Utváření osobnosti v náročných životních situacích Stres Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785,. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Stres je sebezáchovný mechanismus, který mají všichni živočichové, aby nedošlo k ohrožení jejich života. Stres (z anglického slova stress = napětí, namáhání, tlak) je stav živého organismu, kdy je tento organismus vystaven stresorům, a jeho obranné reakce, které mají za cíl zachování homeostázy a zabránit poškození nebo smrti organismu.
Druhy stresu Eustres – pozitivní zátěž, která v přiměřené míře stimuluje jedince k vyšším anebo lepším výkonům. Distres – nadměrná zátěž, která může jedince poškodit a vyvolat onemocnění či dokonce smrt.
Příznaky stresu: Třes celého těla Chvění Bušení srdce Okusování nehtů Panika Koktání Zvýšená chuť k jídlu Noční pomočování Panika a podobně
Důsledky stresu: Jestliže se příznaky dostavují opakovaně a osobnost neřeší jejich příčiny, může dojít k rozvoji psychosomatického onemocnění: žaludeční vředy; bolesti hlavy; nespavost; žlučníkové záchvaty; vysoký krevní tlak; infarkt; snížení funkce imunitního systému a podobně.
Vnější stresory I: dlouhodobé psychické vypětí bez odpočinku hluk, spěch, termíny nedostatek pohybu a podnětů narušené vztahy v rodině nebo na pracovišti nedostatek spánku a aktivního odpočinku, …
Vnitřní stresory I: negativní emoce a myšlenky špatné svědomí a pocity viny obavy z budoucnosti nemoc, bolest nedostatek sebevědomí trvalá podřízenost ztráta životního smyslu
Stresové faktory II. Fyzikální faktory: prudké světlo, nadměrný hluk, nízká nebo vysoká teplota Psychické faktory: zodpovědnost (nezaplacené účty, nedostatek peněz), práce nebo škola (zkoušky, dopravní špička, termíny úkolů), frustrace, nesplněná očekávání, věk Sociální faktory: osobní vztahy (konflikt, nevěra, zklamání, týrání), životní styl (přejídání, nezdravé složení stravy, kouření, nadměrné pití alkoholu, nedostatek spánku)
Stresové faktory II. Traumatické faktory: události (narození dítěte, úmrtí, únos, znásilnění, válka, setkání, sňatek, rozvod, stěhování, chronické onemocnění, ztráta zaměstnání, ztráta životní role) Dětské faktory: Vystavení stresu v raném věku může trvale zvýšit odpověď na stres, např. u týraných a zneužívaných dětí, školní zátěž, alkoholismus rodičů, přílišná náročnost rodičů.
Zvládání stresu: hledání a odstranění příčin změna životního stylu psychologické a terapeutické techniky léky nebo potravinové doplňky
Psychoterapeutické techniky: Autogenní trénink – je relaxační technika, rozvinul ji Johannes Heinrich Schultz (1884–1970). Využívá představivosti k navození určitých tělesných stavů, které vedou k uvolnění organismu a mysli – tzv. relaxaci. Jóga – znamená obnovení spojení individuálního Já s universálním Bytím. fyzické cvičení, různé relaxační techniky, meditace
Použité zdroje: PAULÍNOVÁ, Lea. Psychologie pro Tebe. Vyd. 2., dopl. Praha: Informatorium, 1998, 123 s. ISBN 80-860-7330-0.