Rusko v 19. století Mgr. Vladimír Velešík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
O BDOBÍ BACHOVSKÉHO ABSOLUTISMU Mgr. Jiří Žilka. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.DE.12.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
REVOLUCE V RUSKU, VZNIK SSSR VY_32_INOVACE_107 Rusko v 19.století carismus => zaostalost snahy o změnu – 1825 povstání děkabristů do r nevolnictví.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
listopad 1797 listopad 1797: Napoleon Bonaparte se pevně chopil moci prosinec 1797 prosinec 1797: v platnost vstoupila nová ústava – značnou zákonodárnou.
Pokus o sjednocení Německa. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Pokus o.
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_19_SPRAVNI_PRAVO.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Deformace tělesa Mgr. Kamil Kučera.
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pražské červnové povstání
Název vzdělávacího materiálu
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Prosinec 2011 Ročník 8
Venkovské osídlení AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Konflikty Mgr. Vladimír Velešík.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
" Jestli kýchne Paříž, chytí rýmu celá Evropa"
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Francouzské památky les monuments franÇais
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_DĚJEPIS
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DĚJEPIS – 8. ROČNÍK Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01
Název a číslo materiálu:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Karel Svoboda AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Revoluce ve Francii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Rusko v 17. století Označení materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
České země za 1. světové války
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Alexander Nikolajevič Romanov
Revoluce v evropských zemích 1848
Z českých dějin Osvícenství, Tereziánské a josefínské reformy, Národní obrození, Rozvoj vědy a techniky, Revoluční rok 1848, Kulturní život 19.století,
Evropa v letech Věk revolucí.
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Transkript prezentace:

Rusko v 19. století Mgr. Vladimír Velešík

ANOTACE Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.DE.03 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: říjen 2012 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Osvícenství, revoluce a idea svobody, modernizace společnosti Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou vývoje Ruska v průběhu 19. a počátku 20. století. Postihuje otázky vnitřní i zahraniční politiky Ruska v tomto období, a to včetně první ruské revoluce v roce 1905. Obrazový materiál je vhodný jako doplněk výuky, včetně odkazu na sestřih filmu „Křižník Potěmkin“. Pomůcky: interaktivní tabule, dataprojektor, učebnice.

Alexandr I. (1801 – 1825) na počátku vlády částečný liberalismus (právo propustit nevolníky za výkupné, rozšíření obecného školství) zahraniční politika → rozšíření impéria (Dálný východ, Aljaška) vztah s Francií a Napoleonem → Rusko součástí několika protifrancouzských koalic (porážka u Slavkova 1805) → po míru v Tylži (1807) muselo uznat novou situaci v Evropě; ztráta části území

roku 1812 Napoleon do Ruska – lidový odpor, národní válka, partyzánská válka – generál Kutuzov (Borodino, Berezino) Svatá aliance – navrhl Alexandr I. na konci vlády sklony k mysticismu → přesvědčen, že je povolán zachránit Evropu před revolucí

Povstání děkabristů 1825 Děkabristé → po smrti cara Alexandra I. donutit Senát vyhlásit ústavu → poraženo

Mikuláš I. (1825 – 1855) „S námi je Bůh, pochopte to národové, a pokořte se.“ heslo: „Pravoslaví – samoděržaví – národnost.“ → snaha izolovat Rusko od západní Evropy reforma tajné policie, cenzura x Puškin, Lermontov, Gogol, Turgeněv opozice: Slavjanofilové → proti absolutismu; byl do Ruska zavlečen ze západní Evropy; důraz na tradice – ruská občina Zapadnici → Rusko je zaostalá země; nutnost přiklonit se k západní Evropě a zavést prvky liberalismu a demokracie (Gercen, Bakunin) Rusko četníkem Evropy x revolucím Krymská válka (1853 – 1856) – konflikt s Tureckem, později s Británií a Francií → porážka a územní ztráty

Obléhání Sevastopolu

Alexandr II. (1855 – 1881) reformní panovník (soudy, správa, školství, zmírněna cenzura) r. 1861 zrušeno nevolnictví zahraniční politika celá řada sfér zájmů → Kavkaz, střední Asie, Dálný východ, Balkán 1867 prodej Aljašky konflikt s Tureckem → mír v San Stefanu – poté kongres v Berlíně opozice – narodnici → změny v Rusku revoluční cestou; hlavní nositel revoluce je lid – zavražděním cara dosáhnout obratu

Mikuláš II. (1894 – 1917) jeho předchůdce – Alexandr III. (1881 – 1894) – uzavřel Rusko Rusko-japonská válka (1904 – 1905) – zápas o mocenské pozice na Dálném východě → porážka 1905 – první ruská revoluce („Krvavá neděle“) – křižník Potěmkin; v Petrohradě vytváření dělnických sovětů → car svolal státní dumu odkaz na youtube Stolypinovy reformy → Petr Stolypin agrární reformy – zrušit občiny a převést na soukromý majetek → vytvořit silnou vrstvu prosperujících rolníků osídlovat oblasti Sibiře sociální reformy školské reformy postupná industrializace násilná smrt – po konfliktu s carem

Zpětná vazba Vysvětlete, s odkazem na předcházející výklad vývoje v Rusku, heslo Mikuláše I. „pravoslaví – samoděržaví – národnost“. Michail Bakunin byl reprezentantem jedné, v druhé polovině 19. století velmi populární, ideologie. Které? Pobýval někdy M. Bakunin v Praze? A pokud ano, tak při jaké příležitosti?

DAWE, George. Soubor:Aldawe. jpg [online]. [cit. 30. 1. 2013] DAWE, George. Soubor:Aldawe.jpg [online]. [cit. 30.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aldawe.jpg (obrázek č. 1 – Alexandr I.) BEZ AUTORA. Soubor:Kutuzovborodino.jpg [online]. [cit. 30.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kutuzovborodino.jpg (obrázek č. 2 – Kutuzov u Borodina) MITIC. Soubor:Borodino Memorial 2009.JPG [online]. [cit. 23.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Borodino_Memorial_2009.JPG (obrázek č. 3 – Borodino) KOLMAN, Karl. Soubor:Kolman decembrists.jpg [online]. [cit. 23.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kolman_decembrists.jpg (obrázek č. 4 – Děkabristé) RAMIREZ, Valentin. Soubor:Panorama dentro.JPG [online]. [cit. 23.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Panorama_dentro.JPG (obrázek č. 5 – Obléhání Sevastopolu)

HEPHAESTOS. Soubor:AlexanderIIRussia. jpg [online]. [cit. 23. 5. 2013] HEPHAESTOS. Soubor:AlexanderIIRussia.jpg [online]. [cit. 23.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AlexanderIIRussia.jpg (obrázek č. 6 – Alexandr II.) LIPGART, Earnest. Soubor:Nicholas II of Russia painted by Earnest Lipgart.jpg [online]. [cit. 23.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nicholas_II_of_Russia_painted_by_Earnest_Lipgart.jpg (obrázek č. 7 – Mikuláš II.) ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a Pavel SLEPIČKA. Odmaturuj! z dějepisu. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2006, 256 s. ISBN 80-735-8069-1