Přednáška pro instruktory lyžování Praděd, 19.4.2013 Psychologie ve výuce lyžování Hana Hřebíčková FTK UP Olomouc
Jak může ovlivnit instruktor vztah klienta k lyžování? Co může instruktor udělat pro to, aby se klient učil co nejefektivněji?
Psychický vývoj dětí „Děti nejsou malí dospělí.“ (Perič, 2004) Předškolní věk 3-5 let… dozrávání nervové soustavy Fixace na rodiče Malá výdrž…častý odpočinek Krátké soustředění …častá změna Zájem o výrazné podněty…pestrost, konkrétní didaktické pomůcky
Psychický vývoj dětí Mladší školní věk (6-12let) do 5.-6.ročníku ZŠ Rozvoj paměti a představivosti Při poznávání se dítě soustřeďuje spíše na jednotlivosti, souvislosti mu unikají Vlastnosti osobnosti nejsou ustáleny, děti jsou impulzivní (rychlé střídání emocí) Vůle vyvinuta pouze slabě – nedokážou systematicky sledovat vytyčený cíl (těžko překonává okamžité nezdary) Malá sebekritičnost
Věk Energie, pohyblivost Přemýšlení, rozhodování
Motorický vývoj – mladší školní věk Vysoká a spontánní pohybová aktivita Zvládání nových pohybových dovedností (pokud nejsou opakovány, rychle zapomínají) Důležitost rozvoje rytmu a rovnováhy, herní formou, učení nápodobou Dynamika nervových procesů se rozvíjí, postrádá úspornost pohybu „zlatý věk motoriky“ – děti se rychle učí novým pohybům energie, živost, neposednost
Sociální vývoj – mladší školní věk Proces socializace, začleňování do kolektivu, přizpůsobování se pravidlům a zákonitostem Formální autority – učitelé, trenéři, snižování vlivu autorit Vytváření interpersonálních vztahů k vrstevníkům, budování si vlastního postavení Obliba soutěžení Vytváření malých sociálních skupin Hledání idolů Přebírání větší zodpovědnosti za vlastní činnost Vyvíjí se u nich sebekontrola frustrační tolerance vůči konfliktům se sousedy, spolužáky, učiteli atp.
Starší školní věk (6,7-9 třída) Motorický vývoj Náchylnost k poruchám hybného ústrojí, důležitost správného držení těla Rychlé chápání a schopnost učit se novým pohybovým dovednostem Pohyby naučené v tomto věku jsou pevnější než ty naučené v dospělosti Může docházet k narušení koordinace v důsledku růstových změn, zhoršuje se schopnost plynulosti a přesnosti pohybů
Psychický vývoj - starší školní věk Hormonální aktivita ovlivňuje emoce, vztah k sobě samým i okolí; může působit na chování ve sportovní činnosti Rozšiřují se obzory, objevují se znaky logického a abstraktního chápání Rozvoj paměti Předpoklady vyvíjet duševní aktivitu, soustředění vydrží déle Zvyšuje se rychlost učení, snižuje se počet potřebných opakování Prohloubení citového života, typická náladovost, nejistota, zastíraná siláctvím, kritičností Vznikají hluboké zájmy, hlubší vztah ke sportu
Sociální vývoj starší školní věk Může být všímání si více sama sebe, uzavírání se do sebe Introvertní projevy, citlivost, vnímavost, urážlivost Nové společenské vztahy Pevnější struktura skupiny (vůdci, role) Napodobování a obdiv vzorů
Přístup k vedení mládeže Vyžaduje vědomosti, zkušenosti Taktnost, diskrétnost, citlivý přístup Dobré je zasahovat tam, kde chování přeroste únosnou mez, přestupky řešit po opadnutí vášní Chybou je nevšímavost, přehlížení, nebo naopak vytýkání nedostatků na veřejnosti Nevhodná je ironie, přílišná autoritativnost, mentorování Upevňovat zájem o sport, výchova k odpovědnosti Důležitost odp. přístupu k tréninku z hlediska dosažení úspěchu v budoucnosti Podporovat režim, jiné činnosti – škola, zájmy apod. Osvědčuje se zdůvodněný výchovný přístup ze strany dospělých. !!!!§!!!!
Proč děti sportují 1. Pro zábavu 2. Aby zlepšily své schopnosti 3.Aby si našly nové přátele 4.Aby byly v něčem dobré 5.Pro vzrušení a dobrodružství které spot přináší 6.Aby měly dostatek pohybu 7. Aby se cítily součástí týmu 8. Získání sebevědomí tím, že něco dokáží 9.Aby se naučily novým dovednostem 10. Aby vyhrávaly
Motivační klima zaměřené na úkol (výkonnostní) – preferovat ve výuce lyžování zaměřené na ego (výsledkové) Přístup trenéra/pedagoga může zásadně ovlivnit motivační klima
Motivační orientace na úkol / ego Orientace na úkol (výkonnostní) Snaha o zvládnutí dovednosti (mastery) Hodnotí individuální zlepšení Vytrvalost ve snažení i při neúspěchu Vynakládá úsilí Vyhledává úkoly, které jsou výzvou Zájem o úkol (vnitřní motivace ) Orientace na ego (výsledková) Největší důležitost má normativní hodnocení Dává najevo nadřazenost Při neúspěchu snižuje úsilí Vynakládá málo úsilí Vyhýbá se výzvám Má zájem o to porážet ostatní Při opakovaném neúspěchu zanechává činnosti U dětí je důležité zaměřit se na motivaci na úkol pro správný vývoj motivační struktury, např. ve vrcholovém sportu je důležitá i vysoká úroveň ego motivace
Jak zvýšit vnitřní motivaci? Umožněte zažít úspěch Každý výkon má svou odměnu (informační hodnota: něco dělám dobře) Chvalte (Pochvala: zasloužená, upřímná, je možné jí dosáhnout; úspěch je možné přičíst kontrolovatelným faktorům) Pestrý trénink (aktivita), změny Zapojte svěřence/klienty do rozhodování Vymýšlení odměn a trestů, tréninkových motivů, postupů, skladby tréninku, herní strategie... Zlepšuje pocit kompetence) Plánujte cíle Svou odměnu... Pak má především informační hodnotu, je za to, že něco děláte dobře... Rozhodování... Vymýšlení odměn a trestů, tréninkových motivů, herní strategie... Zlepšuje to pocit kompetence Pochvala: zasloužená, upřímná, je jí možné dosáhnout, je možné atribuovat kontrolovatelným faktorům
Vytváření „mastery“ - na výkon orientovaného klimatu TARGET Task – úkol Authority – autorita Rewards – způsob odměňování Grouping factors – skupinové faktory Evaluation – jak hodnotíme Time – čas který věnujeme na provedení úkolu
Task - úkol Způsob, jak úkol nastavíme Úkol: zajímavý, pestrost, osobní výzva Realistické krátkodobé cíle Efektivní strategie učení Možnost výběru úkolů /činností
Autorita Místo kontroly – do jaké míry zapojí trenéři sportovce do procesu rozhodování a dají jim možnost vlastní autonomie, zodpovědnosti, samostatnosti Možnost výběru Podporovat rozvoj zodpovědnosti sportovce za vlastní učení a využití tréninkového času Rozvoj sebekontroly a nezávislosti
Reward - Odměna a uznání Oceňte individuální úsilí, snahu a výkon Každému jedinci poskytněte odměnu za snahu a povzbuďte ho v jeho úsilí a snaze o co nejlepší individuální výkon Povzbuzení a odměny udělujte individuálně, v soukromí
Group - Skupina Utvářejte podmínky pro skupinové učení Využívejte sociální aspekty skupiny Podporujte spolupráci v procesu učení Podporujte teamovou spolupráci a ducha Zařazujte team building do tréninku
Evaluation - Hodnocení Hodnocení je klíčový faktor ve výkonové motivaci sportovce Hodnoťte individuální zlepšení a proces učení Hodnocení by mělo být orientováno na daného jedince Utvářejte podmínky pro možnost zlepšení výkonu Vyvarujte se normativního hodnocení
Timing – načasování Přizpůsobte načasování instruktáže danému úkolu a potřebám sportovce Pomalejším dětem dejte více času pro naučení se dovednosti Dejte dětem pro vytvoření vlastního tempa v procesu učení
Motorické učení Problémově orientovaný trénink Motorické učení je podněcováno, pokud se děti aktivně zapojí do řešení pohybového problému Dovednost se nedá „nalít“ do hlavy - autonomie Koncepce opakování bez opakování Dobrý trénink je nezapojovat stále stejné prostředky řešení motorického problému, důležitý je proces řešení stále stejného problému znova a znova.
Problémově orientovaný trénink Podmínka 1: Zaměření na cíl pohybové akce, kterého chceme dosáhnout (dávat instrukce tak, aby bylo jasné, co je cílem akce, zaměření pozornosti na proces učení) Podmínka 2: Učení objevováním Dítě zná cíl akce Má pouze základní informace, jak pohyb provést Musí samo najít způsob, jak pohybový úkol řešit
Problémově orientovaný trénink Podmínka 3: Variabilita tréninku Co se může měnit: Dovednost, která bude používána v podmínkách zápasu Fyzické podmínky Situace, ve kterých bude dovednost prováděna Pozn. Větší variabilita tréninku může přinášet více chyb při tréninku, ale následně méně chyb v situaci závodu
Feed back - zpětná vazba Informace o provedeném výkonu, kterou sportovec obdrží z okolních zdrojů Principy: Lidé, děti zvláště, si mohou najednou zapamatovat jen velmi malé množství informací Lidé zaměří pozornost na ty pohyby, které mají podle zpětné vazby změnit Zaměřte zpětnou vazbu jen na jednu věc (na tu nejdůležitější) Zpětná vazba po každém pokusu není optimální pro učení – vede k závislosti na zpětné vazbě Důležitá je podpora samostatnosti – autonomie (situace zápasu)
Příklad-kreativní výuka lyžování Slalom – dáme žákům kolíky nebo kužely, aby si samy vytyčili slalom. Žáci vymýšlí různé varianty obtížnosti, aby jej byli schopni projet řezanými oblouky Škola pocitů Snaže se jezdit: aktivně – pasivně; vesele – smutně, křečovitě – uvolněně; hlasitě- tiše Jezdit podle nálady: arogantně, nudně, báječně, nafoukaně, stydlivě, zuřivě Jezdit podle hudby: zpívat, představovat si, poslouchat písničky Využití pomůcek: kolečka, ringo kroužky, míče, provázek, tyče, chrastítka – jezdit se zavázanýma očima jen s naváděním hlasem (Valenta, 2005)
Děkuji za pozornost