE JUDr. Dana Hrabcová, Ph.D..
Pracovní porada Pracovní list.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
PB071 – Programování v jazyce C
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Vůdcovství - leadership
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
RIZIKO.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Andragogika Vzdělávání.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
RIZIKO.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Ing. Alice Hříbalová - VP
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Život bez střeva , Praha.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

Sociální dialog - vyjednávání © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.

Komunikace - vyjednávání !!! TRVALÝ PROCES – NELZE NEKOMUNIKOVAT !!! ********************** Osobní –interpersonální -komunikační rovina Vztahy rodinné, partnerské Vztahy v pracovním kolektivu Vztahy a kontakty přátelské, sousedské Vztahy společenské a další …

Profesní komunikační rovina Kontakt a jednání a s občany a klienty Přednášky, prezentace Pohovory, zkoušky Řízení pracovních týmů Kontraktační a ostatní obchodní jednání Sociální dialog, kolektivní vyjednávání

Sociální dialog – kolektivní vyjednávání Kolektivní vyjednávání je proces komunikace mezi sociálními partnery: s relativně protichůdnými zájmy (soc.ek.optimum) nevyhnutelně spojený s konfliktem (řízený) Názory vycházejí z postojů - změna postoje = změna názoru s cílem dosažení trvale udržitelného smíru = bez zárodků budoucího konfliktu . -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Hodnota konsenzu - platný + splnitelný + možný Selhání vyjednávání = kolektivní spory

Podmínky pro trvale udržitelný smír Dodržení: Právního rámce - právní normy daného právního řádu Ekonomického rámce - průnikový bod zájmů Sociálně ekonomické optimum Osobního rámce : * Rovnováha moci = moc (síla, pozice) + rovnováha = konsenz * Osobní předpoklady vyjednávání znalosti + dovednosti techniky a taktiky při vyjednávání = konsenz * Připravenost ke kompromisu

Příčiny sporů Nemožnost personální - neexistuje průnikový bod zájmů Pro dohodu není prostor - neexistuje průnikový bod zájmů Nemožnost personální - tito partneři se nedohodnou na ničem Ujednání jsou právně neplatná - plnění je nevymahatelné Ujednání jsou nemožná či nerealizovatelná = změna podmínek, není, kdo by plnil

Druhy vyjednávání PODLE ZPŮSOBU PODLE TYPU Tvrdé X jemné = výsledek X vztah - změna způsobu jednání PODLE TYPU Distribuční (rozdělovací) - zájmy relativně protichůdné - prostor pro vyjednávání malý řešení: poznávání prioritních zájmů, zvětšení rozdělovaného objektu Manipulativní (partneři používají svoji moc) řešení: dostat moc do rovnováhy - metody legálního nátlaku Kooperativní (spolupráce partnerů)

Předpoklady vyjednávání ZNALOSTI A INFORMACE právní + ekonomické + další DOVEDNOST VYJEDNÁVAT + ZKUŠENOSTI = znát a využívat techniky + taktiky a strategie Sebepoznávání, empatie, asertivita Aktivní naslouchání, feedback - zpětná vazba Teorie řízeného konfliktu Principy verbální a neverbální komunikace Teorie týmové práce další…

Gradace konfliktu – řízený konflikt NAPROSTÁ NEGACE - ignorování negace jako strach z ohrožení dominantního postavení - nechci tě vidět, nechci s tebou mluvit, neuznávám tě jako partnera OTEVŘENÝ BOJ O MOC - válka, rvačka, stávka snaha o zatlačení partnera do ofenzívy vyjednávání z pozice moci - neexistuje rovnováha sil ROVNOVÁHA a STABILIZACE SIL A MOCI - studená válka hrozba stávkou, výhrůžky, obě strany se snaží získat nadvládu, mocenskou převahu VYJEDNÁVÁNÍ O KONFLIKTU - otevřené měření sil v DIALOGU partneři jednají, tlumí eskalaci konfliktu (spirála) - co máme společného, výhody spolupráce DIALOG O PROBLÉMU – otevřené vyjednávání ve věci tvůrčí a věcný dialog s protistranou, snaha se dohodnout - prostor pro konsenz

Aktivní naslouchání, empatie, zpětná vazba Chcete–li být dobrými partnery, buďte pozornými posluchači! Chcete-li být zajímaví, zajímejte se! Chcete- li být dobrým společníkem, ptejte se na věci, na které partner rád odpovídá - přimějte ho, aby vyprávěl o sobě, o tom, co se mu podařilo – všichni chceme být úspěšní a oblíbení! Aktivní naslouchání pomáhá vytvořit atmosféru důvěry Vytvoříte pozitivní vztah k partnerovi (vzájemný) Získáte víc informací Aktivní naslouchání je naslouchání duší - EMPATIE (vcítění), Využívat techniky verbální a neverbální komunikace POZOR! Nutný soulad úst, očí a celkového postoje FEEDBACK - zpětná vazba – pozitivní i negativní zjištění Když se dozvím, že mě okolí vidí jako vola, JE TO POZITIVNÍ ZJIŠTĚNÍ = MOHU TO ZMĚNIT

Základy neverbální a verbální komunikace Stále platí, že „Šaty dělají člověka“ Komunikační význam hlavy - výrazová pozitivita Komunikační význam těla – postoj - gesta Veřejná, osobní a intimní zóna – obrana Podání ruky jako projev typu osobnosti a postoje Gesta – míra - soulad s verbální komunikací Prostorová neverbální dominance, oční kontakt, soulad Konfrontační tón, emoce při komunikaci Souhlasné neverbální projevy jako taktika Čas a jeho využití ve vyjednávání, přerušení jednání Hlasitost řeči – rychlost – srozumitelnost Parazitní výrazy a pazvuky Míra porozumění a informační šumy

Výsledek vyjednávání poražený - poražený (prohra - prohra) - nebylo dosaženo konsenzu poražený - vítěz - hodnota konsenzu malá - zárodek budoucího konfliktu vítěz - vítěz (WIN - WIN) - konsenz s vysokou hodnotou

Fáze vyjednávání Příprava jednání Vyjednávání Závěry jednání – informace, cíle, zájmy, motivace Vyjednávání - manévrování, taktizování - postupné sbližování pozic Závěry jednání - konsenz - kolektivní smlouva - prestiž KS = kontrola plnění smlouvy - příprava pozic pro další vyjednávání

Příprava vyjednávání - taktiky Získávání informací o možnostech (priorit. zájmech) Výběr cílů + náhradních cílů (optimální míra) Zpracování návrhu, konzultace s experty Výběr týmu a určení rolí (teorie týmové práce) Volba strategie vyjednávání Výběr místa jednání, vymezení časového prostoru Dohoda o pravidlech jednání

Průběh vyjednávání Využívat znalosti verbální a neverbální komunikace Využívat znalost vyjednávacích technik Využívat znalost prioritních zájmů Průběžné vyrovnávání moci, dostávat moc do rovnováhy Měnit postoje protistrany jako klíč ke změně názorů Využít znalosti teorie řízeného konfliktu - při eskalaci (spirála) obranné taktiky (přerušení jednání) Taktika opouštění sporných bodů, nastolování pseudoproblémů Měnit způsob jednání (využívat role členů týmu) Připravenost měnit strategii - kooperativnost versus umíněnost Nepřistoupit na přesun řešení problému do osobních soubojů Formulovat průběžné závěry

Závěr vyjednávání Trvale udržitelný smír bez zárodků budoucích konfliktů Obsah ujednání stručný a srozumitelný všem účastníkům Přeformulování závěrů (překlad z češtiny do češtiny) Ve dvojjazyčných (vícejaz.) verzích - přednost znění Sjednat způsob realizace a odpovědnost (v příloze) Sjednat způsob a termíny kontroly Hodnocení vyjednávání, prezentovat zásadu Win-Win Sebehodnocení, zpětná vazba Formální zveřejnění, uložení, nahlížení

Zásady úspěšné prezentace Struktura prezentace Časový rozvrh Kontakt s posluchači Argumentace, logická vazba částí Verbální projev Neverbální faktory Shrnutí, závěry Prostor pro reakci a doplnění