ÚTVARY ČESKÉHO JAZYKA A JAZYKOVÁ KULTURA
DOPLŇ CHYBĚJÍCÍ SLOVA Všichni lidé mají schopnost osvojit si řeč, ale nemluví stejně, nýbrž užívají různé_________. Dítě se může v útlém věku naučit kterémukoliv jazyku. Mluvit ho učí především matka, proto se takovému jazyku říká _____________ jazyk. Příslušníci českého národa, většina obyvatel Čech, Moravy a Slezska, se dorozumívají _____________ jazykem. Čeština je náš _____________ jazyk.
SPISOVNÁ ČEŠTINA Prostředky Uveď další příklady. hovorové (děkuju, píšou) knižní (zpívati, houpaje) neutrální (židle, jíst) Uveď další příklady.
slang argot obecná čeština nářečí NESPISOVNÁ ČEŠTINA slang argot obecná čeština nářečí Co je slang a argot?
Uváděj příklady školního slangu. mluva lidí, kteří náleží k určité zájmové nebo profesní skupině např. studentský, hornický, sportovní, vojenský atd. Uváděj příklady školního slangu.
ARGOT vrstva slovní zásoby užívaná společenskou spodinou (zloději apod.) účelem tvoření zvláštních pojmenování je utajit obsah sdělení některé výrazy z argotu mohou být prozrazeny, a tím přestanou být součástí argotu a stanou se součástí běžné slovní zásoby Např. prachy, bahno, fízl
Kterým nářečím se mluví v našem regionu? 1) Kterým nářečím se mluví v našem regionu?
Např. malý město, malej dům, lítat OBECNÁ ČEŠTINA původně jde o nářečí Čech nadnářeční celek – interdialekt používaný zejména v Čechách a na západní Moravě používaná se obvykle v běžné ústní komunikaci některé prvky obecné češtiny mohou časem proniknout do spisovné vrstvy jazyka Např. malý město, malej dům, lítat
vědomá péče upevňování spisovného jazyka JAZYKOVÁ KULTURA vědomá péče upevňování spisovného jazyka Teoretik jazyka jazykovou kulturu podporuje, ti, kdo spisovným jazykem mluví, ji realizují. Uvědomělé úsilí o kultivovaný projev se objevilo již v antice (Aristoteles: Rétorika). Najdi význam slova rétorika ve SCS.
Z HISTORIE PĚSTOVÁNÍ JAZYKOVÉ KULTURY JAN HUS – usiloval o srozumitelnost, spisovný jazyk přibližoval běžně mluvené řeči JOSEF DOBROVSKÝ – byl první, kdo se vědecky zabýval studiem českého jazyka a kdo použil termín jazyková kultura JOSEF JUNGMAN – vytvořil první kritéria pro hodnocení jazykových prostředků JAN GEBAUER – významný jazykovědec 2. pol. 19. stol. BOHUSLAV HAVRÁNEK – označován za zakladatele teorie jazykové kultury
O ČESKÉM JAZYCE NAPSALI … 2) Jan Neruda „Krásná, čistá, svatá řeč mateřská! Záhřevná jako samo slunce a jako jaro i léto plodná a živná!“ Jaroslav Vrchlický „… ty jak noc tmavá, jak den mnohobleská, jak žula tvrdá a jak chleba měkká, ty drahá, svatá, zářná řeči česká…“
ZÁVĚR Umět se kultivovaně vyjadřovat je výsledkem cílevědomého a dlouhodobého úsilí. Kultuře řeči se učíme nejen ve škole, ale po celý svůj život.
ZDROJ Tento soubor pochází z Wikimedia Commons. 1) [cit. 2012-05-18]. Tento soubor pochází z Wikimedia Commons. http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AMoravsk%C3%A1_n%C3%A1%C5%99e%C4%8D%C3%AD.png Od Gwary_morawskie.png: Radegast derivative work: Magairlin (diskuse) (Gwary_morawskie.png) [Public domain nebo Public domain], prostřednictvím Wikimedia Commons KRAUSOVÁ, Z., PAŠKOVÁ, M. Český jazyk 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-419-8 2) STYBLÍK, V. Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN a. s., 2002. ISBN 80-7235-126-5