ÚTVARY ČESKÉHO JAZYKA A JAZYKOVÁ KULTURA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Advertisements

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Nauka o slovní.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_19 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
GEOLOGICKÝ VÝVOJ A STAVBA ČR Př_161_Geologie_Geologický vývoj a stavba ČR Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_20_SLOH_A_KOMUNIKACE.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název prezentace (DUMu)
Procvičování slovní zásoby
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Plánování ve školní tělesné výchově
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_15
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
SLOH – popis statický líčení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Stylistika Příruční mluvnice češtiny. Kolektiv autorů ÚČJ FF MU v Brně, 1996, s
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Slovní zásoba, vrstvy slovní zásoby
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
Autor: Stejskalová Hana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
JAZYK A JEHO ÚTVARY.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
2. ROČNÍK KONFERENCE K RODINNÉ POLITICE MĚSTA OLOMOUCE,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
STÁTNÍ SYMBOLY 1) 2) 3).
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
SLOH ‒ úvaha.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

ÚTVARY ČESKÉHO JAZYKA A JAZYKOVÁ KULTURA

DOPLŇ CHYBĚJÍCÍ SLOVA Všichni lidé mají schopnost osvojit si řeč, ale nemluví stejně, nýbrž užívají různé_________. Dítě se může v útlém věku naučit kterémukoliv jazyku. Mluvit ho učí především matka, proto se takovému jazyku říká _____________ jazyk. Příslušníci českého národa, většina obyvatel Čech, Moravy a Slezska, se dorozumívají _____________ jazykem. Čeština je náš _____________ jazyk.

SPISOVNÁ ČEŠTINA Prostředky Uveď další příklady. hovorové (děkuju, píšou) knižní (zpívati, houpaje) neutrální (židle, jíst) Uveď další příklady.

slang argot obecná čeština nářečí NESPISOVNÁ ČEŠTINA slang argot obecná čeština nářečí Co je slang a argot?

Uváděj příklady školního slangu. mluva lidí, kteří náleží k určité zájmové nebo profesní skupině např. studentský, hornický, sportovní, vojenský atd. Uváděj příklady školního slangu.

ARGOT vrstva slovní zásoby užívaná společenskou spodinou (zloději apod.) účelem tvoření zvláštních pojmenování je utajit obsah sdělení některé výrazy z argotu mohou být prozrazeny, a tím přestanou být součástí argotu a stanou se součástí běžné slovní zásoby Např. prachy, bahno, fízl

Kterým nářečím se mluví v našem regionu? 1) Kterým nářečím se mluví v našem regionu?

Např. malý město, malej dům, lítat OBECNÁ ČEŠTINA původně jde o nářečí Čech nadnářeční celek – interdialekt používaný zejména v Čechách a na západní Moravě používaná se obvykle v běžné ústní komunikaci některé prvky obecné češtiny mohou časem proniknout do spisovné vrstvy jazyka Např. malý město, malej dům, lítat

vědomá péče upevňování spisovného jazyka JAZYKOVÁ KULTURA vědomá péče upevňování spisovného jazyka Teoretik jazyka jazykovou kulturu podporuje, ti, kdo spisovným jazykem mluví, ji realizují. Uvědomělé úsilí o kultivovaný projev se objevilo již v antice (Aristoteles: Rétorika). Najdi význam slova rétorika ve SCS.

Z HISTORIE PĚSTOVÁNÍ JAZYKOVÉ KULTURY JAN HUS – usiloval o srozumitelnost, spisovný jazyk přibližoval běžně mluvené řeči JOSEF DOBROVSKÝ – byl první, kdo se vědecky zabýval studiem českého jazyka a kdo použil termín jazyková kultura JOSEF JUNGMAN – vytvořil první kritéria pro hodnocení jazykových prostředků JAN GEBAUER – významný jazykovědec 2. pol. 19. stol. BOHUSLAV HAVRÁNEK – označován za zakladatele teorie jazykové kultury

O ČESKÉM JAZYCE NAPSALI … 2) Jan Neruda „Krásná, čistá, svatá řeč mateřská! Záhřevná jako samo slunce a jako jaro i léto plodná a živná!“ Jaroslav Vrchlický „… ty jak noc tmavá, jak den mnohobleská, jak žula tvrdá a jak chleba měkká, ty drahá, svatá, zářná řeči česká…“

ZÁVĚR Umět se kultivovaně vyjadřovat je výsledkem cílevědomého a dlouhodobého úsilí. Kultuře řeči se učíme nejen ve škole, ale po celý svůj život.

ZDROJ Tento soubor pochází z Wikimedia Commons. 1) [cit. 2012-05-18]. Tento soubor pochází z Wikimedia Commons. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AMoravsk%C3%A1_n%C3%A1%C5%99e%C4%8D%C3%AD.png Od Gwary_morawskie.png: Radegast derivative work: Magairlin (diskuse) (Gwary_morawskie.png) [Public domain nebo Public domain], prostřednictvím Wikimedia Commons KRAUSOVÁ, Z., PAŠKOVÁ, M. Český jazyk 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-419-8 2) STYBLÍK, V. Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN a. s., 2002. ISBN 80-7235-126-5