NZZ – Jednotné zadání závěrečné zkoušky v oborech středního vzdělání s výučním listem Typ projektu Individuální, národní Prioritní osa 4. Systémový rámec celoživotního učení Oblast podpory 4.1 Systémový rámec počátečního vzdělávání Doba realizace 2008 – 2013 Celkové náklady 160 mil Kč
Východiska Nový model závěrečných zkoušek NÚOV 2003 Ukončování přípravy v učebních oborech PV MŠMT leden 2004 Pilotní projekt MŠMT + NÚOV 2003/04 ověření nového modelu ZZ ve 3 oborech Materiál NÚOV „Ukončování přípravy v učebních oborech“: Analýza současného pojetí ZZ Klady: Jednoduché v zadávání, organizaci a hodnocení Zápory: Nízká transparentnost a porovnatelnost ZZ Rozdílná kvalita zadání Nejdenotné hodnocení Malá spolupráce se sociálními partnery Nízká relevance výstupů Návrh nového modelu ZZ: - Společné zadání ZZ připravované v týmech složených ze zástupců škol a zaměstanvatelů Pilotní projekt MŠMT + NÚOV Automechanik, Elektrikář-silnoproud a Kuchař 34 škol
SP Kvalita I (2005-2008) Vytvoření systému externího monitorování a hodnocení včetně zřízení CZVV NÚOV: Vytváření systému hodnocení žáka v oborech vzdělání s výučním listem Koncepce založená na jednotném zadání Příprava jednotných zadání ve spolupráci škol, zaměstnavatelů a NÚOV Ověřování na pilotních školách Operační program Rozvoj lidských zdrojů Kvalita I „Vytvoření systému externího monitorování a hodnocení včetně zřízení Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (včetně informační a poradenské činnosti) Partner NÚOV: Nastavení systémové změny v externím hodnocení žáka v oborech vzdělání s výučním listem tj. reforma ZZ
Návrh koncepce nové závěrečné zkoušky Jednotné zadání pro obor vzdělání Participace zaměstnavatelů na tvorbě a realizaci NZZ Využívání hodnoticích standardů Obecný přehled ze světa práce Využití samostatné odborné práce Ověřeno pro obory H na pilotních školách (50 %) Návrh koncepce NZZ – květen 2006 Dotazníkové šetření ke koncepci – školy, zaměstnavatelé, kraje Konečná verze – duben 2007 (vnější oponentura)
Názor škol a zaměstnavatelů (2006) Myšlenka založit NZZ na jednotném zadání společném pro určitý obor přípravy Jednotné zadání bude nadále vytvářeno pro všechny tři zkoušky U široce koncipovaných oborů vzdělání bude jednotné zadání obsahovat složku společnou pro celý obor a složku společnou pro danou specializaci (dle potřeb oboru) Z1 NZZ založit na jednotném zadání společném pro obor vzdělání Z2 Jednotné zadání vytvářet pro všechny tři zkoušky Z3 V NZZ vytvořit prostor pro školní část
Koncepční skupina, šetření 2007 Zastáváte názor, že obsah závěrečné zkoušky by měl být stanoven ve vzájemné spolupráci škol a sociálních partnerů - zejména zaměstnavatelů? Domníváte se, že spolupráci mezi školami a zástupci zaměstnavatelské sféry při stanovování obsahu závěrečné zkoušky je potřeba dále rozvíjet? Měla by být podle Vašeho názoru spolupráce mezi školami a zástupci zaměstnavatelské sféry při stanovování obsahu závěrečné zkoušky systematicky podporována? A1 Měl by být obsah ZZ stanoven ve spolupráci škol a zaměstn? A2 Je třeba rozvíjet spolupráci mezi školami a zaměstnavateli? A3 Je třeba tuto spolupráci systematicky podporovat?
Koncepční skupina, šetření 2007 Zastáváte názor, že zástupci zaměstnavatelské sféry/odborníci z praxe by se měli aktivně účastnit závěrečné zkoušky jako členové zkušební komise?Domníváte se, že pro účast odborníka z praxe u závěrečné zkoušky jsou vytvořeny vhodné podmínky?Myslíte si, že zástupci zaměstnavatelské sféry jsou pro svoji účast u závěrečné zkoušky dostatečně vhodně motivováni? B1 Měli by se zaměstnavatelé aktivně účastnit ZZ? B2 Jsou vytvořeny vhodné podmínky pro účast zaměstnavatelů u ZZ? B3 Jsou zaměstnavatelé dostatečně motivováni k účasti u ZZ?
Příprava jednotných zadání 41 zadání v roce 2006/07 70 zadání v roce 2007/08 Zadání vytvářena ve vazbě na stávající učební dokumenty Nutno inovovat z hlediska vazeb na RVP a kvalifikace (NSK) Připravit JZZZ pro obory kategorie E JZZZ - ověřuje vědomosti a dovednosti tvořící základ oboru (stanovenou v učebních dokumentech a realizovanou ve škole na pracovištích praktického vyučování) - ověřuje odborné kompetence stanovené odborníky z praxe (zaměstnavateli) v kvalifikačním standardu - ověřuje tzv. klíčové kompetence - řešení problémů, práce s informacemi, kompetence k pracovnímu uplatnění (prostřednictvím SOP a podotázek ze světa práce v ústní zkoušce) Jednotná zadání vytvořená odborníky ze škol, z praxe a z NÚOV se ověřují na pilotních školách a posuzují odborníky z praxe. V dalším roce se upravují, aby témata, úlohy byly: - bez chyb v odborné terminologii, technických výkresech… - byly srozumitelně formulované - aby jejich náročnost byla přiměřená - aby odpovídaly současné praxi v oboru - aby obsahovaly aktualizované úkoly …….
Pilotní ověřování 2006/07 200 škol 530 školoborů Nerealizováno na 50 % škol - kat. H a 100 % škol – kat. E
Implementace nové závěrečné zkoušky do systému odborného vzdělávání ČR NZZ - Cíl projektu Implementace nové závěrečné zkoušky do systému odborného vzdělávání ČR Tj. realizovat závěrečné zkoušky podle JZZZ na každé škole v ČR
Co je třeba udělat Vytvořit podmínky pro práci expertních týmů pro tvorbu zadání Zajistit participaci zástupců zaměstnavatelské sféry Analyzovat vytvořená zadání kategorie H Inovovat je ve vazbě na RVP a kvalifikace Připravit jednotná zadání kategorie E Ověřit jejich realizaci Průběžně vyhodnocovat realizaci ve školách
Zajišťovat provoz a správu banky úloh. jednotných Zajišťovat provoz a správu banky úloh jednotných zadání a jejich editaci Každé škole umožnit práci s jednotným zadáním Poskytovat metodickou podporu a vzdělávání Ověřit nosnost koncepce při celoplošné realizaci NZZ na všech školách v ČR Vytvořit formální pravidla, včetně legislativního ukotvení NZZ Podporovat výměnu zkušeností a informovanost odborníků a široké veřejnosti
Aktivita1 Příprava jednotných zadání 30,5 % (školy, odborníci z praxe) Práce expertních týmů pro tvorbu JZZZ (školy,odborníci z praxe, NÚOV) Vypořádání připomínek ze škol Analýza 70 JZZZ kategorie H – jejich inovace a aktualizace Tvorba a ověřování JZZZ kategorie E Vazba zadání na RVP a kvalifikace 1.1 Ustanovení (aktualizace) expert. týmů 1.2 Vypořádávání připomínek ze škol 1.3 Práce s JZZZ pro obory H (70) 1.4 Tvorba JZZZ pro obory E (26) 1.5 Jednání expertních týmů
Aktivita 2 Vytvoření a provoz informačního systému 17 % (dodavatel, experti ICT) Banka úloh jednotných zadání Nastavení autorizovaného přístupu Metodická podpora škol, jak pracovat se systémem Sběr a vyhodnocení statistických údajů o JZZZ Sběr a vyhodnocení informací o nosnosti koncepce nové závěrečné zkoušky Podpora vzdělávacích aktivit Diskusní fórum 2.1. Převzetí modulů z AIS vytvořeného v Kvalitě I 2.2. Úprava datového modelu JZZZ podle připomínek 2.3. Rozšířování možností editoru JZZZ (aut.vyhodnocování testů) 2.4. Podpora grafických zadání 2.5. Příprava aplikace modulů pro celoplošné využití 2.6. Zavedení bezpečnostních pravidel pro správu dat 2.7. Aktualizace systému pro sběr dat o nosnosti JZZZ 2.8. Tvorba demoverzí částí JZZZ – podkladů pro e-learning. 2.9. Tvorba banky úloh jednotných zadání podle návrhu z AIS 2.10. Postupné naplňování již vytvořených úloh do banky 2.11. Podpora katalogizace úloh – určení hodnotících kritérií 2.12. Správa a aktualuzace banky úloh i celých JZZZ 2.13. Automatické generování částí JZZZ jako podklad pro editory 2.14. Vytvoření interaktivních prvků portálu(podpora komunikace)
Aktivita 3 Plošná realizace ve školách 19 % (školy, metodici) JZZZ kat. H 2008/09 až 2012/13 do všech šk. JZZZ kat. E 2009/10 až 2011/12 – ověřování 2012/13 – do všech škol Ověřování nosnosti koncepce NZZ – vyhodnocení informací ze škol, od zaměstnavatelů, soc. partnerů Formální pravidla (včetně legislativních) – pro práci tvůrců JZZZ, participaci zaměstnavatelů, realizátory NZZ ve škole 3.1 Realizace JZZZ na školách (monitoring) 3.2 Vyhodnocování připomínek škol 3.3 Návrh metodiky tvorby JZZZ 3.4 Návrh koncepce NZZ (legislativní zakotvení)-dotazníkové šetření
Aktivita 4 Vzdělávací aktivity 23 % (školy, lektoři) Vzdělávání pro tvůrce jednotných zadání (školy, odborníci z praxe) Vzdělávání pro vyučující – podle JZZZ (oboru vzdělání) E-lerningové vzdělávání 4.1 Návrh programu vzdělávání 4.2 Realizace vzdělávacích akcí 4.3 E-lerning + Nájem, provoz e-lerningového systému
Aktivita 5 Řízení pojektu a publicita 10,5 % (manžeři projektu, dodavatel PR) Koordinace práce expertních týmů Koordinace vztahů se SŠ a soc. partnery Správa informačního systému Organizace vzdělávacích aktivit Finanční řízení Publicita projektu 5.1 Výběrová řízení dodavatelů 5.2 Monitorovací zprávy čtvrtletní 5.3 Výroční zpráva 5.4 "Vypořádání projektu" 5.5 Jednání Řídícího výboru čtvrtletní 5.6 Konference 5.7 Porady manažerů projektu týdenní 5.8 Grafická podoba projktu 5.9 PR akce
Přidaná hodnota projektu Zkvalitnění závěrečné zkoušky - sjednocenost obsahu ZZ v oboru, mezi školami - přiblížení potřebám praxe - vyšší transparentnost Zvýšení participace zaměstnavatelů na počátečním odborném vzdělávání Zvýšení prestiže závěrečné zkoušky, vyšší motivace žáků
Stanovisko Czesha a Sdružení učňovských zařízení Navrhovaný projekt na ověřování a zavádění nového systému jednotné závěrečné zkoušky v letech 2008 -2013 považujeme za vhodný, nutný a potřebný, současně však požadujeme v něm provést některé úpravy podle dále uvedených připomínek. Mgr. Petr Lacina, 14. 12. 2007
Stanovisko Hospodářské komory ČR HK ČR považuje téma i řešení projektu za systémové a přínosné. Ve spojení s kurikulární reformou je naprosto nezbytné standardizovat některé prvky závěrečné zkoušky pro lepší transparentnost výstupů. Bc. Vladimír Šiška, tajemník úřadu HK ČR 14. 2. 2008
Dana Kočková dana.kockova@nuov.cz Libor Berný libor.berny@nuov.cz Děkujeme za pozornost Dana Kočková dana.kockova@nuov.cz Libor Berný libor.berny@nuov.cz V zemích EU probíhají procesy pro: Zajištění srovnatelné kvality odborného vzdělávání Zajištění transparentnosti OVP Uznávání dosažených kvalifikací Zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání (179/2006 Sb.)