REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY Ing. Ladislav Friedrich, CSc. generální ředitel Oborové zdravotní pojišťovny
Co, kdo očekává od reformy? OBČAN Volný přístup ke zdravotnickým zařízením Bezplatné léčení Maximum dostupné péče ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNA Předvídatelná pravidla Prostor pro řízení nákladů (nebo i části příjmů) Nezávislost – zakotvení – „vlastníka“ STÁT Ekonomickou efektivitu Spokojeného občana
I. Etapa reformy Dílčí úpravy a operativní zásahy Mimořádné přerozdělení Poplatky Očkování Nadstandardy – 1. krůček Cenotvorba léčiv Revize cen (+) Cenové soutěže (-) Pravidla pro slučování pojišťoven
I. Etapa reformy I. Etapa prokázala, že je možné systém pomocí dílčích úprav a kroků postupně přetvářet Není však dosud jasné, zda lze dílčími kroky, které jsou nakonec vždy kompromisem dosáhnout systémového výsledku Reforma zdravotnictví není z pohledu dalších systémových úprav dostatečně zohledňována
I. Etapa reformy Příklady systémových kolizí: JIM versus nominální pojistné bonusy malusy Úrazové pojištění Zdravotně – sociální péče
Co čeká zdravotnictví Stárnutí populace – větší objem zdravotní péče a méně pojistného Rozšiřování možností a nákladů v medicíně Snižování dotace státu Tlak na omezení stávajícího rozsahu zdravotní péče + finanční spoluúčast – připojištění zvyšování efektivity nákladů + optimalizace procesů – e-health + optimalizace léčby
Otázky pro další etapu reformy Jaký prostor pro řízení nákladů dostanou zdravotní pojišťovny Smlouvy se zdravotnickými zařízeními Ceny Motivaci pojištěnců Doplňkové služby Kdo bude ovládat zdravotní pojišťovny ZŘIZOVATELÉ ? PLÁTCI ? POJIŠTĚNCI ? Co chce stát ? Kontrolovat nebo řídit ?
Otázky pro další etapu reformy Kvalita Dostupnost Cena Odpovědnost zdravotních pojišťoven se zvyšuje (dostupnost, kvalita, ekon. úspory) Jakou odpovědnost přeneseme na občana ? Jakou odpovědnost převezme stát ? 90 % ? STÁT
Děkuji za pozornost