BAROKO KLASICISMUS ROMANTISMUS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění Opery W. A. Mozarta
Advertisements

Světoví hudební skladatelé
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Baroko - vznik a vývoj opery
HV-1 Hudební výchova DUM č. 12 Prima – kvarta osmiletého studia
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_854_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Rozčlenění hudebního vývoje
Romantismus v hudbě německých skladatelů
Poznámky pro výuku Předmět: Hudební výchova Autor: Mgr. Tomáš Fabiánek
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Klasicismus v evropské hudbě
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Wolfgang Amadeus Mozart
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
Richard Wagner –
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Giacomo Puccini.
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
HUDBA V BAROKU.
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
ICT – 2 – 3 – 28 HV - Bohuslav Martinů
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
Giuseppe Verdi –
Otázky jsou vybrány z DUM č
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
W. A. MOZART geniální hudební skladatel
 Vývoj dějin ovlivněn Velkou francouzskou revolucí → dobytí Bastily  Rozvoj ekonomiky podporoval víru v neomezené možnosti a schopnosti člověka.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_19_ Hudební romantismus.
Pavla Tesařová Základní škola Řevnice Vedoucí práce: PhDr.Olga Tomková, Ph.D. školní rok:
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3426 NázevGiuseppe Verdi Téma hodinyŽivot a dílo G. Verdiho PředmětHudební.
Mgr. Jana Doubková VY_32_INOVACE_5B_05_WOLFGANG_AMADEUS_MOZART Dějiny hudby listopadu 2012 W. A. Mozart – život, dílo, zajímavosti o osobnosti skladatele.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Klasicismus v evropské hudbě -žáci se naučí charakteristické rysy evropského.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Periodizace dějin evropské hudby - žáci se naučí etapy dějin evropské.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dějiny evropské hudby KLASICISMUS Wolfgang Amadeus Mozart život dílo poslech projekt.
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Světoví hudební skladatelé
Název školy: Základní škola Netvořice
Klasicismus
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Opera AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_09_HV6_Skála
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Dějiny hudby a její osobnosti
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

BAROKO KLASICISMUS ROMANTISMUS Opera BAROKO KLASICISMUS ROMANTISMUS

VZNIK OPERY úsilí o vzkříšení antického dramatu reakce na polyfonii — úsilí o srozumitelnost textu FLORENTSKÁ CAMERATA italští skladatelé, hudební teoretici, básníci – Vincenzo Galilei hudebně dramatický útvar, jehož součástí je: předehra árie náročná lyrická zpěvní část, uzavřený celek prostoupený instrumentálními ritornely – hudba s refrénovitými návraty recitativ dramatická část, uplatnění deklamačního principu, rozvíjení děje sbory balet

BAROKNÍ OPERA Claudio Monteverdi, 1567–1643 italský operní skladatel zakladatel opery kapelník Dómu sv. Marka v Benátkách dílo: Orfeus Ariadna 1

KLASICISTNÍ OPERA Christoph Wilibald Gluck, 1714–1787 1. operní reforma proti kultu pěveckých hvězd – přílišná efektivnost hudby byl postaven požadavek dramatické pravdivosti opery: Orfeus Paris a Helena

KLASICISTNÍ OPERA Wolfgang Amadeus Mozart, 1756–1791 Figarova svatba, 1786 * Don Giovanni, 1787 Così fan tutte, 1790 * Kouzelná flétna, 1791 * libreto: Lorenzo da Ponte * poslech: FIGAROVA SVATBA, árie Figara dechový oktet, Jan Nepomuk Vent DON GIOVANNI, duet Dona Giovanni a Zerlinky dechové trio – variace, Ludwig van Beethoven 2

ROMANTICKÁ OPERA dokonalá výtvarná scéna italská německá opera = hudební drama souborné umělecké dílo požadavky dramatičnost hudby podíl na dokreslení atmosféry děje příznačný motiv- leitmotiv nekonečná melodie dokonalá výtvarná scéna opera buffa - komická grand opera - vážná, velká velké davové scény, balety velký orchestr, recitativy drame lyrique charakteristické vyniká vůdčí hlas melodie nad orchestrálním doprovodem Nekonečná melodie= neustálý tok melodie, změn harmonického centra, oddalování závěru, v souvislosti s požadavkem souvislého, plynulého děje bez jednotlivých uzavřených výstupů. Grand opera [grán operá] Drame lyrique [drám lyrik] neobsahovala mohutné masové scény

NĚMECKÁ ROMANTICKÁ OPERA Richard Wagner, 1813–1883 kapelník opery v Drážďanech 1848 – emigrace do Švýcarska cesty: Paříž, Londýn, Praha, Moskva 1873 otevření divadla v Bayreuthu spisovatel → reforma opery opery: Bludný Holanďan Lohengrin Tristan a Isolda Mistři pěvci norimberští Rienzi Prsten Nibelungův, tetralogie 3

Hudební slavnosti v Bayreuthu, 25.–28. 8. 4 Hudební a divadelní festival, který se koná v budově Festivalového divadla postaveného Wagnerem. Během festivalu je uvedeno deset oper Richarda Wagnera.

ITALSKÁ ROMANTICKÁ OPERA Giuseppe Verdi, 1813– 1901 soukromé studium (nedostatek talentu) 34 let → světově proslulý skladatel opery uváděny na všech světových scénách poslanec prvního parlamentu, senátor vyznamenání a řády mnoha zemí světa dílo: 28 oper - úspěchy v milánské La Scale Nabucco Nabucco - Wikipedie Rigoletto Trubadúr Traviata La traviata - Wikipedie Aida Aida - Wikipedie Othello 5 6

La Scala, Miláno 7

8

9

10

11

ITALSKÁ ROMANTICKÁ OPERA Gioacchino Rossini, 1792–1868 studoval na konzervatoři v Boloni společenský život - labužník 1824 hudební ředitel italského divadla v Paříži dílo: 40 oper Lazebník sevillský Italka v Alžíru Vilém Tell 12

Gioacchino Rossini pohřben na pařížském hřbitově Père-Lachaise 1887 ostatky převezeny do chrámu Santa Croce ve Florencii 13

ITALSKÁ ROMANTICKÁ OPERA Giacomo Puccini, 1858–1924 představitel verismu realistické ztvárnění skutečnosti a věrné zachycení lidských charakterů opery Manon Lescaut La Bohème Tosca Madama Butterfly Turandot 14

Lucca v Toskánsku 15 16

Citace obrázku Haber. Wikipedia.cz [online]. [cit. 22.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Claudio_Monteverdi.jpg LANGE. Wikipedia.cz [online]. [cit. 26.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mozart_(unfinished)_by_Lange_1782.jpg WILLICH. Wikipedia.cz [online]. [cit. 3.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Richard_Wagner_by_Caesar_Willich_ca_1862.jpg NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 3.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Festspielhaus_Bayreuth_1900.jpg BOLDINI. Wikipedia.cz [online]. [cit. 3.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Verdi.jpg DUMI. Wikipedia.cz [online]. [cit. 3.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Giuseppe_Verdi_signature.jpg 7. 11. galerie autora OPERAGLASS. Wikipedia.cz [online]. [cit. 3.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rossini-portrait-0.jpg Galerie autora NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 3.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GiacomoPuccini.jpg 15.-16. Galerie autora Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla.