ČAJ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZLOMENINY A PORANĚNÍ HLAVY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu
Advertisements

Káva Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Káva o Káva se vyrábí úpravou semen kávovníku o Nejčastěji se pěstují tři druhy kávovníku: a. Kávovník arabika – pěstuje se ve vyšších nadmořských.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
KAKAO A ČOKOLÁDA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kakao, čokoláda, výroba, výrobky, dělení čokolády Autor:
Čaj a kakao Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
UZENINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
POCHUTINY VY_32_INOVACE_17_PRAKTICKÉ ČINNOSTI Příjemce: ZŠ Břidličná, okres Bruntál Komenského Břidličná Doporučeno pro: ročník Předmět:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce.
JOGURTY I Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Energetická hodnota potravin (EH)
Potraviny rostlinného původu VY_32_INOVACE_Kaluzova_
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Technika obsluhy – Pěstování kávy
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
VY_32_INOVACE_PŘBOT.18 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
TAVENÉ SÝRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Další jižní ovoce Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 7.
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
ZAHUŠTĚNÉ, SUŠENÉ MLÉKO
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, kde se nachází podnebné pásy zmíněné v prezentaci a vyznač je na mapě. 2) Na kterých kontinentech je možné.
Barva světla, šíření světla a stín
Znečištění ovzduší Obr. 1
OBSLUHA V DOPRAVNÍCH PROSTŘEDCÍCH
SKOPOVÉ MASO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc.Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Sacharóza – výroba cukru
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_16_Halogeny
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
Zpracování drátu II Háček na tabuli
JABLÍČKO podzimní tvoření
Přírodní vědy DUM 15 KOLOBĚH VODY
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Citrusové plody Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Léto v přírodě VY_32_INOVACE_18_03
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Ruční obrábění plastu II
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Bylinky Šťovík kyselý Hana a Petr Ulrychovi Užívá se převážně zevně
ZELENINA A JEJÍ DRUHY LISTOVÁ KOŠŤÁLOVÁ CIBULOVÁ PLODOVÁ KOŘENOVÁ
Neživá příroda - vzduch
Potravinářské zbožíznalství
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Základní škola, Hradec Králové
Letní pozdrav.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Transkript prezentace:

ČAJ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

OBSAH CHARAKTERISTIKA CO OBSAHUJE ČAJ DRUHY ČAJŮ ZPRACOVÁNÍ ČAJE FERMENTACE ČERNÝ / ZELENÝ ČAJ BYLINNÉ ČAJE OVOCNÉ ČAJE PRACOVNÍ LIST

CHARAKTERISTIKA Pochází z území Indie, Číny a severního Vietnamu. Je pěstován ve formě keře, otrhávají se mladé lístky, které se suší, popř. ještě jinak upravují. Čajovník je stále zelená rostlina, z čeledi čajovníkovitých (Theaceae) Listy jsou světle až tmavě zelené, tuhé a mají pilovitý okraj. Plody představují malé tuhé tobolky, které se tvarem i barvou podobají evropským lískovým ořechům.

CHARAKTERISTIKA Lístky čajovníku jsou dlouhé zhruba 3–25 cm a široké 1–10 cm. Charakteristické je silné žebrování a jemné bílé chloupky na spodní straně listu. Květy, pro čaj jsou bezvýznamné, jsou bílé až růžové, čajovník kvete na podzim a celou zimu.

LIST ČAJOVNÍKU

CHARAKTERISTIKA Čajovou rostlinu rozdělujeme na dva druhy: 1. Čajovník čínský (Tea sinensis) dosahující výšky 3–4 metry. 2. Čajovník assamský (Thea assamica) dorůstající v divoké přírodě 15 až 20 metrů. Sklizený čaj musí být zpracován co nejrychleji, jinak se jeho konečná kvalita zhoršuje.

PRODUCENTI ČAJE INDIE ČÍNA SRÍ LANKA KEŇA INDONÉSIE TURECKO LATINSKÁ AMERIKA

CO OBSAHUJE ČAJ Čerstvě natrhané lístky zeleného čaje jsou tvořeny ze 75–80 % vodou Katechin pro hořkost a svíravost Kofein pro hořkost Theanin a amino acidy pro chuť a sladkost Vitamín B1 (thiamin) Vitamín B2 (riboflavin) Vitamín C Vitamín P

CO OBSAHUJE ČAJ Karoten, který je vstřebán do těla, se mění na vitamín A  Vitamín E Fluor – zralé lístky čaje obsahují více fluoru než nedozrálé Minerály – zelený čaj obsahuje více minerálů než čaj černý. Jsou to hlavně draslík, kalcium, fosfor, magnesium, zinek a měď.

DRUHY ČAJŮ Čaj podle stupně a způsobu fermentace můžeme rozdělit na: zelený čaj (nefermentovaný) bílý čaj (lehce fermentovaný, polofermentovaný) žlutý čaj (lehce dodatečně fermentovaný, polofermentovaný) polozelený čaj (částečně fermentovaný; bílý, žlutý či Oolong, u kterého dochází k fermentaci okrajů listů) černý čaj (dokonale fermentovaný) čaj Puerh (2x fermentovaný; 2. fermentace za přítomnosti bakterií

ZPRACOVÁNÍ ČAJE Zpracování čaje probíhá v šesti fázích: zavadnutí svinování fermentace sušení třídění balení

FERMENTACE ČAJE Zpracování probíhá různými způsoby. Základním faktorem je stupeň oxidace (tradiční název fermentace). Podle fermentace se čaj člení do čtyř základních skupin: 1. čaj bílý (bai cha) – listy se suší, bez oxidace. Obvykle se zpracovávají mladé lístky, někdy se keře pěstují zastíněné, aby se omezilo množství chlorofylu v listech. 2. čaj zelený (lu cha) – neprochází oxidací. Enzymy způsobující oxidaci jsou zničeny teplem – užívá se sušení na pánvích, nebo napařování. Zpracování je ukončeno jeden až dva dny po sběru.

FERMENTACE ČAJE 3. čaje polozelené (též oolongy, modrozelené, žlutozelené nebo dokonce modré) – lístky prošly kratší oxidaci (přechod mezi zelenými a černými čaji). 4. čaje černé (též červené čaje) – lístky se mechanicky naruší, oxidace se nechá úplně proběhnout. Zpracování trvá týden i déle. Velmi výrazný rozdíl je ještě mezi ortodoxním zpracováním a plně průmyslovou výrobou, kterou vzniká nadrcený substrát vhodný do čajových pytlíků. Ve Střední Evropě je historicky nejoblíbenější právě čaj černý.

ČERNÝ / ZELENÝ ČAJ JAKÝ JE ROZDÍL MEZI ČAJEM ČERNÝM A ZELENÝM? Černý čaj prochází jiným způsobem zpracování než čaj zelený. Nejdříve se listy čaje nechají zavadnout ve speciálních místnostech na sušících rámech, následuje svinování a fermentace na dřevěných lískách, pak sušení, třídění a čištění. Černý čaj obsahuje více kofeinu, ale méně taninu a vitamínů než čaj zelený.

ZELENÝ ČAJ Zelený čaj se používal v tradiční medicíně v Indii, Číně, Japonsku a Thajsku v nejrůznějších případech od zastavování krvácení a zlepšování hojení ran přes snižování horečky, snižování krevního cukru až po zlepšování trávení. Antioxidanty pomáhají tělu odstraňovat volné radikály.

BYLINNÉ ČAJE Bylinné čaje jsou směsí sušených bylin a květů. Bylinné čaje jsou – jednosložkové, vícesložkové. Dělení – z kořenů – lístky – kůry – květů

BYLINNÉ ČAJE Bez černý květ – ve směsi s lípou a diviznou při nachlazení Divizna velkokvětá květ – ve směsi s bezinkami a lípou při nachlazení Heřmánek pravý květ – při zažívacích potížích Lípa srdčitá květ – při nachlazení Podběl lékařský květ – při nachlazení, při průjmech Meduňka lékařská list – pro dobrý spánek, při špatném zažívání Kopřiva dvoudomá nať – močopudné účinky Růže šípková plod – obsahuje velké množství vitamínu C; na cesty dýchací

OVOCNÉ ČAJE Ovocný čaj se většinou skládá ze 4 ingrediencí: ibišku, šípku, pomerančové kůry a jablka. 1. Ibišek dodává čaji kyselost 2. Šípek je bohatý na vitamín C 3. Pomerančová kůra dodává jemně hořkou chuť 4. Jablko mírně oslazuje a vyvažuje celkovou chuť a aroma ovocného čaje. K těmto základním složkám se přidávají další druhy sušeného ovoce, barviva a sladidla.

ZÁVĚR Shrnutí jednotlivých kapitol Diskuze Pracovní list

PRACOVNÍ LIST Odkud pochází čaj? Proč je čaj hořký? Co znamená fermentace? Jaké znáte druhy čajů? Čím je ojedinělý zelený čaj? Jaké znáte bylinné čaje?

ODKAZY NA OBRÁZKY STR. 5. SEBASTIANJUDE. [online]. [cit. 2013-06-25]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Teestrauch_Detail.jpg>.