ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v českých zemích
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_15_Opakování III.
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Kultura 2. poloviny 19. století, secese
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
Česká kultura a politika na přelomu 19. a 20. století
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová.
REALISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Národní divadlo 5. ročník
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Osobnosti národního obrození
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Antonín Dvořák ( ).
Realismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název Realismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Česká kultura.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Český jazyk a literatura
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
Český hudební romantismus
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Téma: KULTURA A VĚDA V PRVNÍ REPUBLICE Předmět: Dějepis
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Národní divadlo 8. ročník.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
ČESKÁ KULTURA A SPOLEČNOST V 2. POLOVINĚ 19. STOLETÍ Vypracoval: Jakub Kuchta.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_14_Kultura 2. poloviny 19.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_10:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební romantismus.
Česká opera Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_09_ČESKÁ OPERA Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Kritický realismus v literatuře
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
3. Fáze Národního obrození
Opera Obr. 01 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Makovičková.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Realismus ve výtvarném umění
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Kritický realismus - úvod
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_111_ REALISMUS V 19. STOLETÍ

(malířství, hudba a literatura) REALISMUS V 19. STOLETÍ (malířství, hudba a literatura)

Z latinského realis = skutečný, věcný Umělecký směr, který usiluje o zachycení skutečnosti, bez idealizace. Zajímá se o všední skutečnosti. Tato tendence se objevuje již od pravěku – především ve výtvarném umění. POJEM KRITICKÝ REALISMUS → jedná se o směr, který poukazuje na vyostřené sociální situace 19. a 20. století

malířství tvorba podle živých modelů Věrný obraz skutečnosti Mezi nejvýznamnější malíře patří Francouz Gustave Courbet (on nepřímo může za ono pojmenování → jeho výstava z roku 1855 byla nazvána Le réalisme) → symbol nového směru

Neusiloval o malebnost, ale o pravdu, neexistuje žádné přikrášlení Obrazy: Dobrý den, pane Courbete Další malíř např. Éduard Manet

Dobrý den, pane courbete

Malíři u nás Josef Mánes Karel Purkyně František Ženíšek – generace „Národního divadla“, autor první opony Julius Mařák Mikoláš Aleš

Josef Mánes - Milenci

František Ženíšek – původní opona národního divadla před požárem r

Mikoláš Aleš – Jan Žižka

hudba Realismus s rysy romantismu Richard Wagner – mistr opery, Bludný Holanďan Giuseppe Verdi – opery Traviata, Aida, Rigoletto aj. Johann Strauss ml. Petr Iljič Čajkovskij – balety Louskáček, Labutí jezero Ukázky: http://www.youtube.com/watch?v=6QO21JCa7NA

Hudba u nás V 2. polovině 19. století stále prvky romantismu Bedřich Smetana – cyklus Má vlast, opery BraBroDaLiDvěHuTaČe Antonín Dvořák – Novosvětská symfonie, Rusalka Leoš Janáček – Šárka, Příhody lišky Bystroušky Ukázky: http://www.youtube.com/watch?v=Wwd51vB7Uow&featur e=related

Bedřich Smetana Antonín Dvořák

Literatura Spisovatelé se zbavují romantických představ a do popředí se dostává realistický obraz společnosti Díla souvisela se společenskými změnami v 19. století V realismu se jedná o ztrátu lidských iluzí! Vzniká tzv. společenský román

Ve Francii: Honoré de Balzac Émile Zola Jules Verne V Anglii: Charles Dickens V Rusku: Nikol Vasilijevič Gogol Lev Nikolajevič Tolstoj Anton Pavlovič Čechov

Literatura u nás U některých lze ještě sledovat působení romantických rysů U nás reagují především na Bachův absolutismus a situaci po roce 1848 Počátky realismu např. Božena Němcová Karel Havlíček Borovský

Použité zdroje http://www.webgallery.hu.cz/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_M%C3%A1nes http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%C5%BDen%C3%AD%C5%A1ek.opona. ND.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mikolas_ales_zizka.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bedrich_Smetana.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dvorak1.jpg