ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XI_1_20: Skloňování cizích jmen vlastních Šablona číslo: XI Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr. Martin Beneš
Anotace: seznámení s pravidly pro skloňování cizích jmen vlastních a jejich využití v jazykové praxi Očekávaný výstup: žáci umí v běžné komunikaci použít správné tvary cizích jmen vlastních Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 13 – 14 let Klíčová slova: cizí jména vlastní, jména slovanská, řecká a latinská Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Po úvodním motivačním úkolu učitel žákům formou prezentace na interaktivní tabuli vysvětlí a přiblíží základní pravidla pro skloňování cizích jmen vlastních a jejich správné použití v běžné komunikaci. Poté společně vypracují závěrečná cvičení na upevnění učiva.
SKLOŇOVÁNÍ CIZÍCH JMEN VLASTNÍCH
PRO CHYTRÉ HLAVY Otázka pro zamyšlení: Čím se liší tato vlastní jména? Novák Gogol Čajkovskij Novotný Goethe Aristoteles Praha Tokio Dillí Morava Guinea Peru = vlastní jména domácí = vlastní jména cizí Víte, jak se tato vlastní jména skloňují?
SKLOŇOVÁNÍ CIZÍCH JMEN VLASTNÍCH 1) jako jména domácí: Puškin, -a (jako vzor PÁN) Tokio, -a (jako vzor MĚSTO) Varšava, -y (jako vzor ŽENA) Sofie, -e (jako vzor RŮŽE) 2) skloňování zvláštní: = hlavně u jmen ruských, německých, italských, řeckých a latinských
SKLOŇOVÁNÍ CIZÍCH JMEN VLASTNÍCH a) slovanská jména (původem přídavná jména): = jako česká přídavná jména Tolstoj – 2.p. Tolstého, 3.p. Tolstému Gorkij – 2.p. Gorkého, 3.p. Gorkému b) jména zakončená na –o: = jako vzor PÁN Ševčenko – 2.p. Ševčenka Pljuščenko – 2.p. Pljuščenka
SKLOŇOVÁNÍ CIZÍCH JMEN VLASTNÍCH c) obecně známá jména zakončená na –e: = jako vzor PÁN + podle zájmena TEN (-ho, -mu) Goethe – 2.p. Goetha i Goetheho Heine – 2.p. Heina i Heineho d) méně známá jména zakončená na –e + neslovanská jména zakončená na –i: = jako zájmeno TEN Verdi – 2.p. Verdiho, 3.p. Verdimu Goldoni – 2.p. Goldoniho, 3.p. Goldonimu
SKLOŇOVÁNÍ CIZÍCH JMEN VLASTNÍCH e) řecká a latinská jména zakončená na –os, -es, -us, -as: = jako vzor PÁN = zakončení –os, -es, -us, -as se odsouvá Sofokles – 2.p. Sofokla Aischylos – 2.p. Aischyla f) některá řecká a latinská jména: = kmen se rozšiřuje o –n-, -d- Cicero – 2.p. Cicerona Paris – 2.p. Parida i Parise Mars – 2.p. Marta
SKLOŇOVÁNÍ CIZÍCH VLASTNÍCH JMEN g) cizí jména zakončená –ea: = jako podstatné jméno IDEA Korea – 2.p. Koreje i Korey Guinea – 2.p. Guineje i Guiney h) některá cizí jména se neskloňují: = např. Peru, Chile, Tbilisi, Mali, Fidži Baku, Waterloo, Mississippi
PROCVIČENÍ Doplň správné tvary vlastních jmen v závorkách: Faust je největší dílo (Goethe)/……………….. opery a symfonie (Petr Iljič Čajkovskij)/…............................. hrdinství krále (Leonidas)/…………………… zná římské básníky (Vergilius a Ovidius)/………………………… hněv boha války (Mars)/……………… titul udělený (Kryštof Kolumbus)/………………………………… návštěvníci (Koloseum)/………………..... pořad o (Machiavelli)/……………………………… romány od (Dostojevskij a Čechov)/………………………………… výtvarná díla (Leonardo da Vinci)/…………………………………
PROCVIČENÍ odjíždíme z (Nová Guinea)/………………………… Vlastní jména v závorkách napiš ve správném tvaru: cesta pokračovala do (Baku a Jerevan)/………………………… odjíždíme z (Nová Guinea)/………………………… Amazonka pramení v (Peru)/…………….. pořad v televizi o (Rovníková Guinea)/………………………… automobily z (Jižní Korea)/…………………… Napoleon prohrál u (Waterloo)/…………………… loučili se s (Nová Guinea)/…………………………. poslala pohlednici z (Toledo)/……………….. letní dovolená na ostrově (Capri)/………………. těžký život v (Severní Korea)/………………………….
Zdroje: http: //office.microsoft.com KVAČKOVÁ, Jaromíra. Opakujeme češtinu v 8. ročníku-2.díl. Brno: Nová škola, 2001, ISBN 80-7289-029-8.