DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Filozofie a věda, náboženství a umění
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Racionalismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Spor o univerzália Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Filosofie úvod do problému....
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:14. Název: Skepticismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Atomisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Filozofie empirismu, racionalismu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Přednáška K čemu je právní filosofie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Literatura Filozofie. Základní literatura McGREAL,Ian,P. Velké postavy východního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, ISBN
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 02 – Předsokratovské filosofické školy – Eleaté a Atomisté NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
FILOsOFIE A VĚDA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do filozofie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Fundament a jeho strukturace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Vymezení předmětu filosofie Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3.ročník Vytvořeno 10.12.2012 Anotace Kapitola Vymezení předmětu filosofie vysvětluje základní filosofické pojmy potřebné ke zvládnutí středoškolské filosofie. Metodický pokyn Kapitolu Vymezení předmětu filosofie lze zvládnout jednoduše z předloženého materiálu jako samostudium potřebných pojmů . Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Vymezení předmětu filosofie 1.kapitola Vymezení předmětu filosofie

Původ a význam slova Z řeckého slova filein (milovat) a sofia (moudrost). Poprvé ho použil Pýthagorás, vlastní význam dal až Sókratés. Filosofové se tak chtěli oddělit od sofistů (učili za peníze). V minulosti univerzální vědou pro veškeré informace. V současnosti usilují o vidění světa jako celku ve všech souvislostech. Tím chce přispět k řešení krize současného člověka.

Vztah k mýtu a náboženství Filosofie mýtus nahradila. Filosofie je vykládána jako záležitost rozumu, náboženství jako věc víry, příklady názorů: a) Nemají nic společného (novopozitivismus) b) Je mezi nimi rozpor (M. Luther:,,Rozum je děvka ďáblova.“, Nietzsche:,,Bůh je mrtev a to umožňuje nadčlověka.“, K. Marx:,,Náboženství je opium lidstva.“ c) Je mezi nimi jednota (I. Kant – náboženství v mezích rozumu).

Filosofie a věda První třídění poznatků uvnitř samotné filosofie provedl Aristotelés: a) teoretická filosofie (matematika, fyzika, botanika) b) praktická filosofie (politika, rétorika, etika, strategie, taktika) c) poietická filosofie (tvorba a vnímání krásna)

Nejčastěji pak rozdělujeme: 1.reálné vědy (předmětem je popis a výklad) a) přírodní (fyzika, chemie, biologie) b) kulturní (historie, literatura) 2. formální vědy, realizují se v určité metodické abstrakci (matematika, logika) Jednotlivé vědy se vyčleňují z filosofie v 16.století, současný systém věd až v 19.století.

Tři základní zdroje filosofování Údiv (proč vůbec něco existuje). Pochybování (jaký je skutečný svět, v mezních situacích – nemoc, smrt blízkých – se nám svět jeví jinak). Nejistota (bez pevného bodu, bez jistoty zažíváme silný pocit úzkosti).

Základní filosofické otázky Co kolem nás existuje, co to znamená být? Ontologie je nauka o bytí. Bytí je to, co umožňuje, aby věci existovaly, a je zdrojem všech jsoucen. Jednotlivá jsoucna se proměňují, vznikají a zanikají, poznáváme je smysly. Bytí zůstává, jsoucna se proměňují. Jak poznáváme, je vůbec možné poznat a co je poznání ? Gnósis, noesis = poznání. Gnoseologie, noetika je pak nauka o poznání. Kdo poznává je subjektem, předmět poznání pak objektem.

Co jsme, kam směřujeme. Patří zde otázky k člověku (antropos = člověk) Co jsme, kam směřujeme? Patří zde otázky k člověku (antropos = člověk). Antopologie je věda o vzniku a vývoji člověka. Kosmologie je nauka o světě. Axiologie je učení o hodnotách, o jejich povaze a vztazích.

Filosofické směry Vznikají a různí se podle odpovědi na základní otázky: Co je podstatou světa? Jeden počáteční princip = monismus (voda, oheň). Dva počáteční principy = dualismus (Descartes) Více počátečních principů = pluralismus (země, voda, oheň, vzduch).

Co je podstatou bytí, co je prvotní? Prvotní je hmota, věčná a nezničitelná, duch vznikl až na určitém stupni vývoje hmoty = materialismus. Materialismus živelný, mechanický a dialektický. Prvotní je duch, hmota je výtvorem tohoto ducha = idealismus. Duch existuje nezávisle na subjektu – objektivní idealismus. Duch existuje, jen pokud je vnímán – subjektivní idealismus. Duch existuje jen ve vědomí konkrétního jedince, krajní subjektivismus = solipsismus.

Je svět poznatelný? Ano, je poznatelný = gnosticismus. Ne, není poznatelný, není možné dosáhnout objektivního poznání = agnosticismus. Vyvíjí se svět, je možný vývoj jsoucna? Svět je stále ve vývoji, vše je ve vzájemných souvislostech = dialektika. Svět je strnulý, jednou provždy daný = metafyzika (pojem se v čase vyvíjel).

Ovlivníme budoucnost? Neovlivníme, cíl je předem daný = teologie. Následek odvodíme z příčin = determinismus. Vztah bytí a svět? Bytí je v jednotlivých jsoucnech přímo obsaženo, je imanentní (Aristotelés). Bytí svět překračuje, převyšuje, je transcendentní (Platón). Bytí je na svět nějak předáváno, vyzařováno vyšší silou, je emanentní (bůh).

Další důležité pojmy Senzualismus = smyslové poznávání. Racionalismus = rozumové poznávání. Empirismus = zdrojem poznání je zkušenost. Realismus = poznání je nezávislé na subjektu Idealismus = poznání pouze přes vlastní představy subjektu. Pozitivismus = vědecký, objektivní popis faktů.

Fenomenalismus = poznání obsahuje pouze vnější jevy, vnější realitu, tzv. fenomény. Hermeneutika = umění správně vyložit text. Skepticismus = pochybování. Dogmatismus = přijímání daných pravd bez kritického pohledu. Dialektické kategorie – obecné a jednotlivé, celek a část, substance a akcident, kvalita a kvantita, objektivní a subjektivní.

Shrnutí Původ a význam slova filosofie Vztah k mýtu a náboženství Filosofie a věda Tři základní zdroje filosofování Základní filosofické otázky Filosofické směry Další důležité pojmy.

Zdroje STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie: román o dějinách filosofie. 1. vyd. Překlad Jarka Vrbová. Praha: Zvon, 1991, 512 s. ISBN 80-711-3041-9. ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie: román o dějinách filosofie. 2. vyd. Překlad Petr Rezek. Praha: Stát. pedagog. nakl., 1991, 304 s. ISBN 80-042-6038-1. BLECHA, Ivan. Filosofie: (základní problémy). 2. opr. a rozš. vyd. Překlad Petr Rezek. Olomouc: FIN, 1996, 271 s. ISBN 80-718-2032-6. GAARDER, Jostein. Sofiin svět: román o dějinách filosofie. 1. vyd. Překlad Jarka Vrbová. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1995, 512 s. ISBN 80-967-2945-4.