Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Středověká společnost
Křesťanství vznik a podstata.
Kdo mohl být nepřítelem nacistů? Proti komu mohli nacisté vystupovat?
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Křížové výpravy.
 Proč někteří lidé museli v historii nosit nějaké zvláštní označení na oděvu?  Co může dělat člověka odlišného od jiných lidí?
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Historie Starověkého Řecka
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
 Znárodnění proběhlo v několika fázích a bylo připraveno vládnoucí komunistickou stranou v tzv. Košickém vládním programu.  Ten byl připraven KSČ (Gottwaldem)
Znak Švýcarské konfederace Vlajka Švýcarské konfederace.
Evropská Integrace Aneb jak to vše začalo
Franská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Antisemitismus historické předpoklady. Možná periodizace Nábožensky orientovaný antisemitismus Antisemitismus 19.století 20. století – šoa Antisemitismus.
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
Vietnam – 3.generace asijských tygrů
Židé a Romové ve středověku
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_2901_typy.reklamy Téma: Typy reklamy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0209 Název vzdělávacího materiálu: Úročení vkladů a úvěrů Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
KŘESŤANSTVÍ a jeho rozšíření po středověké Evropě.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_2801_reklama Téma: Reklama a její klady a zápory Číslo projektu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa V roce 2008 začíná světová finanční a hospodářská krize. SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ.
2. Fáze Vytvořili: Tereza Maxová, Jiří Horák, Michaela Slavíková, Jeremiáš Furst.
Příprava Mnichova, mnichovská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Ing Věra Kubová Předmět: ZEMĚPIS Název: ZÁPADNÍ EVROPA Číslo projektu: CZ. 1.07/1.4.00/
Versailleská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Versailleská.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
ASIE – STÁTY BLÍZKÉHO VÝCHODU VY_32_INOVACE_07-27 Ročník:VII. r. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Zeměpis Tematický okruh: Asie Téma:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_3101_ směnný.obchod Téma: Směnný obchod Číslo projektu:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_3301_ mince Téma: Mince aneb od duhovky ke koruně Číslo.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Druh učebního materiálu
Druh učebního materiálu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Svět po první světové válce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
2. fáze studené války – V čele Sovětského svazu Stalina vystřídal Nikita Sergejevič Chruščov V SSSR došlo k mírnému uvolnění poměrů Po Stalinově.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hospodářská politika Téma č. 9: Realizace modelů intervencionistické koncepce v rámci vyspělých tržních ekonomik Petr Musil
Porušování lidských práv
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Národ VY_32_INOVACE_03-46 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_D8.15 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.04_krizove_vypravy Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Postavení Židů v Evropě 4
První židovská válka v letech 66-70
Jižní Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Evropské hospodářství
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_2604_Židé Téma: Židé a finance Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3496 Datum vytvoření: 13. 1. 2013 Datum ověření: 29. 1. 2013

Anotace Prezentace seznamuje žáky s tématem Židé a finance, vysvětluje, proč , kdy a jak došlo k tomu, že je národnostní menšina Židů dodnes „spojena“ s bankovnictvím a půjčováním peněz. Dává žákovi ucelené informace o historickém vývoji Židů zejména z pohledu jejich živnosti od středověku až k Hitlerově nenávisti. Materiál popisuje lichvářství. Prezentaci lze promítat na interaktivní tabuli, je doplněna animacemi. Je určena pro žáky 6. - 9. ročníku, vzdělávací oblast Člověk a společnost, tematický okruh Peníze.

… aneb nepatrná odbočka do historie Židé a finance … aneb nepatrná odbočka do historie

Kdo jsou Židé ? Židé jsou příslušníci židovského národa (území státu Izraele a Palestiny, jazyk hebrejština). Jako žid (s malým písmenem) může být chápán i příslušník židovského náboženství. Židé se ze své pravlasti – Izraele – rozšířili do celého světa. S židovskými komunitami se ve středověku setkáváme téměř ve všech malých i velkých evropských městech, od Londýna po Prahu.

Židé jsou od pradávna spojováni s bankovnictvím, obchodováním, lichvou,… Proč, kdy a jak se tato národnostní menšina ke zmíněným činnostem dostala a co jí to přineslo v průběhu dějin ?

Zlomový okamžik Do 12. století byli Židé rovnoprávnými a svobodnými členy společnosti a zajišťovali převážnou část mezinárodního obchodu. Od 12. století nastal hospodářský vzestup křesťanských obchodníků, u nichž narůstala agresivita proti již tradičnímu židovskému obchodu a začínají první pokusy o jejich omezení.

Zlomový okamžik Za přelomový rok v postoji společnosti vůči Židům bychom mohli označit rok 1095, kdy papež Urban II. vyzval k tzv. první křížové výpravě. Od té doby začalo docházet i k prvním pogromům.

Zlomový okamžik Na církevním koncilu roku 1215 bylo ujednáno, že Židé musí být odlišeni a vyčleněni ze společnosti. Nesmějí žít s křesťany pod jednou střechou, během Velikonoc vycházet na ulici, zastávat veřejné úřady a především musejí nosit odlišný oděv. To však nebylo vždy dodržováno, a proto bylo zavedeno potupné označování Židů žlutou hvězdou ve Francii, Itálii a Španělsku, zatímco v Říši je odlišoval od křesťanů červený špičatý klobouk.

Finanční služby - jediná možnost obživy Židům bylo rovněž zapovězeno vlastnit půdu, zabývat se zemědělstvím a řemeslem. Jejich hospodářská činnost byla omezena na půjčování peněz - lichva. Židé byli společensky degradováni a byli prakticky vyloučeni ze styku s křesťany. Paradoxně i přes všechna diskriminující a krutá opatření byli Židé často napadáni kvůli majetku. Pozdější masové pogromy, skrývající se za roušku víry, měly za cíl zmocnit se židovských peněz.

Co bylo dál ? na jedné straně byla Židům zakázána prakticky jakákoliv jiná činnost než úročené půjčování peněz na druhou stranu je za tento úděl společnost hanobila, ponižovala, při tom ale těchto služeb hojně využívala

Lichva Každý má dnes slovo lichva usazené v podvědomí jako něco špatného, nečestného a proradného. Přesto se i dnes statisíce lidí stávají její dobrovolnou obětí. Původně se pod pojmem lichva skrýval jakýkoliv příjem úroků z půjčených peněz, což bylo zapovězeno nejen křesťanům. Samotná výše úroků u lichvářů se pohybovala mezi 20 a 30 %, na počátku 16. století spadly úroky na cca. 10%.

Novověk nepřišel s ničím novým … Antisemitismus (nenávist vůči Židům) bujel, sílily protižidovské útoky. Nenávist rozdmýchávali i lenní páni. Ti totiž nutili Židy, kteří žili na jejich državách, aby pro ně od rolníků vybírali daně. V myslích venkovanů to pak byli právě oni, kdo byli příčinou jejich bídy a ožebračování.

19. století a vznik kapitalismu V 19. století se stal nejrychleji rostoucím ekonomickým odvětvím průmysl služeb, který zahrnoval také informační a zábavní aktivity. V nich Židé vynikali zcela mimořádně – od nakladatelského průmyslu přes kabarety a od filmového průmyslu až po komerční sporty. Vysoký úspěch slavili i ve vzdělanostních oborech – medicíně, právu a bankovnictví.

20. století Ačkoli na počátku 20. století žila většina Židů spíše v chudobě, časem si začali vést nadprůměrně dobře ve společnostech, které je vtáhly do férové ekonomické soutěže. Nejprve k tomu došlo ve střední a západní Evropě, později ve Spojených státech. Nejlépe se Židům dařilo v obchodu. Hledali nový a volný prostor k expanzi, a tím často vytvořili trhy pro zcela nové produkty a služby.

Co stojí za jejich úspěchy ? zkušenosti s obchodováním díky omezení jejich činnosti si vycvičili cit pro nové možnosti na neprověřených trzích společenské a rodinné vazby - Židé byli rozptýleni v mnoha zemích, ale do značné míry sdíleli stejný jazyk a osud, měli tak více mezinárodních kontaktů náboženská kultura zaměřená na vzdělanost a ochota vzdát se okamžitého prospěchu a zisku ve snaze ještě více zmnožit příjmy

Hitler antisemitismus byl velmi rozšířen a vyvrcholil za 2. světové války v tzv. holokaustu Proč Hitler nenávidí Židy? Jelikož si myslel, že za vším jsou Židé. Oni vrazili Německu dýku do zad, oni rozdmýchali revoluční chaos a teror, oni se chystají na světovládu. A oni stojí i za ponížením Německa, které nastalo přijetím mírové smlouvy. Samozřejmě hrál roli i obrovský majetek Židů, který Hitler potřeboval pro vyzbrojení Německa.

Citace PŘISPĚVATELÉ WIKIPEDIE. Židé [online]. [cit. 13.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDid%C3%A9 HRDINA, Jan R.. První bankéři: Židé, nebo templáři? [online]. [cit. 13.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.historieweb.cz/prvni-bankeri-zide-nebo-templari PEŇÁS, Jiří. Proč Hitler nenáviděl Židy [online]. [cit. 13.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.lidovky.cz/proc-hitler-nenavidel-zidy-d0y-/kultura.aspx?c=A110729_181431_ln_kultura_wok MULLER, Jerry Z.. Proč jsou Židé tak úspěšní? [online]. [cit. 13.1.2013]. Dostupný na WWW: http://zpravy.idnes.cz/proc-jsou-zide-tak-uspesni-d01-/kavarna.aspx?c=A100430_113547_kavarna_chu