Matematika pro SOŠ 3. díl - Planimetrie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Advertisements

Deskriptivní geometrie
Seminář GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ Filip Roubíček
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
Osově souměrné útvary Narýsuj čtverec A'B'C'D' osově souměrný se čtvercem ABCD podle osy o, která prochází body A, C. Osa souměrnosti o prochází body A,
10_Podobná zobrazení V geometrii o dvou útvarech říkáme, že jsou podobné, pokud je druhý z nich v určitém měřítku zmenšeným nebo zvětšeným obrazem prvého.
SZŠ a VOŠZ Zlín® předkládá prezentaci Kabinet MAT Mgr. Vladimír Pančocha.
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
Lichoběžník Obsah lichoběžníku.
Shodnost v rovině Autor: Marie Stejskalová
Rovinné útvary.
Abychom se dokázali pohybovat a vnímat svět kolem nás potřebujeme geometrickou představivost. Geometrie podporuje naše prostorové vnímání. Patří k nejstarším.
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/ Stěžejním motivem je představení netradičních a inovativních výukových.
Konstrukce trojúhelníku s využitím vět o shodnosti
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
Origami jako didaktické prostředí v matematickém vzdělávání
Vytvořila Helena Černá
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor výukového materiálu:
PLANIMETRIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
VY_42_INOVACE_417_OSOVÁ SOUMĚRNOST 1
Obvody a obsahy rovinných obrazců
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
SHODNÁ A PODOBNÁ ZOBRAZENÍ
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Elektronická učebnice - I
STEREOMETRIE. = prostorová geometrie, geometrie v prostoru  část M zkoumající vlastnosti prostor. útvarů  vychází z tzv. axiómů, využívá věty Axióm.
* 1937 Waco, Texas americký spisovatel unitářský pastor filosof a učitel zpěvák, malíř mnich (v zen-buddhistickém klášteře)
POZNÁMKY ve formátu PDF
MNOŽINY VŠECH BODŮ DANÉ VLASTNOSTI
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Osová souměrnost.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
21.1 Útvary souměrné podle osy
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Stereometrie Odchylky přímek VY_32_INOVACE_M3r0114 Mgr. Jakub Němec.
Stereometrie Kolmost přímek a rovin Mgr. Jakub Němec
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
SGEO2B Témata závěrečných prací. Ukázka.. Formální stránka práce Titulní strana: škola, název práce, autor, datum Písmo vel. 12, řádkování 1,5 Okraje:
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
III. část – Vzájemná poloha přímky
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
DIDAKTIKA MATEMATIKY III Růžena Blažková PdF MU Brno.
FUNKCE, KONSTRUKČNÍ ÚLOHY Převody jednotek, funkce, konstrukční úlohy, osová a středová souměrnost.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Lichoběžník – jeho vlastnosti a konstrukce
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.13_Robert Fulghum NÁZEV:
Konstrukce čtyřúhelníků, konstrukce rovnoběžníků
RÝSOVÁNÍ KOLMIC A ROVNOBĚŽEK
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
TÉMA: Osová souměrnost
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
TÉMA: Geometrické konstrukce pomocí kružnic
III. část – Vzájemná poloha přímky
Matematické vzdělávání podle stupňů
VY_32_INOVACE_Jir_I_25 R.L.Fulghum Název projektu: OP VK
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Středová souměrnost Název : VY_32_inovace_17 Matematika - středová.
TÉMA: Rýsování čtverce
Transkript prezentace:

Matematika pro SOŠ 3. díl - Planimetrie Doc. RNDr. Josef Molnár,CSc. PaedDr. Ján Beňačka, Ph.D. Bc. Jakub Tláskal

Motto: „Jedním z hlavních úkolů učitele matematiky je zjednodušit učivo tak, aby to bylo ještě správně.“

Pojetí učebnice planimetrie Vycházíme ze znalostí ze ZŠ a životních zkušeností studentů, přesto je vše podstatné zopakováno či systemizováno, a to ve výkladu či v úlohách. Mezi tradičními (transmisivními) postupy se objevují části s konstruktivistickým, problémovým či projektovým přístupem. Za základními geometrické útvary jsou považovány bod a přímka v euklidovské rovině, nebuduje se axiomatický systém. Terminologie a symbolika vychází z množinově-logického pojetí, vzhledem ke srozumitelnosti se ho však nedržíme zcela striktně.

Hlavní cíle výuky planimetrie Grafická komunikace naučit základní pojmy a postupy včetně řešení úloh, rozvíjet grafické dovednosti a geometrickou představivost, seznámit s využitím výpočetní techniky ke grafickým výstupům.

Další cíle Výpočty znalost vzorců a dovednost jejich použití při výpočtech obvodů a obsahů rovinných útvarů, velikostí úhlů atd. Klíčové kompetence vědomosti, dovednosti, postoje.

Spolu s Fulghumem si můžeme říci, že Všechno, co potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce: Hraj fér. O všechno se rozděl. Nikoho nebij. Vracej věci tam, kde si je našel. Uklízej po sobě. Neber si nic, co ti nepatří. Když někomu ublížíš, řekni promiň. Před jídlem si umyj ruce. Splachuj. Teplé koláčky a studené mléko ti udělají dobře. Žij vyrovnaně – trochu se uč a trochu přemýšlej a každý den trochu maluj a kresli a zpívej a tancuj a hraj si a pracuj. Každý den odpoledne si zdřímni. Když vyrazíš do světa, dávej pozor na auta, chytni někoho za ruku a drž se s ostatními pohromadě.

Dovednosti aplikovat matematické poznatky,  Ve vyučování planimetrii by si žáci měli rozvíjet dovednost: pracovat s geometrickými pojmy, aplikovat matematické poznatky, objevovat a pracovat tvořivě, logicky uvažovat, dokazovat, řešit problémy pracovat s daty a informacemi, učit se, pracovat v týmu, komunikovat, používat pomůcky včetně IT.

nezáporný vztah k matematice Postoje VVyučování planimetrii by mělo pomoci formovat u žáků:    nezáporný vztah k matematice přesvědčení o užitečnosti matematiky pro zaměstnání a každodenní život mezipředmětové vazby a vztahy k přírodovědným a technickým disciplínám, toleranci k jiným zemím, lidem a k jejich duchovním hodnotám, respekt k tradicím a pochopení kontinuity minulosti a současnosti, kladný postoj k umění, ke všem formám kulturních projevů, potřebu chránit přírodu a životní prostředí,

Z obsahu Základní pojmy Přímka a její části, dvě přímky, rovnoběžnost, polorovina, úhly, kolmost přímek, trojúhelník, shodnost a podobnost trojúhelníků, Euklidovy věty, konstrukce úseček daných výrazem, mnohoúhelníky, čtyřúhelníky, kružnice, kruh a jejich části, kružnice a mnohoúhelníky, přehled vzorců pro výpočet obvodů a obsahů rovinných útvarů. (Souhrnná cvičení a náměty na rys.)

Řešení konstrukčních úloh Množiny bodů dané vlastnosti, konstrukční úlohy, shodná zobrazení v rovině (osová a středová souměrnost, otočení, posunutí, skládání shodných zobrazení) stejnolehlost. (Souhrnná cvičení a úlohy z praxe.)

Něco navíc Mocnost bodu ke kružnici Apolloniovy a Pappovy úlohy Redakční a grafické zpracování Mgr. Marie Nováková Návrh webové stránky: Zobrazování konstrukčních úloh ve Wordu PaedDr. Ján Beňačka, Ph.D. Konstrukční úlohy v programu Geogebra Bc. Jakub Tláskal

Stereometrie Principy (podle F. Kuřiny) Dělení prostoru Vyplňování prostoru Dimenze v prostoru Pohyb v prostoru

Z obsahu Vzájemné polohové a metrické vztahy bodů, přímek a rovin v prostoru, části prostoru, mnohostěny a rotační tělesa (Platonova tělesa), zobrazování těles a prostorových situací, výpočty objemů a povrchů těles, odchylek přímek, vzdáleností útvarů atd., řezy těles a další konstrukční úlohy v prostoru, aplikační úlohy a hlavolamy

Cíle Rozvoj logického myšlení a prostorové představivosti Schopnost grafické komunikace včetně využití IT Pochopení sounáležitosti jednotlivých částí matematiky Dovednost vzájemné aplikace poznatků

ABERO