Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/14 

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11- 09_Národní divadlo TÉMA: Národní divadlo ČÍSLO PROJEKTU: CZ.
Romantismus v Čechách a v Rusku VYTVOŘIL PETR MELICHAR.
Bedřich Smetana 19.století – ROMANTIZMUS Český národní skladatel.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/02  Název materiálu: Hudba v období pravěku  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Šablona III/2 ČESKÁ OPERA Mgr.Jablečníková – ZŠ Horní Slavkov VY_32_INOVACE_88_Česká opera.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_12_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Hudební kultura v Čechách v době romantismu (Bedřich Smetana) -žáci.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_12:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: 20. století ve vážné.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/04 Název materiálu: 20.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
0 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/08 0 Název materiálu: Komorní soubory I. 0 Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/11
Název učiva: BEDŘICH SMETANA
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/16
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/09
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/02
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/12 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/06
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/11
AUTOR: Lenka Šilhánková
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_08
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/19 
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_77_ČESKÁ HYMNA
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy: Základní škola Netvořice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy:. Základní škola Netvořice Autor:. Mgr
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/18 
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/03 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/10
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/02  
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Opakování učiva (průřez)
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
Česká hymna a její tvůrci
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_ Hudební skladatelé TÉMA: Antonín.
10.část ČESKÝ ROMANTISMUS ICT 2 –
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/17
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Jméno autora: Tomáš Procházka
Bedřich Smetana (4.roč.) VY_32_INOVACE_422_ B.Smetana
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Transkript prezentace:

Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/14     Název materiálu: Bedřich Smetana Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík

ANOTACE Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/14 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IX. ročník Klíčová slova: romantismus-hudba-Bedřich Smetana Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: charakterizuje hudbu Bedřicha Smetany, stručně hovoří o životě skladatele, zařazuje poznatky do širších souvislostí Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:

Bedřich Smetana

Několik poznámek o životě Významný český skladatel 1824 Litomyšl – 1884 Praha Pocházel z rodiny sládka, předpokládalo se, že otcovo povolání zdědí Od mala se učil hře na housle a klavír Od útlého dětství se pokoušel o své první hudební kompozice

Studoval gymnázium v Jindřichově Hradci, ale ve druhém ročníku mu v pololetí vycházely samé nedostatečné (v důsledku nemoci) Přestoupil na gymnázium do Jihlavy, dále do Německého (Havlíčkova) Brodu, Prahy a nakonec do Plzně Zde se zamiloval do sestřenice Aloisie, které věnoval Louisinu polku – první zcela dochovaná skladba http://www.youtube.com/watch?v=nPU2UWvOwh4

Po plzeňském pobytu odchází Smetana do Prahy, kde se postupně stává známým mezi vlivnými lidmi Chtěl se stát klavírním virtuózem, ale jeho koncerty končily fiaskem V roce 1848 založil v Praze hudební školu, o rok později se oženil s Kateřinou Kolářovou Měli 4 dcery: Bedřišku, Kateřinu, Žofii, Gabrielu, bohužel tři zemřely

Léta 1856 – 1861 tráví Smetana s rodinou čas ve Švédském Göteborgu, kde si vydělává jako dirigent, klavírista a učitel hudby Bohužel drsné klimatické podmínky nesvědčily jeho ženě Kateřině, která při návratu do Čech umírá Po návratu do Prahy se aktivně zapojuje do hudebního života, jeho velkou touhou je proslavit se nejen v Praze, ale i v Evropě

Stává se kapelníkem Prozatímního divadla (prvního profesionálního divadla v Čechách), pod jeho taktovkou hrál nějaký čas na violu i A. Dvořák Od roku 1870 se začíná zhoršovat Smetanův zdravotní stav, v roce 1874 zcela ohluchl kvůli hluchotě se Smetana musel vzdát mnoha svých hudebních činností – o to víc se věnuje komponování

V uchu mu neustále zněl vysoký tón e3 V posledních 10ti letech napsal mnoho svých významných skladeb Jeho nemoc se projevila i v oblasti psychiky: trpěl halucinacemi, ztratil postupně schopnost číst, mluvit a vybavovat si jména

Dílo Bedřich Smetana je známý jako skladatel oper, symfonických básní, skladeb pro klavír a komorní tělesa

Opery Opery tvoří významnou část Smetanovy tvorby Složil jich 8, devátá zůstala nedokončena

BRA PRODALI DVĚ HUTAČE Braniboři v Čechách Hubička Tajemství Prodaná nevěsta Čertova stěna Dalibor Viola (nedokončená) Libuše Dvě vdovy BRA PRODALI DVĚ HUTAČE

Z nich nejvýznamnější a nejznámnější Libuše Libreto zpracovává pověst o Libuši V předehře zaznívají fanfáry, které se později osamostatnily a jsou známé také jako „prezidentské fanfáry“ http://www.youtube.com/watch?v=jf46A0C3KZU Byla uvedena při prvním i druhém otevření Národního divadla (1881, 1883)

Prodaná nevěsta Námět z českého venkova: Mařenka je zaslíbena prostému, ale bohatému Vaškovi, kterého nechce, protože má ráda Jeníka – nakonec vše dobře skončí Díky prostředí českého venkova a hudbě B. Smetany je považována za ryze českou operu Nejslavnější melodie – sbor Proč bychom se netěšili http://www.youtube.com/watch?v=Na6piObEzws

Prodaná nevěsta

Má vlast Cyklus symfonických básní Symfonická báseň = skladba pro symfonický orchestr, kterou se skladatel snaží hudbou vystihnout obsah, který je vyjádřený v názvu V Mé vlasti Smetana hudbou líčí krásy české přírody a připomíná české báje a pověsti

Má vlast obsahuje 6 částí: Vyšehrad Vltava Šárka Z českých luhů a hájů Tábor Blaník

Vyšehrad Celou skladbu otevírá harfa (stala se znělkou Českého rozhlasu 3 Vltava) B. Smetana sám vystihl děj skladby takto: „Harfy věštců začnou; zpěv věštců o dějích na Vyšehradě o slávě, lesku, turnajích, bojích až konečné úpadku a zříceninách.“

Vltava Líčí tok Vltavy od prvních pramínků až po vlévání do Labe „Skladba líčí běh Vltavy, začínaje od prvních obou praménků, chladná a teplá Vltava, spojení obou potůčků do jednoho proudu; pak tok Vltavy v hájích a po lučinách, krajinami, kde zrovna se slaví veselé hody; při noční záři lůny rej rusalek; na blízkých skalách vypínají se pyšně hrady, zámky a zříceniny, Vltava víří v proudech Svatojánských; teče v širokém toku dále ku Praze. Vyšehrad se objeví, konečně mizí v dálce v majestátním toku svém v Labi.“ (B. Smetana)

Hlavní téma je snadno zapamatovatelné, protože připomíná písničku Kočka leze dírou

Internetové odkazy: http://www.jihoceskedivadlo.cz/archiv/porad/622-prodana-nevesta http://thebigfoto.com/smetana-vltava-die-moldau http://62.168.39.166/paichl/cestopisy/jirka/page_13.htm http://myownhorizons.com/2012/08/15/vysehrad-pragues-other-castle/