Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_15 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Název materiálu Prevence drogové závislosti Anotace Žák si v průběhu digitální prezentace osvojí důležitá fakta z oblasti prevence závislosti na drogách. Autor Mgr. Martina Jaborová Jazyk Český jazyk Datum vytvoření 3.8. 2011 Očekávaný výstup Žák zná, jak se účinně chránit před nebezpečím závislosti. Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova prevence, závislost, droga. Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák na 2. stupni speciální školy Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1102
PREVENCE DROGOVÉ ZÁVISLOSTI
CO JE PREVENCE…… Světová zdravotnická organizace definuje prevenci jako soubor intervencí s cílem zamezit výskyt a rozvoj daného negativního jevu Rozlišujeme tři základní druhy prevence: A. primární prevence B. sekundární prevence C. terciální prevence
PRIMÁRNÍ PREVENCE Představuje veškeré aktivity, které mají za cíl zamezit problémům spojených s užíváním DROG Jejím cílem je drogy NEBRAT, vyvarovat se i experimentu s návykovými látkami Aktivity primární prevence musí přijít včas!!! Ještě před tím, než se dospívající rozhodne drogu zkusit Aktivity spočívají především v: - technikách komunikace, jak drogu odmítnout - smysluplném trávení volného času - zaměřuje se na rizikové skupiny dětí a jednotlivce /šikanovaní, hyperaktivní, handicapovaní…./
SEKUNDÁRNÍ PREVENCE Je zaměřena na osoby, které již drogu užívají Je zaměřena proti vzniku a rozvoji závislosti Může probíhat ve specializovaných poradenských zařízeních a centrech / K- centra, DROP-IN, SANANIM---/
TERCIÁLNÍ PREVENCE Je zaměřena na minimalizaci škod v souvislosti s drogovou závislostí Je také zaměřena na prevenci znovuzačínání po návratu z léčebných zařízení Patří sem i poskytnutí azylového ubytování, bezplatná výměna stříkaček apod. Do oblasti této prevence řadíme i tzv. substituční terapii – Metadon, Subutex Jejich podáváním se zamezí ilegálnímu shánění peněz na drogy – krádeže, loupeže apod.
ŠKOLSKÁ PROTIDROGOVÁ PREVENCE Školní primární prevence je zajišťována metodikem prevence. Víš, kdo je v naší škole tímto metodikem? Základní myšlenkou školní primární prevence je výchova žáků k zdravému životnímu stylu a pozitivnímu sociálnímu chování a správnému rozvoji osobnosti Všichni pedagogové se v oblasti prevence vzdělávají
VAROVNÉ SIGNÁLY UŽÍVÁNÍ DROG – čeho by si měli učitelé všímat u svých žáků Náhlé povahové změny – podrážděnost, nápadný klid a útlum, lhaní… Zhoršování školního prospěchu, absence ve škole, neomluvené hodiny Výrazná změna v oblékání, účesu, stylu hudby, okruhu přátel, úrovně osobní hygieny a péče o zevnějšek Častá únava a spavost Skrývání tělesných příznaků – zarudlé oči, rozšířené zornice, vpichy, hubnutí… Krádeže domácích zásob alkoholu, léků, krádeže peněz a cenností Nález drogy a pomůcek pro její aplikaci
CO DĚTEM ZDŮRAZNIT PRO PŘÍPAD, že by chtěly drogy vyzkoušet….. Rozhodnutí bude na nich samých Nejlépe je drogy nebrat, neriskovat a nezvykat si, řešit drogami náročné životní situace Pokud drogy bere kamarád, nemusím je brát já Zdůrazňovat nebezpečí z předávkování a komplikace s drog, které nejsou čisté Z drogy se vždy může stát problém – závislost, předávkování, trvalé poškození zdraví apod.
ZÁVĚREM…… V současné době jsme bohužel svědky pronikání drog do stále nižších věkových skupin 36,2% 13letých má zkušenost s čicháním těkavých látek 20,7% 13letých má zkušenost s konopnými drogami 18,1% 13letých má zkušenost s užitím extáze 12,4% 13letých má zkušenost s užitím pervitinu Na druhém stupni škol se zvyšuje počet žáků pravidelně užívající drogy Varovné jsou sklony k PASIVNÍMU trávení volného času
NYNÍ SE PODÍVEJ NA PŘÍBĚH JEDNÉ „FETKY“ http://www.ceskatelevize.cz/porady/10214732147-ze-zavislosti-do-nezavislosti/209572231060009/video/
Zdroje informací a použitá literatura MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D.: Výchova ke zdraví, Grada 2009, 296 stran Archiv ČT: pořad „Od závislosti k nezávislosti“