Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Magnetické vlastnosti látek
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Magnetické pole Autor: Lukáš Polák Pokračovat.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
zpracovaný v rámci projektu EU
Magnetická indukce magnetování
Magnetické vlastnosti látek
Magnetické vlastnosti látek
MAGNETICKÉ POLE.
Magnetické vlastnosti látek
Magnetické vlastnosti látek
Magnetismus.
Magnetické vlastnosti látek - opakování
Člověk a příroda - Fyzika
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
INDUKČNÍ ČÁRY MAGNETICKÉHO POLE
VODIČŮ S PROUDEM A MAGNETŮ
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Jak si vyrobit magnet? (Učebnice strana 55 – 56)
MAGNETIZACE LÁTKY.
Magnetizace látky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Nejedlá Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Magnetizace látky. To bych se trhal rekordy, kdybych byl magnetem. Ale jak se jím stát ?
Magnetické pole Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
MAGNETIZACE LÁTEK Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření hmotnosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Magnetické indukční čáry
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrické vlastnosti látek Číslo DUM: III/2/FY/2/2/1 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrická práce Číslo DUM: III/2/FY/2/2/15 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektroskop a jednotka elektrického náboje Číslo DUM: III/2/FY/2/2/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
 každý magnet má dva póly ◦ severní (ozn. N, červenou barvou) ◦ jižní (ozn. S)  uprostřed je netečné pásmo Jižní pól magnetu (S) Netečné pásmo Severní.
MAGNETICKÉ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vodič a izolant v elektrickém poli Číslo DUM: III/2/FY/2/2/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Název výukového materiálu Identifikátor VY_32_INOVACE_PreJa17 Anotace
SOUVISLOST ELEKTŘINY A MAGNETIZMU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MAGNETICKÉ VLASTNOSTI LÁTEK
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Magnetické pole.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Magnetické pole cívky s proudem
Magnetické pole, indukční čáry. Vypracoval: Lukáš Karlík
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vysvětlení elektrování těles Číslo DUM: III/2/FY/2/2/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Magnetické pole Z pokusů vyplývá :
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Magnetické pole cívky s proudem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vysvětlení elektrování těles Číslo DUM: III/2/FY/2/2/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady)
Elektromagnetické jevy - 9. ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Magnetická indukce magnetování
VODIČŮ S PROUDEM A MAGNETŮ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnety
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a magnetické jevy Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace: Žák se seznámí s existencí magnetického pole a jeho znázorněním pomocí magnetických střelek (magnetek). Naučí se jak zmagnetizovat látku dočasně nebo trvale. Seznámí se s pojmy magneticky měkká a magneticky tvrdá ocel. Klíčová slova: Magnetické pole, magnetická střelka, magnetizace látek, magneticky měkká ocel, magneticky tvrdá ocel. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 6. ročníku Datum vzniku DUM: 13.7.2013

Magnetické pole a magnetizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová.

Kolem každého magnetu existuje prostor, ve kterém se projevuje působení magnetické síly. Tento prostor se nazývá magnetické pole.

Existenci magnetického pole si můžeme ukázat pomocí permanentního magnetu a tzv. magnetické střelky (magnetky). Magnetka je otáčivá ve vodorovné rovině.

Postavíme magnet na vodorovnou podložku a kolem rozmístíme magnetky. Jižním pólem k podložce Severním pólem k podložce Magnetky se natočí tak, že směřují opačným pólem k magnetu. a) b)

Nakreslete! Magnet položený jižním pólem k podložce Magnet položený severním pólem k podložce a) b)

Položíme tyčový magnet na vodorovnou podložku a do jeho okolí rozmístíme magnetky. Magnetky se natočí opačnými póly k pólům magnetu. V okolí středu jsou magnetky natočeny rovnoběžně s magnetem, při tom směřují k nesouhlasným pólům magnetu.

Nakreslete!

V okolí magnetu existuje magnetické pole. Vysvětlení natáčení magnetek: Víme, že magnety se vzájemně přitahují nebo odpuzují. Magnetky se natáčejí svými magnetickými póly podle položení magnetu. Toto silové působení se projevuje i na dálku, bez dotyku magnetu a magnetky. V okolí magnetu existuje magnetické pole.

Magnetizace látky Vezmeme těleso z feromagnetické látky (např. ocelovou tyč) a vložíme ho do magnetického pole trvalého magnetu. a) b) c)

Přiblížili jsme nezmagnetovanou ocelovou tyč ke kovovým pilinám – žádná z nich se nepřichytí K ocelové tyči jsme přiblížili magnet – kovové piliny se přichytí Oddálili jsme magnet od ocelové tyče – piliny odpadly Zjistili jsme, že ocelová tyč se stala dočasným magnetem. Této oceli říkáme magneticky měkká ocel.

Magnetizace látky Vezmeme ocelovou tyč a vložíme ji do magnetického pole trvalého magnetu. a) b) c)

Přiblížili jsme nezmagnetovanou ocelovou tyč ke kovovým pilinám – žádná z nich se nepřichytí K ocelové tyči jsme přiblížili magnet – kovové piliny se přichytí Oddálili jsme magnet od ocelové tyče – piliny neodpadly. Po zániku vnějšího magnetického pole tyč neztratila magnetické účinky. Zjistili jsme, že ocelová tyč se stala trvalým magnetem. Této oceli říkáme magneticky tvrdá ocel.

Otázky a úkoly: Co je kolem každého magnetu? Magnetické pole. 2. Pomocí čeho můžeme dokázat existenci magnetického pole? Pomocí magnetické střelky (magnetky). 3. Jak se natáčejí magnetky v magnetickém poli magnetu? Natáčejí se podle položení magnetu vždy opačnými póly k pólu magnetu. 4. Popiš magnetizaci látky. 5. Vysvětli pojmy magneticky měkká ocel a magneticky tvrdá ocel.

Použité zdroje: Obrázky a fotografie autor.