Pozornost a vědomí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Kognitivní systémy Pozornost a vědomí. Přehled Přehled mozkových struktur a funkcí Pozornost –Předvědomé Priming Mít něco na jazyku Automatické Habituace.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Zpracování programu programovatelným automatem. Zpracování programu na PA se vykonává v periodicky se opakujícím uzavřeném cyklu, tzv. scanu. Nejprve.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
6. Řízení a monitoring procesů. Řízení, regulace, měření, monitoring, automatizaceve farmaceutickém průmyslu Řídicí systémy Měřicí a monitorovací systémy.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Analýza dat.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Kognitivní systémy Pozornost a vědomí
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Význam informací a dat a znalostí
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Čidla receptory.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Regulace úzkosti ve sportu
Využití biosignálů v asistivních technologiích
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
Struktura stavebního trhu Obr. č. 1:. Interakce stavebního trhu s vnějším okolím Obr. č. 2:
Ekosystémová perspektiva. Přístup orientovaný na úkoly.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Osobnost – situace – predikce chování
ABC Professional, ředitel
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Řídící struktury, malé a velké organizace
Vůle.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Fáze a modely tlumočení
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Experimentální metody (qem)
Závěrečné setkání Nové Dvory, 26. – Bc. Lucie Chládková Bc. Kristýna Juhová Mgr. Lenka Karbanová Bc. Markéta Kovářová Bc. Jana Vavříková.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Metoda hodnocení pracovníků - 360º zpětná vazba
Ústav technických zařízení budov MĚŘENÍ A REGULACE Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2003/
Výrobní faktory v podniku
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Cvičení se zaměřením na pozornost
Co je kognitivní psychologie?
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Mentální reprezentace
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Vnější a vnitřní kontrola
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Standardy pro základní vzdělávání
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Pozornost, diagnostika pozornosti
Informatika pro ekonomy přednáška 4
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Co je kognitivní psychologie?
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Transkript prezentace:

Pozornost a vědomí

Pozornost pozornost aktivní vs. pasivní pozornost funkce pozornosti zpracování vybraných informací – z dlouhodobé paměti, smyslových vstupů a dalších kognitivních procesů procesy vědomé i nevědomé aktivní vs. pasivní pozornost funkce pozornosti zaměřená pozornost rozdělená pozornost detekce signálů vyhledávání podnětů

Pozornost a vědomí vědomí funkce vědomé pozornosti vědomí uvědomovaného obsah uvědomovaného funkce vědomé pozornosti monitorování interakce s prostředím propojení minulosti a přítomnosti regulace budoucího jednání

Zaměřená pozornost koktejl party fenomén binaurální vs. dichotická prezentace shadowing http://www.bbc.co.uk/programmes/p00rx2zt faktory auditivní výběrové pozornosti senzorické charakteristiky hlasitost lokalizace

Teorie filtru (Broadbent) neflexibilní model selektivní pozornosti filtr založen na fyzikálních charakteristikách podnětu v rané fázi zpracování spíše doklady proti Broadbentovu modelu

Teorie filtru (Broadbent)

Teorie zúženého filtru model oslabující filtrace – Treismanová (1960) flexibilní umístění filtru podle kapacity kognitivního systému hierarchické zpracování podnětu

Teorie zúženého filtru

Model pozdní filtrace Deutsch a Deutschová (1963) kognitivní zúžení blízko informačnímu výstupu, nikoli vstupu dochází ke zpracování významu, pak teprve k odpovědi

Syntéza modelů rané a pozdní selekce Neisserův model (1967) - 2 stupně preatentitivní vlastní pozornost teorie Johnstona a Heinze (1968, 1978) navazuje na Neissera flexibilní model založen na kapacitě kognitivního systému

Výběrová zraková pozornost model reflektoru a model transfokátoru pozornost zaměřena na oblast vs. na objekty (viz výzkum Neissera a Becklena (1975) podněty mimo pozornost zpracovávány spíše omezeně (raná selekce)

Vědomá pozornost detekce signálů vyhledávání selektivita dělení pozornosti

Teorie detekce signálů detekce ano detekce ne ano zásah omyl ne falešný poplach správné zamítnutí

Detekce signálu Mockworth – s časem a únavou klesá ochota k falešným poplachům a podíl zásahů ovlivněno očekáváním, motivací, únavou pozornost jako reflektor vs. transfokátor

Vyhledávání podíl cílů a distraktorů vyhledávání podle znaku sloučené vyhledávání teorie integrace znaků teorie podobnosti teorie řízeného vyhledávání pohybový filtr

Typy vyhledávání L O L T - Vyhledávání podle znaku - Sloučené vyhledávání L T

Rozdělená pozornost faktory ovlivňující výkon dvou či více souběžných úloh podobnost úloh (v podnětěch či odpovědích) praxe obtížnost úlohy psychická refrakterní perioda

Automatické procesy kontrolované vs. automatické procesy úsilí vědomá pozornost zdroje druh (sériově vs. paralelně) zpracování rychlost novost/náročnost úkolu úroveň zpracování délka praxe

Chyby v kontrolovaných a automatických procesech Reason (1979) – deníkové studie typy chybných úkonů laboratorní výzkum – vliv zavádějícího kontextu zpětná vazba z prostředí – donucující funkce

Habituace snížení pozornost věnované podnětu – šetří zdroje pozornosti proměnlivost podnětů arousal – fyziologické ukazatele dishabituace senzorická adaptace – přímo ve smyslovém orgánu, nelze kontrolovat