LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika
Obsah: 1. Mluvidla 2. Artikulační ústrojí 3. Artikulační orgány pasívní 4. Artikulační orgány aktivní 5. Nadhrtanové dutiny 6. Artikulační cvičení 7. Opakování
1. Mluvidla Mluvidla sestávají z těchto orgánů: Dechové ústrojí (respirační) ( plíce, bránice) Hlasové ústrojí (fonační) (hlasivky v hrtanu) Artikulační ústrojí (nadhrtanové dutiny, rty, zuby, dásně, přední a zadní patro, jazyk, čelisti)
2. Artikulační ústrojí Nadhrtanové dutiny - hrdelní - nosní ( otvírá se a zavírá) - ústní (obměňuje se nejvíce) Obměňováním dutin se tvoří hlásky. Artikulační orgány - rty, zuby, dásně - přední patro (tvrdé) - zadní patro (měkké) - jazyk - čelisti
Artikulační ústrojí
3. Artikulační orgány pasívní Artikulační základnu, která poskytuje oporu pohyblivým orgánům, tvoří : - horní zuby - tvrdé patro - měkké patro
4. Artikulační orgány aktivní Aktivní orgány jsou takové, které přímo provádějí samotnou artikulaci. Spodní ret vytváří spolu s horním rtem otvor různé velikosti, ovlivňuje tvoření samohlásek a sykavek. Spodní čelist se přibližuje, vzdaluje od čelisti horní. Jazyk je nejpohyblivější, účastní se tvoření většiny českých hlásek.
5. Nadhrtanové dutiny Jedná se o jakési rezonátory. Barva a výška tónu závisí na objemu a tvaru dutiny. Dutina nosní je neproměnná, stále naladěná na stejný tón, dodává řeči nosové zabarvení. Dutina hrdelní se mění podle pohybu jazyka. Dutina ústní podléhá největším změnám. Mění tvar a velikost podle postavení jazyka, oddálení čelistí, dá se měnit její otvor pohybem rtů. Obměňuje se součinností rtů, spodní čelisti, klenby a jazyka.
6. Artikulační cvičení Výcvikem lze významně zlepšit výslovnost a srozumitelnost mluveného projevu. Pozor! Artikulační cvičení pro děti předškolního věku je vhodné pouze ve formě básniček a říkadel. Jazykolamy jsou nevhodné. Mohou dětem ubrat odvahy a sebedůvěry. Mnohem přirozenější je pro děti vzor správné výslovnosti, společné prohlížení obrázkových knížek, rozhovory nad knihou, předčítání s dospělým.
Artikulační cvičení II. Cvičení pro pohyblivost jazyka: Uvnitř v ústech si jazykem spočítáme zuby, pěkně jeden po druhém… Jazykem uděláme bouli na tváři… Vyplázneme jazyk co nejdál… „Zamáváme“ jazykem do stran, nahoru, dolů… Stočíme jazyk do „ruličky“…
Artikulační cvičení III. Cvičení rtů: Rty lehce semkneme a doširoka se na sebe usmějeme. Usmějeme se doširoka, rty ale dáme od sebe, zuby jsou vidět. Usmějeme se do stran. Horní ret schováme pod spodní. Z úsměvu spodní ret schová horní. Oba rty se schovají současně. Našpulíme rty směrem dopředu a mezi horní ret a nos položíme tužku. Zkuste se s tužkou pod nosem poklonit, otočit…
7. opakování Které orgány tvoří mluvidla? Která dutina se při mluvení nejvíce obměňuje? Jaký je rozdíl mezi artikulačními orgány aktivními a pasívními? Který orgán nejvíce ovlivňuje tvoření samohlásek? Jsou vhodné jazykolamy pro děti předškolního věku? Své tvrzení vysvětlete.
Použitá literatura a obrázky Mluvený projev a přednes, SPN Praha J. Hůrková-Novotná, V. Šrámková Obrázek: is.muni.cz