Techniky práce s mentálně postiženými
Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí žáků středních škol Název a číslo materiálu: VY_52_INOVACE_4.A_2/13 Téma sady: Specifické potřeby jednotlivých klientů v sociálních službách Název: Techniky práce s mentálně postiženými Vytvořeno: 17. 4. 2013 (Po pilotáži) Autor: Mgr. Kateřina Svobodová Vyučovací předmět: Sociální péče Ročník: IV. Výsledky vzdělávání dle RVP: charakterizuje formy sociálních služeb ve vztahu k sociální situaci a specifickým potřebám jednotlivých skupin klientů; Typ interakce: výklad Druh výukového zdroje: Klíčová slova: Lidé s mentálním postižením, techniky práce s mentálně postiženými, asistence Anotace: Prezentace se zabývá lidmi s mentálním postižením, kteří jsou cílovou skupinou sociálních služeb, vysvětluje terminologii a cíle práce s touto skupinou.
Metody a techniky ASISTENCE – pomoc uživateli s činnostmi, které lidé bez postižení dělají sami. Asistence – zaměření na jednotlivce – pokud je to možné, postupné snižování míry podpory Např. chráněné bydlení – nejprve pokyny, později jen připomenout seznam činností Asistent rozvíjí, kompenzuje dovednosti uživatele – nejen při praktických činnostech, ale v organizování aktivit (chodí do práce – přechází silnici)
Metody a techniky Skupinová práce - 2 pozitivní aspekty Uživatelé se učí komunikovat ve skupině, vnímat a respektovat ostatní, vyslechnout a projevit názor…zlepšují se formulace postojů, sociální dovednosti…navazují se přátelské vztahy Sama práce ve skupině – oblasti, které uživatelům dělají potíže – např. trávení volného času – řešení problémům, vzájemné rady, tréninky modelových situací
Metody a techniky Pracovní terapie – důraz na odpovědnost a řád, cílem je získávání pracovních návyků Uživatel je užitečný – nestačí, nutné koncipovat jako přípravu na přechod z chráněného do běžného prostředí Taneční, hudební, výtvarná terapie – podpora osobnostního rozvoje a relaxace. Nalézání výrazových prostředků, které usnadňují komunikaci. Možno chápat jako formu setkávání (skupina) či způsob trávení volného času
služby Raná péče – často v rámci stacionářů, depistáž, poradenství, psychologické poradenství pro rodiče. Starší děti – zaměření na vzdělávání a volný čas – asistent, denní či týdenní stacionáře Mládež a dospělí – oblast práce, bydlení a volného času Práce – podporované zaměstnání, program přechodu ze školy do zaměstnání – individuální praxe u zaměstnavatele při škole, chráněné pracoviště a dílny, tréninkové programy
služby Bydlení – chráněné bydlení, podporované bydlení, bydlení v komunitě Volný čas – zájmové kroužky, vrstevnické programy
Zdroje MATOUŠEK, O., et al. Sociální práce v praxi : Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál, 2005. 352 s. ISBN 80-7367-002-X.